Cmt300 zwaluwstaart verbindings systeem.

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het uitzien voor een zwaluwstaart template systeem, ik vind deze van Leigh er zeer pro uitzien maar dat is de prijs ook en ik betwijfel of ik al deze mogelijkheden wel zou benutten. Mijn oog is nu gevallen op cmt300 of 600 van CMT.
Heeft iemand ervaring met dit apparaat?
Elke tip is welkom.
Bedankt.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Zelf heb ik een Trend CDJ 600. Dat is exact hetzelfde ding alleen in een andere kleur als ik het zo zie. Die mal doet wat hij moet doen, maar het gaat niet gelijk zo gemakkelijk als de filmpjes op internet doen vermoeden. De freesdiepte komt behoorlijk nauw en ook de plaatsing van de mal in het apparaat. Het vereist dus wat testen met resthout voor het goed ingesteld staat. Daarnaa gaat het supersoepel.

Een ander ding om in de gaten te houden is de kopieerring. De standaardmal die bij de Trend wordt meegeleverd is een rare maat (15.8 mm dacht ik) die niet voor mijn frees te krijgen was. De meegeleverde ring paste niet waardoor ik nog een aparte onderplaat moest kopen. Als je via internet besteld kun je dit beter gelijk goed uitzoeken zodat je maar 1x verzendkosten betaalt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.858
2.517
Ik heb op internet de goedkoopste zwaluwstaart mal gekocht, die ik kon vinden. De set frezen en kopieerringen zaten er bij. Alleen waren de frezen met 1/2 schacht, dus ook maar een freesmachine erbij gekocht, waar een 8mm, 12mm en een 1/2 opname bij zat, de freesmachine is 1600 watt. Totaalprijs iets van 90 euro inc verzendkosten uit engeland. De gebruiksaanwijzing die er bij zat was hopeloos, maar internet is je vriend en al die dingen werken hetzelfde. De kopierringen die bij de frees zaten waren gewoon geperst blik en de kopierringen die bij de freesmal zaten waren mooi gedraaid met schroefdraad.Blikken ding kraag erafgeslepen, paste de mooie gedraaide perfekt in. Ik heb er al een heleboel laden mee gemaakt, in eiken grenen merbau en de frezen zijn nog steeds scherp.
Bijkomend voordeel is dat deze frezen in de vs spotgoedkoop zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Ik heb de CMT 600 en zoals Erik aangeeft is het dezelfde als de Trend en nog andere merken. Eigenlijk is het een fabrikaat uit Tsjechië. Het nadeel is dat de maten in inches zijn, vandaar ook de rare maat 15.8.
De bijhorende kopieerring en zool laat je het best voor wat ze zijn, en kan je beter op zoek gaan naar een passende kopieerring voor de machine. Zelf heb ik een setje ringen met schroefdraad gekocht bij Woodcraft. Met de bijhorende adapter past dit perfect in mijn Bosch bovenfrees.
Het frezen gaat inderdaad niet zo eenvoudig, maar als je de slag eenmaal te pakken hebt, is het een fluitje van een cent.
 

CeesTax

Actieve deelnemer
15 okt 2015
33
1
's-Hertogenbosch
Deze topic is alweer van twee jaar geleden maar aangezien het over de cmt300 gaat wil ik mijn vraag toch hier kwijt.
Ik heb dus een cmt300 en een triton Tra001 frees. De bij de cmt300 geleverde kopieerring past niet zonder meer op de frees, dus hoe doe ik dat? Ik heb wel een setje triton kopieerringen en de juiste maat zit er wel bij maar na montage op de frees is de ring weer veel te diep en komt hij tegen het hout aan en dus niet tegen de template. Als ik de bij de cmt300 geleverde ring gebruik in combinatie met de montageplaat van de tritonset komt de ring niet onder de zwarte triton basisplaat uit.
Heeft iemand een idee van een oplossing? Ik kan er nu niets mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.858
2.517
Kun je de triton kopieerring niet afslijpen? Als hij iets onder je mal uitsteekt lijkt dit mij het makkelijkste.
 

CeesTax

Actieve deelnemer
15 okt 2015
33
1
's-Hertogenbosch
Heb het opgelost door een aanpassingsring uit de kopieerset te gebruiken en deze in de basisplaat te monteren. Toen kwam de kopieerring van de cmt300 wel netjes onder de basisplaat uit.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb een dewalt 6212 en hierbij zitten messing kopieerringen. In mijn frees zit zo'n adapter voor de zogenaamde porter cable kopieerringen. Ik zag dat in een tga250 kopieerringenset ook zover ik kan zien zo'n adapter. Op ebay, amazon of bijv axminder kun je dan zo'n messing (brass) setje kopen in inch-maten. Kijk het anders even na want aan de overkant vd oceaan werken veel collega's ook zo. Kost iets meer maar erg maatvast.

http://www.rockler.com/triton-tga250-12-piece-router-guide-bushing-set
 
Laatst bewerkt:

CeesTax

Actieve deelnemer
15 okt 2015
33
1
's-Hertogenbosch
@detopo2011: ik heb die kopieerset voor de triton. Daarvan heb ik een onderdeel gebruikt om de meegeleverde ring bij de cmt300 te monteren op de triton. Het probleem is nu opgelost.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.