mirka deros 650

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik overweeg een nieuwe schuurmachine dia.150mm Nu zag ik de mirka deros 650 bij gereedschappro voor 650 euro en bij axminster dezelfde ( volgens mij) voor bijna 200 euro minder. Is het dezelfde machine? Heeft iemand ervaring met deze machine. Ik ga ook eens kijken wanneer de nieuwe festool ets op de markt komt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Wim, ik heb voor het zelfde dilemma gestaan recent. Ik had wel een oogje op de Mirka Deros. Mij viel ook dat enorme prijsverschil op en eens gevraagd aan Sander van Gereedschappro hoe dat kan? Hij geeft aan dat zijn inkoopprijs hoger ligt dan de verkoopprijs bij Axminster. Dus Mirka maar eens gemaild om opheldering te vragen, zoals verwacht een vaag antwoord waar ik niks mee kon en volstrekt geen antwoord op mijn verdere vragen. Je mag wel kopen maar geen kritische vragen stellen.

Dus toen maar naar volle tevredenheid een Mafell EVA 150 gekocht. Ik heb de EVA vergeleken met de ETS van Festool en daar was ik snel uit, de Festool draait veel minder verfijnd, staat in je handen te dansen in vergelijking met de mooi uitgebalanceerde Mafell. De verkoper (bij de Festool dealer nota bene) stond erbij te lachen en gaf aan dat ie dat antwoord wel verwacht had en zette de Festool snel weg.

Ik ben vooralsnog over de Mafell zeer tevreden , de Mirka nog nooit in mijn hand gehad dus weet niet of dat nog weer beter is....
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Hey Wim,

Ik heb ook een Mirka Deros 230v 5mm gekocht bij Axminster en een euro stekker nabesteld bij Gereedschappro. Komt inderdaad een pak goedkoper uit dan hier op het vasteland aanschaffen.
De zool wisselt heel snel en makkelijk van 150 naar 125mm pad, super stofafzuiging! en heerlijk licht en compact. De 27mm mof van een Festool, Bosch, Starmix, ... zuiger past perfect. Dat Abranet papier schuurt ook enorm egaal, niks van schuurkringen te vinden. Gaat ook echt langer mee dan normaal papier.

Ik heb het ding vooral aangeschaft om muren op te schuren, maar hij werkt even super op hout. Heel erg tevreden van, behalve dan het feit dat ik nog wel wat vibratie voel. Dat is mijn enige punt van kritiek. Je kan de gewichtjes onder de schuurzool makkelijk aanpassen om het gevoel wat te tweaken maar dat heb ik nog niet gedaan. Verder was een beschermring rond de zool wel leuk geweest zodat je het schuurpad niet beschadigd in hoeken en aanpalende vlakken.

Ik volg Scheppie in zn verhaal. Is het voor wanden op te schuren, koop die Mirka, niks beters. Is het voor hout te schuren op de werkbank, dan is volgens mij ook de Maffel EVA of EVU de beste keuze want daar heb je het lichte gewicht en de compactheid niet echt nodig en heb je bovendien geen vibratie. Bovendien behoud je ook die super afzuiging en het geniale abranet.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik hou het in beraad. Mijn festo et2e is van begin 90 tiger jaren doet het prima ook op stucwerk. Maar soms wil ik wat sneller schuren. Vandaar mijn overweging. Vibraties heb ik nog niet opgemerkt.. Maar sommige dingen werden vroeger beter gemaakt dan nu. Ik gebruik hem nu professioneel als schilder.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welke Festool had je bij de dealer getest Scheppie? De vergelijkbare variant van de EVA 150 is de ETS 150, het enige dat ik voel wanneer ik hem gebruik of laat draaien in de hand is een licht gezoom. Zeker geen vibraties of zo, je kan hem tijdens het schuren ook gewoon loslaten en die blijft gewoon rustig ter plekke draaien. Deed ik dat met mijn vorige Bosch Gex 125 dan vloog die door de kamer.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Welke Festool had je bij de dealer getest Scheppie? De vergelijkbare variant van de EVA 150 is de ETS 150

ETS 150/5 was dat, verschil in stationaire toestand was inderdaad heel groot. Volgens de verkoper was dit bij de Festool ook normaal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik gebruik hem nu professioneel als schilder.

Dan zou ik in ieder geval niet naar de prijs kijken maar naar welke de beste is. Als de Mirka duidelijk beter is voor dagelijks gebruik en je moet er je geld mee verdienen dan lijkt me dat de meerinvestering waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.