Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    betekom belgië
    Berichten
    416

    opwarmtijd metalen of pvc stoompijp (warmteverlies)

    Hallo,
    Voor het bouwen van een stoompijp beschik ik over een pvc afvoerbuis, diameter 200 mm met 3 mm wanddikte.
    daarnaast heb ik een geisoleerde roestvrijstalen schouwbuis diameter 180 mm met wanddikte 0.8 mm.
    Welk van beide heeft de snelste opwarmtijd en het minste warmteverlies?
    Zijn er nog andere factoren die een invloed hebben op het stoomproces?
    Is een geisoleerde alu-buis ook geschikt?
    Wie weet raad?
    jan

  2. #2
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Goeree-Overflakkee
    Berichten
    2.493
    Stoom in PVC

  3. #3
    ER zijn op dit forum ongetwijfeld mensen die hier meer van af weten.
    mijn ervaring is dat pvc erg goed werk.... mits je niet de goedkoopste pakt, deze vervormd namelijk door de warmte. als je voor de minste opwarmtijd gaat.... kun je natuurlijk ook een met piepschuim geïsoleerde houten kist gaan. Dit zal denk ik het snelst opwarmen.

  4. #4
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Goeree-Overflakkee
    Berichten
    2.493
    Opgezocht: smelttemperatuur PVC is 120-130 °C. Van PVC-C 195 °C.

    Ik lees verder:
    PVC-C is een nagechloreerd PVC. De extra chloor atomen maken het materiaal toepasbaar voor hogere temperaturen (tot +100 °C)

    Ik zou zelf liever geen thermoplasten gebruiken. Dus ook geen Polystyreen (160 °C).

    Maar goed, ik heb geen ervaring met stomen. Wel eens een box willen maken om epoxy te curen, maar dat wordt niet vochtig.
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 01-09-14 om 13:49.

  5. #5
    PVC wordt zacht als je gebruikt.
    je zal die dus minstens moeten ondersteunen tegen doorbuigen.

    Zelf heb ik een dunwandige metaal pijp gebruikt en daar heb ik een oude paarden deken omheen gewikkeld ter isolatie.
    een prop van een dweil met wat plooitjes er in om af te sluiten maar toch nog wat stoom door te laten er in en een gaatje voor het afvoeren van condenswater.

    zorg voor voldoende stoom en voldoende doorstroom van die stoom. Dat is het belangrijkste.
    meet het desnoods even met een vlees thermometer om te controleren of je stoom ook stoom is en geen waterdamp
    De pijp hoeft in principe niet op te warmen zolang de stoom in de pijp maar warm genoeg is dus ook bij de "uitgang"
    zorg er ook voor dat je werkstuk niet op de bodem van de buis komt te liggen want daar loopt condens water in

    - stoom ongeveer 1 uur per 2.5 cm (1 inch)
    - zorg er voor dat de nerf van het houdt zo recht mogelijk is.
    - ondersteun de "buitenkant" van de bocht die je gaat maken met een blikken plaat of iets dergelijks
    - laat het hout lang afkoelen
    - zorg er voor dat de form waar je overheen gaat buigen helemaal klaar staat en dat je klemmen waar je het mee gaat vast zetten ook al klaar liggen binnen handbereik op de juiste opening.
    - organiseer hulp voor het vastklemmen
    - zodra je hout uit de stoom kamer is werk dan zo snel mogelijk.

    volgens mij is dit het wel zo'n beetje denk ik


    succes!

    Jeroen
    Laatst gewijzigd door jeroenv; 01-09-14 om 14:45.

  6. #6
    Ik zou gaan voor de inox buis. Inox is een slechte warmtegeleider en met geschikt dekentje zit je goed. Gewone PVC zou ik zeker niet gebruiken. De hoge temperatuurvariant zou geschikt moeten zijn. De temperatuur zal immers nooit boven de 100 graden oplopen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  7. #7
    Athanor
    Guest
    Nou..... Ik verkeer in de veronderstelling dat stoom wel degelijk heter dan 100gr. kan worden zeker als het onde druk staat.


    Fons

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Nou..... Ik verkeer in de veronderstelling dat stoom wel degelijk heter dan 100gr. kan worden zeker als het onde druk staat.


    Fons
    Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, maar in een stoomkist is dit toch niet het geval, in het beste er een klein beetje overdruk. Wat dan enkele graden boven de 100 is. Om 110° te halen moet je al naar een stoomdruk van 0.4 bar gaan.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  9. #9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Nou..... Ik verkeer in de veronderstelling dat stoom wel degelijk heter dan 100gr. kan worden zeker als het onde druk staat.


    Fons
    de stoom is afkomstig van kokend water. Het water wordt verhit, de stoom niet (althans niet anders dan door het water). Bij stoombuigen kan de stoom dus nooit heter zijn dan de kooktemperatuur ven het water. En omdat het genereren van stoom in een dergelijke toepassing (grofstoffelijk) bij atmosferische druk plaats vindt zal het water bij 100 graden koken, en kan de stoom dus nipoit heter zijn dan die 100 graden.

  10. #10
    Je grootste probleem zal zijn overal in de buis de 100 graden te bereiken niet dat de boel te warm wordt.
    overigens is 100 graden geen must mag ook een paar graden minder ik kan alleen niet meer vinden hoeveel minder;

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top