Hout drogen..

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Beste forumgenoten,

Vanmorgen heb ik een boom omgezaagd in mijn achtertuin. Het is volgens mij een amberboom maar zeker weten doe ik dat niet. Aangezien de stam redelijk zwaar is heb ik deze in 3 stukken verzaagt (kettingzaag).

Op dit moment ben ik nog niet in staat om het hout te verzagen tot planken. Maar omdat ik het zonde vind om het simpelweg tot brandhout te verzagen wil ik het opslaan. Ik heb hierover een aantal vragen:
- Moeten stammen altijd gelijk tot plankjes gezaagd worden om het te laten drogen, of kan ik de stammen drogen om het over een aantal jaar te verzagen?
- Indien dit het geval is hoe kan ik de stammen het best laten drogen?
- Met wat kan ik de kopse kanten het best insmeren? Ik las verf, meni, parafine etc etc..
- Hoelang moet ik het hout laten drogen? de stamomtrek is 90 cm.

Overigens ik ben me ervan bewust dat er al een aantal topics over geschreven zijn, ik heb de zoekfuntie uiteraard gebruikt ;). Echter aangezien ik me er nog niet zeker bij voelde stel ik liever de vraag nogmaals in mijn specifiek context.

Als mijn verhaal niet helemaal duidelijk is kan ik er nog even een foto van maken :)

Met vriendelijke groet,

Ralph
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ralph,
Eerst zagen of zo laten drogen heeft alles te maken, wat je er uiteindelijk mee wilt doen.
Gezaagd droogt het sneller omdat hout ongeveer 1,5 cm per jaar indroogt. Voor een stam moet je dus ettelijke jaren wachten. Als dat geen bezwaar is des te beter want dan kun je het definitieve gebruik ook uitstellen en nu beginnen met het drogen in zijn geheel.
Smeer daartoe de kopse kanten een paar keer in met goedkope witte houtlijm, die je verdunt met water. Vervolgens weg leggen zonder contact met de grond of regenwater. Ook geen direct zonlicht. Plastic afdekmateriaal mag het hout niet raken anders krijg je condens plekken en houtrot op die plaatsen.
Wanneer je het hout wilt gebruiken voor houtdraaien, dan heb je ook nog de keus om b.v. schalen uit nat hout te draaien en vervolgens deze gecontroleerd te laten drogen. Later kun je deze dan op maat na draaien.
Wil je meer of andere vragen dan horen we het wel.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Kijk daar heb ik wat aan. Ik heb het idee om een het hout te laten drogen in een tuinhuisje. Het idee is om op de grond een aantal vuren latjes te lagen en daar bovenop de stammen. Moet ik de stammen onderling ook nog van elkaar houden met latjes of mogen deze direct op elkaar liggen?

Dankjewel voor de uitleg!

Ralph
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ralph.
Perfekt in zo'n tuinhuisje. De stammen mogen elkaar wel raken. Smeer ze wel goed in, want amberhout of satijnnoten (liquidambar styraciflua) wil graag splijten, zeker de planken. Als je de stammen doorzaagt dan door het hart zodat minder scheurvorming optreedt.
Jaren laten drogen, anders gaat het toch nog krom trekken. Zeer geschikt voor houtsnijwerk.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jan is ervaringsdeskundige, hij heeft vandaag in de snijdende kou bomen tot planken staan verzagen en bracht toen hij weer enigszins op temperatuur gekomen was mij een deel van het zaagwerk, een prachtig dik stuk Elzen! Heb het ooit met Jan een keer gehad over Elzen (Alder in het engels) omdat dat geschikt schijnt te zijn als body voor een elektrische gitaar. Gelukkig moet het nog een paar jaar liggen voordat ik het mag verzagen :D Maar zeer bedankt Jan!!

jaap
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Fons,

bedankt voor je reactie. Ik gebruik inderdaad altijd de zoekfunctie. En ja uiteraard lees ik de topics dan ook door :p. Vragen zonder te kijken heb ik een hekel aan. Na het lezen was ik echter nog niet geheel zeker of ik de gehele stammen ook kon laten drogen. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Ik ga aankomende zaterdag de stammen oplatten en insmeren. Is dit al te laat of kan het best een kleine week onder een carport liggen?

Met vriendelijke groet,

Ralph
 
A

Athanor

Guest
August zei:
Fons,

bedankt voor je reactie. Ik gebruik inderdaad altijd de zoekfunctie. En ja uiteraard lees ik de topics dan ook door :p. Vragen zonder te kijken heb ik een hekel aan. Na het lezen was ik echter nog niet geheel zeker of ik de gehele stammen ook kon laten drogen. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Hallo Ralph,
Ik was erg snel met mijn verwijzingen, had het topic maar diagonaal doorgenomen, zag later dat je al gezocht had. Overigens toen ik zelf weer zocht merkte ik dat de zokwoorden "hout drogen" veel te veel treffers gaf, dus heb ik de link maar via de menu's gezocht met enige herinnering aan de periode waarin volgens mij de discussie plaatsvond. Dus het zoeken wordt bij zo'n groeiend forum steeds lastiger :(

Veel succes!
Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.