Minimale dikte zelf te verlijmen beuken panelen / + selecteren balken voor herzagen

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Ik heb een partijtje beuken liggen waarvan ik wat kastjes voor in de werkplaats wil maken. Om alles niet te massief te maken wil ik dunnere panelen in frames plaatsen. Zoals bij een paneeldeur. Mijn vraag nu, wat is de minimale dikte die nog vlak te houden is in beuken als je er een paneel van verlijmt, is daar door de bank genomen een standaard voor?

Dan een 2e vraag, bij herzegen van beuken balkjes van 45mm dik komen sommige delen krom te staan na het herzagen en andere blijven helemaal vlak. Is het mogelijk bij voorbaat te herkennen welke delen vlak blijven bij herzagen of is hier sprake van een onvoorspelbaar natuurproduct?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je een paneel in een kader zet dan houdt het kader het paneel plat, je moet enkel zien dat de dikte van het paneel in verhouding is met die van het kader.
Vermijden dat er te weinig materiaal overblijft langs de groef om de werking van het paneel tegen te houden.
Een dik paneel gaat trager en minder hevig reageren, maar met enorm veel kracht. Een dun paneel gaat snel en hevig reageren maar er is weinig energie nodig om het recht te forceren.

Als je beuk verzaagt in de dikte dan laat je het beter een week staan voordat je het schaaft, een andere tip is om breedtes te houden onder 80-100mm tenzij je kwartiers hebt.
Het is nogal onvoorspelbaar tijdens het zagen, ik weet niet of je dat vooraf kan zien.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat krom staan word veroorzaakt door interne spanningen in het hout, het zogenaamde reactiehout, oftewel drukhout bij naaldhout en trekhout bij loofbomen. Op stam kan je het zien aan het excentrische hart of aan niet evenwijdig lopende jaarringen, bij gezaagde planken is het praktisch niet te zien. Andere mogelijke oorzaken voor het vervormen zijn tegendraads hout, kwasten en andere anomalieën.
Het blijft dus spannend tijdens het zagen:p Sommige houtsoorten hebben er meer last van dan andere, Beuk is hier een mooi voorbeeld van, Iroko is op dit gebied ook een beruchte houtsoort. Als je hout schulpt en de zaagsnede ziet er wollig uit dan mag je quasi zeker zijn dat je met reactiehout te maken hebt.

Daarom ook het advies om gezaagde stukken een paar dagen te laten staan alvorens verder te bewerken. Als het hout wil werken zal dat snel na het verzagen gebeuren, eens de vervorming een feit blijft het hout verder redelijk stabiel. Uitzonderingen op de regel zijn er altijd, maar meestal kan je na een paar dagen zeker zijn dat er verder niks meer gaat gebeuren.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.