opwarmtijd metalen of pvc stoompijp (warmteverlies)

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,
Voor het bouwen van een stoompijp beschik ik over een pvc afvoerbuis, diameter 200 mm met 3 mm wanddikte.
daarnaast heb ik een geisoleerde roestvrijstalen schouwbuis diameter 180 mm met wanddikte 0.8 mm.
Welk van beide heeft de snelste opwarmtijd en het minste warmteverlies?
Zijn er nog andere factoren die een invloed hebben op het stoomproces?
Is een geisoleerde alu-buis ook geschikt?
Wie weet raad?
jan
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
ER zijn op dit forum ongetwijfeld mensen die hier meer van af weten.
mijn ervaring is dat pvc erg goed werk.... mits je niet de goedkoopste pakt, deze vervormd namelijk door de warmte. als je voor de minste opwarmtijd gaat.... kun je natuurlijk ook een met piepschuim geïsoleerde houten kist gaan. Dit zal denk ik het snelst opwarmen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Opgezocht: smelttemperatuur PVC is 120-130 °C. Van PVC-C 195 °C.

Ik lees verder:
PVC-C is een nagechloreerd PVC. De extra chloor atomen maken het materiaal toepasbaar voor hogere temperaturen (tot +100 °C)

Ik zou zelf liever geen thermoplasten gebruiken. Dus ook geen Polystyreen (160 °C).

Maar goed, ik heb geen ervaring met stomen. Wel eens een box willen maken om epoxy te curen, maar dat wordt niet vochtig.
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
PVC wordt zacht als je gebruikt.
je zal die dus minstens moeten ondersteunen tegen doorbuigen.

Zelf heb ik een dunwandige metaal pijp gebruikt en daar heb ik een oude paarden deken omheen gewikkeld ter isolatie.
een prop van een dweil met wat plooitjes er in om af te sluiten maar toch nog wat stoom door te laten er in en een gaatje voor het afvoeren van condenswater.

zorg voor voldoende stoom en voldoende doorstroom van die stoom. Dat is het belangrijkste.
meet het desnoods even met een vlees thermometer om te controleren of je stoom ook stoom is en geen waterdamp
De pijp hoeft in principe niet op te warmen zolang de stoom in de pijp maar warm genoeg is dus ook bij de "uitgang"
zorg er ook voor dat je werkstuk niet op de bodem van de buis komt te liggen want daar loopt condens water in

- stoom ongeveer 1 uur per 2.5 cm (1 inch)
- zorg er voor dat de nerf van het houdt zo recht mogelijk is.
- ondersteun de "buitenkant" van de bocht die je gaat maken met een blikken plaat of iets dergelijks
- laat het hout lang afkoelen
- zorg er voor dat de form waar je overheen gaat buigen helemaal klaar staat en dat je klemmen waar je het mee gaat vast zetten ook al klaar liggen binnen handbereik op de juiste opening.
- organiseer hulp voor het vastklemmen
- zodra je hout uit de stoom kamer is werk dan zo snel mogelijk.

volgens mij is dit het wel zo'n beetje denk ik


succes!

Jeroen
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou gaan voor de inox buis. Inox is een slechte warmtegeleider en met geschikt dekentje zit je goed. Gewone PVC zou ik zeker niet gebruiken. De hoge temperatuurvariant zou geschikt moeten zijn. De temperatuur zal immers nooit boven de 100 graden oplopen.
 
A

Athanor

Guest
Nou..... Ik verkeer in de veronderstelling dat stoom wel degelijk heter dan 100gr. kan worden zeker als het onde druk staat.


Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nou..... Ik verkeer in de veronderstelling dat stoom wel degelijk heter dan 100gr. kan worden zeker als het onde druk staat.


Fons

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, maar in een stoomkist is dit toch niet het geval, in het beste er een klein beetje overdruk. Wat dan enkele graden boven de 100 is. Om 110° te halen moet je al naar een stoomdruk van 0.4 bar gaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou..... Ik verkeer in de veronderstelling dat stoom wel degelijk heter dan 100gr. kan worden zeker als het onde druk staat.


Fons
de stoom is afkomstig van kokend water. Het water wordt verhit, de stoom niet (althans niet anders dan door het water). Bij stoombuigen kan de stoom dus nooit heter zijn dan de kooktemperatuur ven het water. En omdat het genereren van stoom in een dergelijke toepassing (grofstoffelijk) bij atmosferische druk plaats vindt zal het water bij 100 graden koken, en kan de stoom dus nipoit heter zijn dan die 100 graden.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Je grootste probleem zal zijn overal in de buis de 100 graden te bereiken niet dat de boel te warm wordt.
overigens is 100 graden geen must mag ook een paar graden minder ik kan alleen niet meer vinden hoeveel minder;
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ja dat is zo
zo zie je zo ook meestal op internet.


Zelf heb ik een kist die geïsoleerd is van underlayment of zo iets (wel watervast)
er zit een ingenieus afvoer systeem in voor stoom en condens water en een systeem dat er voor zorgt dat de stoom mooi verdeeld wordt.
hij is groot en zwaar en wil om de een of andere manier nooit mooi op temperatuur komen

mijn houtje touwtje pijp zoals ik eerder heb omschreven hier werkte heel erg veel beter maar dat was ook misschien omdat ik het gewoon in de keuken bij het fornuis had opgehangen en een betere stoom bron had

als je een berg stoom kan maken (grote pan op het fornuis of zo iets)
dat gaat de rest waarschijnlijk ook wel lukken wat opwarmen betreft

dus als je de materialen al hebt liggen voor een pijp constructie: doe niet te moeilijk en ga er voor.
stoombuigen is theoretisch simpel maar in de praktijk valt dat best wat tegen

als je het voor elkaar krijgt met simpele middelen kan je altijd nog een mooie kist maken als het naar meer smaakt.

trouwens wat wil je eigenlijk gaan buigen? hoe dik en waarvoor en wat voor hout?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Voor lange stukken wordt de houten lat in een plastic hoes gestopt en aan één zijde aan de stomer aangesloten.
https://www.youtube.com/watch?v=--iPQIwSEJM
Het voordeel is dat je verder kan stomen terwijl je de lat begint te buigen. je hoeft je dus niet te haasten...
Vraag is nu: weet iemand waar dergelijke hoezen te vinden zijn?
Eventueel van verloren verpakkingen of zelf plasticfolie plakken tot een hoes...
Wie weet raa?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Wat een mooi idee dat maakt het buigen een stuk minder stress vol

misschien kassen folie dat is wel geen 6 mm maar toch wie weet werkt het?

Ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat de boel over de hele lengte goed heet wordt maar ja zo te zien werkt het en springt de plank niet terug.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
als je een berg stoom kan maken (grote pan op het fornuis of zo iets)
dat gaat de rest waarschijnlijk ook wel lukken wat opwarmen betreft
Wat ik daar op het Internet wel eens voor gezien heb: behangafstomers. Twee stuks, als de een bijna leeg is neemt de ander het over en kun je de eerste bijvullen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
hallo jeroen,
6mm dik hoeft ie niet te zijn of wat bedoel je met 6mm?
ik denk het soort 'pvc' wel een rol speelt, dat ie niet gaat krimpen bij temperaturen van om en bij de 100 °C
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.