Even een voorproefje.

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als je zo af en toe wat rondloopt bij Intarsio dan zie je wel eens wat. Hier volgt een voorproefje van wat door Sergej wellicht zijn mooiste opdracht tot nu toe in zijn leven wordt genoemd. Dat moet wat worden dacht ik aangezien ik een aantal van de vorige heb gezien. Wat een vakman. Een paar opnames nu, maar ook hier kom ik met een reportage om het geheel te laten zien. Hier werken overigens 2 vakmensen aan. Patrick Damiaens, (tik zijn naam maar even in bij Youtube) neemt deze keer het snijwerk voor zijn rekening. Want deze kast moet over niet al te lange tijd al afgeleverd worden

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Documentaire deel I en het vervolg verdient dit meubel en de makers.
Een prachtig initiatief van Dopeling.
Samen met Jaap en Bas heb ik dit stuk "antiek" in wording in de werkplaats van Serge al mogen bewonderen en voelen. Vakmanschap van de bovenste plank.
Wie iets dierbaars wil laten maken of restaureren is hier aan het hoogste adres!!!!!
Een prachtig werkstuk, waarvan de achterzijde even mooi is als de voorzijde. Hij kan dus in de open ruimte geplaatst worden. Nu nog wat houtdraaiwerk.........................
Complimenten,
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Het vervelende van deze foto's is dat het mij weer doet nadenken over mijn kunnen en vooral over wat er nog allemaal te leren valt. Bijkomende gedachte is dan altijd: "Pfff, hoe ga ik dit ooit bereiken?". Den moed zakt mij dan altijd even in de schoenen :cry:

Ook ik mocht een kijkje nemen in de werkplaats van Sergej en heb dit meubel gezien. Ik was erg onder de indruk. Vooral van het feit dat hij het straks op een meubel moet gaan laten lijken dat 200 jaar geleden is vervaardigd.

Het fijne van deze foto's is dat ik weer de kriebels krijg omdat ik zie wat er allemaal mogelijk is met hout en hoe mooi er gebouwd kan worden.

Graag zou ik ook nog willen wijzen op het lakwerk dat Sergej vervaardigt: zie de site en oordeel zelf.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
En hij gaat gewoon verder, niet alleen, ook Patrick Damiaens voegt zijn vakmanschap weer toe

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
En dan begint de afwerking. Dit is dus nog maar het begin, want uiteindelijk moet de kast er uit gaan zien alsof deze ongeveer 250 jaar geleden is gemaakt.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Nu komen we bijna aan het laatste deel van dit werkverhaal, van dit verslag. De finishing, het speciaal nagemaakte hang en sluitwerk, opnames in een fotostudio, en dan de verrassing, maar daar hoop ik ook nog een filmpje van te maken.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Zoals je ziet; de lijstjes en het hang en sluitwerk worden als laatste, na de afwerking aangebracht. En dan worden er ook nog fotoos in de studio van fotograaf Rob gemaakt - die kan dat veeeeeel beter als ik.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
En dan de 'verrassing'. Een paar fotoos van het modernste meubelmakerswerk. Deze kast is een tv meubel. Daarvoor is er een speciale lift gemaakt en is de lift in de kast ingebouwd tesamen met een heel mechaniek die niet alleen de lift bediend, maar tevens zorgt voor het openen en sluiten van de kast aan de bovenkant, en de kast aan de voorkant , daar waar de speaker zit - achter het middelste paneel. Deze lift wordt via een computer geprogrammeerd. Ja, de digitale meubelmaker. Meer dan een aanvulling van bijna 250 jaar antiek klassiek.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
waauw, en dan wordt er gezegt dat het ambacht verdwenen is? Mooi niet dus, er is zelfs het een en ander bij gekomen. En dat dankzij gepassioneerde vakmensen met ongekend talent. Dat moet gekent worden toch?

Wat een beleving.
Als je toch eens zou weten hoe mooi de klep boven wordt geopend en weer sluit, gewoonweg geniaal van eenvoud.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mooi gemaakt!

Je zegt, dat het een TV meubel is, maar waar is of komt die TV dan?
Die liften ken ik, weliswaar niet zo high tech als deze, maar een flatscreen (LCD/Plasma) schuift dan ook boven uit een kast met een klep.
Het is mij dus niet helemaal duidelijk waar het beeldscherm komt en waar het geluid vandaan komt, misschien achter de deurtjes aan de zijkanten?
Of kijken we naar de achterkant van de kast?
Ik weet niet meer wat voor of achter is bij zo'n fraai meubelstuk.

Nogmaals, vakwerk van beide kunsternaars :!:

Ben trouwens wel nieuwsgierig naar de professionele foto's, niet dat de 'dopeling' plaatjes slecht zijn, maar meer uit belangstelling wegens mijn fotografie verleden.

Kor
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb samen met Jaap de eerste bouwfase mogen bewonderen in de werkplaats van Serge.
Zijn uitleg van hoe het zou worden was al veel belovend. Het (voorlopig) eindresultaat overtreft zeker mijn eerste voorstelling.
Dank zij deze fotorapportage stel ik steeds weer mijn bewondering naar boven bij.
Echte vakmensen. Misschien toch maar mijn oude trumeau daar laten restaureren.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.