Halve ringen met mini laden

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Buiten- en binnendiameters halveringen tot aan de helft op afmetingen recht draaien.
Vervolgens werd de dikte aangezet (rode kkleur) van het te draaien werkstuk.
P9110302.jpgP9110307.jpgP9120309.jpg


Op dikte draaien (= 40 mm of de straalafmeting van de volledige ronding ring).
De middenlijn werd er ook weer opgeplaatst als richtpunt voor het afronden.
P9120311.jpg


Afronden maken, schuren en zeker tijdig controle uitvoeren met het kalibertje/malletje.
P9120313.jpgP9120314.jpg


Gaatjes boren voor de pootjes via een een assen verdeling en blokkeringssysteem op mijn draaibank.
Nog eens fijn schuren en afwerken met SHELLAWAX.
P9120137.jpgP9120135.jpgP9120136.jpgP9120138.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dezelfde gaatjes worden in de multiplex-plateau geboord om de halve gedraaide ringen met deugeltjes te bevestigen aan de plateau.
Zo kan de ander kant op dezelfde manier gedraaid worden.
P9120153.jpgP9120155.jpgP9120156.jpgP9120165.jpgP9120168.jpg


Lijm aan in de gaten van de halve ringen en de multiplex-plateau, deugeltjes insteken van diameter 6 mm en opspannen met spanschroeven.
P9120158.jpgP9120160.jpgP9120169.jpg

Nu moet alles drogen tot morgen.

Ik ben er bijna met mijn vorm.
Hier nog een voorlopige stand van zaken met mini laden in.
P9120144.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Komt er eigenlijk ook een minikastje, waar deze miniladen in komen? Dit is wel een stuk ambacht, waarbij het houtdraaien naar een hoger niveau wordt gebracht.


Meron,
Inderdaad het is een soort van mini kastje met mini laden.
Wat de banaming betreft die ik als titel gebruik kan nog eventueel veranderen.
De titelnaam heb ik voorlopig zo genomen omwille van het opbouwende project dat ik hier in fases wil aantonen.
Indien er iemand een zeer toepasselijke naam heeft, dan wil ik deze gerust overnemen als officiële benaming.
Toch ben ik in de wolken met wat u hier aangeeft Meron zoals: "dit is wel een stuk ambacht, waarbij het houtdraaien naar een hoger niveau wordt gebracht"
Super bedankt voor deze opmerking. Dit heeft zeker een voldoening aan een mens.
Groetjes,
Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Met belangstelling je bijdrage gelezen en bekeken. Zeer leerzaam. In het begin dacht ik waar gaat dit heen? In denk dat het uitdenken en de werk volgorde lastiger waren dan het draaien zelf.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Met belangstelling je bijdrage gelezen en bekeken. Zeer leerzaam. In het begin dacht ik waar gaat dit heen? In denk dat het uitdenken en de werk volgorde lastiger waren dan het draaien zelf.

Wim,
Inderdaad je zit er raak op.
Heel veel denkwerk en vooral vooruitziende zijn naar de komende stappen want je hebt negens nog een recht vlak om vast te maken bijvoorbeeld.
Hoe zal het geheel meevallen, was één van de grote vragen geweest bij mij tot nu toe.
Ik denk dat ik er heel goed in ben geslaagd tot nu toe in mijn bewerkingsvolgorden.
Je mag het draaien zelf ook niet onderschatten hoor. Eén hap en uw werkstuk kan stuk zijn.
Zeker bedankt voor uw belangstelling, maar blijf volgen.
Dit doe ik met plezier naar de forumleden toe.
Nu komen de details aan te pas.
Groetjes Didier.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na een wat te drukke agenda heb ik weer wat tijd gevonden om verder te draaien aan mijn projectje.

Vanaf hier werden de spanschroeven gelost om de laatste fase in te gaan van het draaien rond de halve cirkels.
P9150174.jpg


De buiten-en binnendiameter op het geheel plaatsen om vervolgens deze delen aan de buitenkant weg te draaien.
P9150175.jpgP9150177.jpg


De dikte aftekenen en wegdraaien.
P9150178.jpgP9150180.jpg


Middenlijn aftekenen plus controle met het kalibertje/malletje.
P9150176.jpg


Rondingen aandraaien en tijdig controle uitvoeren met het kalibertje/malletje.
P9160187.jpgP9160191.jpgP9160188.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Schuren en afwerken met SHELLAWAX.
P9160193.jpgP9160195.jpg


Het geheel los maken van de multiplex-plateau plus de miniladen er eens inpassen.
P9160196.jpgP9160197.jpgP9160198.jpg


Dit zijn de voorlopige laatste foto's voor vandaag.
Het geheel is er bijna.
Nog de voorfrontjes, achterstukje miniladen en de pootjes moeten nog gerealiseerd worden.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
wat een projectje... Het is bijna spannend of het wel of niet gaat lukken. (Niet dat ik er geen vertrouwen in heb, maar er zijn genoeg momenten waarop het helemaal mis kan gaan)

Een gepaste naam: De weg
Ik kan mij namelijk voorstellen dat de meeste mensen bij het eindproduct zullen denken: "Och, wat een grappig kastje" en zich vervolgens gaan vergapen aan een elementair gedraaide vaas van bijzonder mooi hout. Alleen ervaren houtbewerkers zullen vermoeden dat er een lange en moeizame weg is bewandeld voor het kastje.

Succes met de volgende fase!
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg mooi gedaan , ook knap dat je zolang aan iets bezig kunt zijn , zelf wil ik meestal iets binnen 3 dagen af hebben.

wij blijven met spanning volgen

gr Leendert
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag heb ik twee mini lade voorfrontjes gedraaid van de vier.
P9170200.jpgP9170201.jpg


Uitgezaagd hout opspannen tussen de 2 centerpunten en een gedeelte afdraaien om in de klauwplaat te kunnen spannen.
Ongeveer 50 mm diameter en een 12 à 14mm weggedraaid.
P9170203.jpgP9170207.jpgP9170208.jpgP9170209.jpg


De vorm uitdraaien waarvan de buitendiameter gelijk is aan de buitendiameter halve ring (80 mm)
de stappen van de vorm draaien ben ik helaas vergeten te fotograferen, maar hier zie je het eindresultaat waarvan de frontjes eens er voor werden geplaatst.
Voor alle duidelijkheid, de mini laden zijn er nog niet aan bevestigd.
P9170220.jpgP9170221.jpgP9170219.jpgP9170218.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
De frontjes lijken kleiner van diameter maar dat zal wel niet zo zijn.
Ik ga zaterdag voor 10 dagen met vakantie in zuid Duitsland waar ik nog een paar dagen een kursus ga volgen bij Martin Adomat (nat houtdraaien-diepuitdraaien).
Ik heb mijn ipad bij dus ik kan jouw afwerking toch volgen, ben nog steeds benieuwd naar het eindresultaat van een heel mooi project.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De frontjes lijken kleiner van diameter maar dat zal wel niet zo zijn.
.

Rien,
Ze passen perfect, maar doordat ze er schuin voor staan om een foto te kunnen nemen heeft het inderdaad de indruk dat ze te klein zijn.
Vandaag heb ik nog de frontjes aan de mini laden gemonteerd, achterstukjes in de miniladen gelijmd en de pootjes gedraaid.
Ik plaats na het weekend denk ik de volledige afwerking van het project.
Ik kan nu al meegeven dat ik fier wat er al gerealiseerd werd. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem voor gehad tijdens het draaien.
Blijf volgen in Duitsland en zeker succes bij Martin Adomat.
Dit is ook een droom van mij om dit eens te zien.
Veel plezier, Rien.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Heel bijzonder om dit stap voor stap te volgen.
En heel knap verzonnen. Als ik alleen het eindproduct zou zien, zou ik nooit weten hoe u dit gemaakt zou hebben.
Zeer leerzaam.
Bedankt voor het delen!

Groeten, Raymond
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel bijzonder om dit stap voor stap te volgen.
En heel knap verzonnen. Als ik alleen het eindproduct zou zien, zou ik nooit weten hoe u dit gemaakt zou hebben.
Zeer leerzaam.
Bedankt voor het delen!

Groeten, Raymond

Graag gedaan Raymond.
Het doet me plezier dat je het projectje gevolgd hebt tot nu toe en je hebt er iets van op gestoken.
Het eindproduct komt waarschijnlijk na het weekend.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wordt echt een fraai geheel. Ben benieuwd of bij de bevestigde fronten de structuur in beide delen horizontaal ligt. Maakt het geheel wel zo af.

In Afrika (met onze gekleurde medemens...) gaat het goed. Wel een hoop klooien want weinig gereedschap of het is stuk of het mist een stekker (die ergens anders nodig was) of de gasten komen niet opdagen, of ze zijn in een keer weg om even te douchen omdat ze het warm hebben. Het was even wennen, maar nu vind ik het allemaal erg leuk.

- - - Updated - - -

Wordt echt een fraai geheel. Ben benieuwd of bij de bevestigde fronten de structuur in beide delen horizontaal ligt. Maakt het geheel wel zo af.

In Afrika (met onze gekleurde medemens...) gaat het goed. Wel een hoop klooien want weinig gereedschap of het is stuk of het mist een stekker (die ergens anders nodig was) of de gasten komen niet opdagen, of ze zijn in een keer weg om even te douchen omdat ze het warm hebben. Het was even wennen, maar nu vind ik het allemaal erg leuk.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De laatste loodjes zijn nu aan het geheel gebracht.
Het zijn mijn laatste foto's van de opbouw.


Na het draaien van de halve ringen en de mini laden werd de achterkant dicht gemaakt.
P9210222.jpgP9210223.jpgP9210224.jpg


Pootjes draaien voor de onderkant halve ringen.
P9210230.jpgP9210227.jpg


Pootjes lijmen aan de halve ringen.
P9210237.jpgP9210238.jpg


Voorfrontjes lijmen aan de mini laden.
Deze werden met secondelijm vast gemaakt.
Met hulp van mijn vrouwtje is dit gelukt.
Ik deed wat secondelijm aan de kopkant van de mini lade terwijl het de mini lade in de halve ring zat, zij duwde met de andere mini lade waarvan het voorfront er nog niet aan was in de ander richting gedurende een 10-tal seconden.
Voor de ander kant weer lijm aan de kopkant gedaan, een klein blokje tussen de 2 achterkanten van de mini lades gestoken, duwen met de mini lade waarvan het voorfrontje er al aan was en geduwd gedurende een 10-tal seconden.
P9210231.jpgP9210239.jpg

Het geheel werd nog eens fijn geschuurd en afgewerkt met SHELLAWAX.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier nog de allerlaatste foto's van het eindresultaat.
Ik heb mezelf er nog eens opgeplaatst als trotse houtdraaier van het toch wel complexe draaiwerkje.
Over het ganse geheel heb ik nergens problemen gekend tot het draaien, maar ik moest enorm vooruit ziende zijn naar wat er uit te voeren moest.
Zo, je kan vanaf het begin tot het einde mijn projectje inkijken waarvan ik geprobeerd heb jullie een beeld te geven hoe je zoiets kan realiseren.
Voor de durvers, ga je gang.
Het is een enorm ding waar je veel aan hebt.
Ik ben zeker een ervaring rijker geworden.

Om te eindigen zou ik graag jullie bedenkingen graag weten om mezelf te evalueren wat positief als negatief was.
Als jullie een betere titel benaming weten in plaats "van halve ringen met mini laden", laat het gerust weten.
Ik neem deze met plezier over.

Bedankt aan allen die mijn projectje hebben gevolgd, een mening hebben geplaatst of er nog één zullen plaatsen.

Groetjes Sirjacobs Didier.
P9210253.jpgP9210254.jpgP9210244.jpgP9210243.jpgP9210239.jpgP9210240.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hulde voor dit project en de verslaglegging ervan. Hoplelijk is dit een inspiratie voor andere om ook dergelijke uitdagingen aan te gaan.

Ik kijk uit naar het volgende project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.