Constructie dak vooor schuurtje advies gevraagd

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Wij gaan een schuurtje aan bouwen aan ons huis
Ik ben nog een beetje aan het puzzelen voor de dak constructie.
Het dak moet 390 cm overspannen het wordt een gewoon schuin dak met een dak helling van ongeveer 20 graden en er komen betonnen dakpannen op

We willen het dak graag isoleren met 20 cm glaswol.

Nu heb ik bedacht om het dak als een soort open doos constructie te maken van osb of multiplex. Dan hou ik het goedkoop. Je krijgt dan dozen 122 bij 244 met een tussenschot in de lengte en 2 tussenschotten in de breedte van 22 diep. De achterkant van de doos is dan damp dicht met een folie de open boven kant wordt bespannen met damp open bouwpapier daaar komen dan weer de tengels en panlatten op etc

Elke doos krijgt zijn eigen trek ontlasting van rondhout
En komt op een rondhouten constructie te liggen

Mijn vraag is: is osb sterk genoeg hiervoor?

Alvast bedank jeroen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je maakt dus zelf een dakplaat. Je mag die "tussenschotten" wel even toelichten, bij voorkeur in een tekening.

Dat hangt af van de hoh afstand van de liggers en de dikte van het OSB. Wordt het een sporendak? Zijn de afmetingen van de sporen afgestemd op de overspanning? Ik neem aan dat je met de 390cm overspanning de lengte bedoeld van de sporen, dus de afstand tussen muurplaat en nokgording?

Het is een flinke afstand. Normaal wordt er een gording tussen gelegd.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
de dozen zouden zelf dragen moeten zijn maar we overwegen misschien ook een nokbalk waar de "dakplaten" op rusten
het osb is 18 mm dik

de "zijkanten" van de dakplaten samen met het middenschot zorgen voor 60 cm hart op hart dat zijn dus eigenlijk de sporen
dwarse plankjes daar tussen moeten een soort Andreas kruis werking hebben (dus voorkomen dt de sporen omslaan)
De 3 meter 90 is tussen de muurplaten
we hebben het dus over een kleine twee meter horizontaal gemeten tussen nokbalk en muur plaat

de rede dat ik zoiets als dit bedenk is eigenlijk dat het goed koop is en dat ik het in mijn werkplaats kan maken en dan heel snel op kan bouwen zodat ik wat minder weer afhankelijk ben.

teken gaat nu even niet maar dat kan wel vanavond
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Als je aan beide zijden een muurplaat van stel 12 cm bij 390 cm optelt en een dakhelling van 45 graden aanhoudt, is de daklengte circa 293 cm. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit met dat rondhout ten opzichte van zelfdragende dakplaten! Maar de tekening volgt nog zie ik :cool:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zonder nokgording krijg je een scharnierkap.

Die 390cm overspanning is geen maat die erg relevant is. Het gaat om de afstand die de dakplaten overbruggen en de dakhelling.

Elke doos krijgt zijn eigen trek ontlasting van rondhout

Dat mag je ook nog wel even uitleggen. Maar wellicht brengt de tekening duidelijkheid.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Nou die trekontlasting is niet meer relevant want ik heb zowiezo besloten om met een nokbalk te gaan werken
de "dozen" komen dus op de nokbalk en de balk aan de zijkant waar straks de muur komt.
ik hoop dat de tekening wat duidelijkheid geeft
DSCN1916.jpg

DSCN1915.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ook bij een nokbalk krijg je trekkrachten. Normaal worden die door de verdiepingsvloer opgenomen.

Ik heb een keer gezien dat iemand zelf dakplaten maakte. Vond het er niet erg betrouwbaar uitzien allemaal. Hier een foto van een plaat in de maak:

IMG_0136.jpg
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Bedankt voor de tips en info

Inderdaad een tortion box dus (nu je het zegt)
ze worden verlijmt en geniet

de trekkrachten worden opgevangen door de dwarse balken dacht ik
Ik was zowiezo van plan nog kleine "tie beams" (zucht hoe heet dat nu weer in het nederlands)
maken rechtstreeks op de dozen

al was dat maar voor het uiterlijk
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Je hebt gewoon een stabiele driehoek als dak, dus dat is geen probleem.
Doordat de middelste staande doorsteekt wordt de gevel in die richting ook gestabiliseerd.
Stabiliteit in de andere richting is er niet echt (rekentechnisch), maar als het gebouwtje vaststaat aan andere bebouwing zal dat opgevangen kunnen worden.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
je hebt gelijk
en ja het staat wel vast maar dat is aan de kopse kant
het kan hier behoorlijk waaien dus ik zou er niet gerust op zijn dat het hele gebouwtje aan de kant waar het niet vast zit zou gaat torderen of iets dergelijks.

er komen nog gewoon schoren in dus de boel zal wel wat stijver worden
die heb ik alleen niet getekend omdat je dan door de bomen (stammen in dit geval) het bos niet meer ziet
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Volgens mij besteed je bijna evenveel of misschien wel meer tijd met die dozen te leggen dan je zou besteden om een dakgebinte met juffers en kepers te leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.