Advies nodig bij restauratie oude bankschroef

WR1944

Oud hout
Een beetje laat maar ik heb ook een dergelijke bankschroef. Dat zware kreng heb ik in een houten kistje mee naar Amerika genomen. Hij staat nu parmantig op m'n werkbank. De bankschroef werd ooit op de fabriek waar m'n vader werkte gebruikt. Het spindelmechanisme was een keer gebroken en men heeft de bewegende delen vernieuwd door een nieuwe spindel en hendel te draaien.
Alleen bij het klemmen komt er een kracht op de spindel te staan en wel tussen de borst van de kop en de bewegende bek van de bankschroef. Alleen voor het openen van de bek wordt die ring en de borgschroef belast en dat stelt weinig voor. Kijk maar op de mooie gekleurde doorsnede. Dus zelfs zonder die ring werkt de bankschroef, alleen bij het openen zal je de bek mee moeten trekken.
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Een beetje laat maar ik heb ook een dergelijke bankschroef. Dat zware kreng heb ik in een houten kistje mee naar Amerika genomen. Hij staat nu parmantig op m'n werkbank. De bankschroef werd ooit op de fabriek waar m'n vader werkte gebruikt. Het spindelmechanisme was een keer gebroken en men heeft de bewegende delen vernieuwd door een nieuwe spindel en hendel te draaien.
Alleen bij het klemmen komt er een kracht op de spindel te staan en wel tussen de borst van de kop en de bewegende bek van de bankschroef. Alleen voor het openen van de bek wordt die ring en de borgschroef belast en dat stelt weinig voor. Kijk maar op de mooie gekleurde doorsnede. Dus zelfs zonder die ring werkt de bankschroef, alleen bij het openen zal je de bek mee moeten trekken.

Ahhh..... alwéér een stuk wijzer geworden! Dank daarvoor! Aangezien mijn bankschroef heel lastig uiteen te trekken valt, verklaart dat wellicht het uitslijten van de ring om de borgschroef. Door dat lastig meetrekken wordt er meer kracht uitgeoefend als is berekend natuurlijk. Ik zal eerst moeten zien dat ik groen en blauw los van elkaar krijg, om te kunnen bekijken wat eventueel de oorzaak van dat lastig glijden over de rail is. Het ding heeft nu een nacht gestaan met kruipolie in de schacht tussen groen en blauw, hopelijk heeft dat wat geholpen, zal dat later op de dag gaan proberen. Een vraag nog: weet jij wellicht of in jouw bankschroef OOK zo'n ring om die stelschroef zit/zat?

- - - Updated - - -

Je zou in de ringhelft zonder gat een gat kunnen boren, en de ringhelften verwisselen. Dan heb je een vers gat.

Deze oplossing heb ik gisteren ook door mijn hoofd laten schieten, en tot nu lijkt mij dit nog steeds een ZEER goede optie!
En (wellicht iets mindere) optie is, om het te laten zoals het is (deel met gat op de plek laten) alleen dat deel met gat OMDRAAIEN, zodat de uitslijtplek in de ring nu de andere kant opwijst.
Een nieuw gat boren en omwisselen lijkt echter beter.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Alleen bij het klemmen komt er een kracht op de spindel te staan en wel tussen de borst van de kop en de bewegende bek van de bankschroef. Alleen voor het openen van de bek wordt die ring en de borgschroef belast.

Ah... Ja. Ik zag dat borstje" even" over het hoofd :). Ik kon al niet geloven dat dat stelschroefpiefje het werk deed. Ach, had ik maar een praktisch vak geleerd :).


Mvg
klaas0639
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Werk gereed, bankschroef gerenoveerd!

Hartelijk dank aan alle mensen die hier geholpen en geantwoord hebben!
Mede door jullie is mijn bankschroef inmiddels geheel gerestaureerd, en weer gemonteerd. Hij werkt perfect, en is inmiddels in volle glorie weer aanwezig op mijn werkbank.
Daar kan hij aan zijn "tweede jeugd" beginnen, en ik hoop dat hij nog generaties lang in de familie kan- en zal blijven!

"tuoh" bleek volledig de spijker op zijn kop te hebben geslagen. Inderdaad is daarmee de functie van de stelschroef en de functie van de aangebrachte 2-delige ringen volledig aangetoond en verklaard. Een wel zeer deskundige inbreng, die maar weer eens aantoont wat voor mensen dit forum bezoeken.

Voor iedereen die ook zo'n onverwoestbare bankschroef hebben, hier een foto van alle onderdelen van de LES Schraubstock 80:

2014-09-01 10.46.23.jpg

Daarop is heel goed te zien, WAAROM de bankschroef zo slecht over zijn rail gleed: er zitten lakresten op. Kennelijk ben ik te snel geweest met het monteren van de bankschroef, en is bij in- en uitdraaien lak op de binnenbuis gekomen. Het is wellicht niet véél, maar vormt toch genoeg dikte om het schuiven te bemoeilijken. Op de rails van de basis lijkt het zelfs zo te zijn dat deze geheel werd meegeschilderd :eek: tja.....
Oplossing: alle delen die moeten schuiven gereinigd en door schuren ontdaan van de lakresten. Vervolgens alle schuivende delen ingevet met constentvet voor een goede permanente smering. En inderdaad, het geheel schuift weer in- en uit alsof hij gisteren pas uit de fabriek is gekomen ! Als je hard kan blazen...... hahaha.

Hier nog een foto van de bankschroef in volle glorie op de werkbank, klaar voor zwaar werk !

2014-09-01 11.34.28.jpg

Nogmaals aan iedereen mijn dank.
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Wat is constentvet?

Géén idee Bijtel ! Mijn vader noemde dat vroeger zo: constentvet. Het was een rood gekleurd, dik vet dat werd beschouwd als "langdurig werkend". Meer weet ik er niet van, ik ben met dat begrip "constentvet" opgegroeid zeg maar. Mijn vader had er een blik van staan. Vermoedelijk moet de juiste naam "consistentvet" zijn, maar ik weet bijna ZEKER dat mijn vader het "constentvet" noemde. Kan een verbastering zijn natuurlijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Consistentvet
 
Laatst bewerkt:

Arzenzia

Nieuw lid
15 okt 2023
1
1
Workum
Haha potverdikke. Ik heb laatst in m’n recent gekochte huis exact dit model gevonden en gerestaureerd. Kwam enkel het draadje tegen waar je om hulp vroeg, dus ik heb een account aangemaakt om je nog te helpen, maar zie dat dat niet nodig is. Bijna 10 jaar verder maar ik gok dat je nog plezier hebt van de bankschroef. Cheers!
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.