geluids isolatie kast voor compressor

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik wil in de nabije toekomst graag een compressor kopen (budget apparaat tot 100 euro)
en ik vermoed dat deze zeer luid zijn dus leek het mij een goed idee er een goed gedempte kast omheen te maken om hem stationair te gebruiken.
Er moet wel een deurtje in mocht ik hem op locatie willen gebruiken.
Nu is mijn vraag, moet er ventilatie in de kast komen om de warmte af te voeren?
Moet dit actieve of passieve ventilatie worden.
Ik verwacht de compressor korte periodes te gebruiken dus niet uren achtereen maar mischien 5 minuten om een kastje te tacken etc.
Wie heeft er ook een kastje gemaakt voor de compressor zou graag foto's zien.

gr
Benjamin
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb dat zelfde probleem wel eens bij de hand gehad. Ik had een kist gemaakt van 9mm MDF met daartussen van die gekleurde halfgare geluidsisolatie. Daar had ik zelf panelen van gemaakt (soort sandwichpanelen). De isolatie zeg maar rondom beplakt met MDF van 9MM en daar dan een kist met een deur van gemaakt. Gevolg was vervolgens wel dat de kist enorme afmetingen had, geluid bleef er redelijkerwijs in, ik had een ventilatiegat aan de onderkant gemaakt om warmte te kunnen lossen, werd wel warm binnen maar niet te gek.

Ik zou het nu niet meer zo doen vanwege de enorme kist die was ontstaan. Je kunt ook stille compressoren kopen, wel stuk duurder dan een normale maar wel een echte oplossing voor dit probleem
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik heb een Jun Air compressor een kleine ,wat verouderd model je hoort alleen de schakelaar klikken, ideaal om naast of onder je werkbank te zetten
Meer dan genoeg voor wat tackwerk
Waarschijnlijk iets duurder ..... Maar ook makkelijker mee te nemen
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die junair is vast een prachtig apparaat maar ver boven budget.
Ik heb er een gevonden vab stanley welek rechtop staat en dus niet veel ruimte inneemt (36×36cm)
Hier zal ik een kastje omheen maken met demping.
Bedankt voor alle info
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die junair is vast een prachtig apparaat maar ver boven budget.
Ik heb er een gevonden van stanley welke rechtop staat en dus niet veel ruimte inneemt (36×36cm)
Hier zal ik een kastje omheen maken met demping.
Bedankt voor alle info
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De kleinste van Senco (die ze ook in een systainer stoppen) kost iets meer maar maakt ook niet veel herrie. Als ik het zo lees ga je hem zo weinig gebruiken dat het niet echt de moeite is iets aan het geluid te doen... Desnoods even gehoorgescherming op/in.

Een collega heeft een hele grote compressor in een geluidsdichte box gezet, gemaakt van oude verlaagd-plafondplaten en een suskast (?) voor de luchttoevoer. Daar hoor je niets van.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Gehoorbescherming doe ik zowiezo op met perslucht.
Ik denk inderdaad dat een simpel geisoleerd kastje meer dan voldoende is.

Gr
Benjamin
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik begrijp de doelstelling, maar persoonlijk zou ik er niks aan doen. Mijn compressor maakt ook veel herrie, maar de inschakelduur is maar zo kort dat het de moeite niet loont. Andere machines maken meer en vaker herrie.

Als je het toch wilt doen zijn er meerdere mogelijkheden. Een simple "noise hood" zou zeker voldoende zijn, een simple kistje (eventueel zonder bodem) met absorbie materiaal aan de binnenkant. Ventilatie is wel van belang, dus zorg voor minimale openingen.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
In het verleden was er iemand van de technische dienst bij het bedrijf waar ik toen werkte die een compressor een heel stuk stiller had gemaakt door een soort geluiddemper ergens op te draaien. Hij heeft het me aangewezen, het was maar een heel klein dingetje maar ik heb nu geen idee meer wat het is en waar hij het opgedraaid heeft, iemand een idee?
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
mij lijkt het dat dit misschien gedraaid was op het punt waar de lucht de machine in word gezogen. waar normaal een klein filter op zit.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Koop anders gehoorbeschermers met radio erin, er zijn nog vele andere machines die nog meer lawaai maken. Dankzij zo'n toestel kan je rustig naar de radio blijven luisteren terwijl je werkt. Ik draag die zo'n70% van de tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.