Advies nodig bij restauratie oude bankschroef

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Beste mede houtvlooien !

Ik ben al geruime tijd bezig met de restauratie van een zeer oude bankschroef die uit mijn familie komt. Het ding dateert vermoedelijk nog van vóór de oorlog. Ik hecht waarde aan de bankschroef gezien het feit dat hij in diverse ambachtsbedrijven van mijn voorouders is gebruikt. Weggooien en nieuwe kopen was dus destijds niet aan de orde, en ik ben begonnen met ontroesten en opnieuw in de lak zetten met de bedoeling hem een 2e leven te geven in mijn eigen hobby werkplaats! Hier is een plaatje van hoe hij er nu uitziet:

2014-08-30 17.30.28.jpg

Het punt is, dat er op de as van de bankschroef aan het einde bij het gedeelte dat vaststaat, een ring over de as geschoven moet worden (er zit daarvoor een uitsparing in de as) die ervoor zorgt dat door het draaien van de as de bek wegschuift. Deze ring heeft dus best het één en ander aan krachten te verwerken gehad in zijn leven.
De ring is kapot. Ik weet echter niet wat er precies aan de hand is, en ik weet óók niet hoe deze ring er uit zou moeten zien in nieuwstaat!
Ik hoop dus, dat één van jullie mij kan helpen door mij te vertellen hoe deze ring eruit had moeten zien.

2014-08-30 17.30.05.jpg
2014-08-30 17.29.37.jpg

Is hij gebroken? Of hóórt deze ring uit 2 delen te bestaan? Als hij uit 1 deel zou moeten bestaan (en dus gebroken is) dan zou ik eigenlijk niet weten hoe hij ooit over de as moet zijn geschoven?
Ik ga er dus vanuit, dat hij uit 2 delen HOORT te bestaan. Klopt dat?

Ik DENK (niet gehinderd door enige kennis) dat simpelweg het gat is uitgesleten zoals op de onderstaande foto duidelijk te zien is. Dan zou dus een nieuwe 2-delige ring met gat moeten volstaan?

Graag wat hulp van jullie, ik zou deze bankschroef erg graag weer in actie willen zien in mijn hobby werkplaats !
Alvast bedankt !!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Verdraaid, ik geloof dat ik hetzelfde type bankschroef heb. Zal morgenmiddag kijken (Ik heb mijn werkplaatsje niet aan huis en een bezoek lukt niet eerder door andere sociale "verplichtingen"). Dit type is geloof ik ook al eens eerder op ons forum langs gekomen. Zal eens zoeken.

mvg
klaas0639
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Verdraaid, ik geloof dat ik hetzelfde type bankschroef heb. Zal morgenmiddag kijken (Ik heb mijn werkplaatsje niet aan huis en een bezoek lukt niet eerder door andere sociale "verplichtingen"). Dit type is geloof ik ook al eens eerder op ons forum langs gekomen. Zal eens zoeken.

mvg
klaas0639

Ja dat klopt, Klaas. Dat was ook in een post van mij, ik geloof al een paar jaar geleden.
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0

Zeer bedankt voor de tip, Wim. Maar de ring die ik erin heb zitten (zie foto) heeft een gat, waarin een in de buis die de as omhult vastzittend palletje valt. Dat palletje lijkt aan die buis gelast, en moet dus op een of andere manier in dat gat vallen van de ring.
Ik zie niet goed hoe dat zou moeten werken met zo'n stelring, als op die site te zien zijn? In de ring die er op zat, zit ook geen stelschroef, alleen een gat. Er zal best een soort van stelring op moeten.... maar wat/hoe ? Ik begrijp het simpelweg niet.
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Méér informatie

Ik wil op deze plaats graag even een link invoegen naar een oude post over deze bankschroef die over meer informatie beschikt: http://www.woodworking.nl/showthread.php?1463-Wie-kan-mij-iets-vertellen-over-deze-bankschroef/page2&highlight=bankschroef.

Ik heb de bankschroef gedeeltelijk gedemonteerd, om wat foto's te kunnen maken en een beter beeld te schetsen van hoe de bankschroef er van binnen uitziet. Mede forumlid "Macboookielol" plaatste toen deze schematische dwarsdoorsnede:

doorsnee LES bankschroef ingekleurd.jpg

De betreffende ring(en) echter is daarop niet zichtbaar en zou moeten zitten onder de letters S80, waar je ook de stelschroef goed ziet. Ik kan die stelschroef van binnen zien uitsteken, maar ik kan niet meer bij het verstelmechanisme op dit moment, omodat het groene deel en het blauwe deel niet meer uit elkaar blijken te schuiven. Ik weet niet of dat zomaar zou moeten kunnen, of dat dit een behaalde manier van handelen vraagt. Misschien zitten de delen wel vast vanwege de verf, ik weet het niet. Misschien kan iemand mij vertellen of, als alle onderdelen eruit zijn gesleuteld, die twee delen zomaar zouden moeten kunnen schuiven en uit elkaar gehaald moeten kunnen worden of niet ?

Ik heb wat extra fotos gemaakt:

Foto van loshalen achterzijde:
2014-08-31 10.16.49.jpg

Foto van loshalen voorzijde en uithalen van de as:
2014-08-31 10.18.11.jpg

Foto van het geheel gedemonteerd op de werkbank:
2014-08-31 10.19.07.jpg

Foto van de ring er los bij waar hij hoort:
2014-08-31 10.19.42.jpg

Foto van de ring zoals hij erop zou moeten zitten:
2014-08-31 10.20.16.jpg

De ring ontbreekt op de schematische tekening hierboven echter. De vraag is, of dit een oorspronkelijk ééndelige ring is geweest, of een twéédelige?
Als het een ééndelige ring moet zijn geweest, hoe krijg je die dan OOIT in vredesnaam op de uitsparing in de as?
Het lijkt erop (maar ja ik weet het niet zeker) dat de ring ook niet geheel rond is. Als je de delen op elkaar legt, krijg je een beetje een elips vorm in plaats van een circel. Dat zou kunnen betekenen, dat deze ring misschien meer iets van een "veer" is geweest met een gat erin waar de stelschroef in viel. Die je iets kon inveren om over de as te schuiven zodat hij in de uitsparing viel?

Ik heb werkelijk geen flauw idee. Hoe nu verder, en, hoe krijg ik bek en onderstel (groen en blauw) uit elkaar ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, jij hebt het draadje gevonden waarvan ik het bestaan "vermoedde". Merkwaardig dat ik het niet vond. Grom grom -:).

Ws kan ik vanmiddag mijn bankschroef even demonteren. Maar moet ik via de zijdeur weg kunnen sluipen.

mvg
klaas0639
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Potverdorie, jij hebt het draadje gevonden waarvan ik het bestaan "vermoedde". Merkwaardig dat ik het niet vond. Grom grom -:).

Ws kan ik vanmiddag mijn bankschroef even demonteren. Maar moet ik via de zijdeur weg kunnen sluipen.

mvg
klaas0639

Hahaha !
Spannend, ik ben zeer benieuwd !!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn bankschroef lijkt er heel veel op of is misschien wel hetzelfde maar met de merkletters MM. Ik heb hem nieuw gekocht begin jaren ''60

De spindel wordt geborgd met een madeschroef van ongeveer 10 mm diameter. Ik zie geen ring.

bankschroef_01.jpg

bankschroef_02.jpg

bankschroef_03.jpg

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nog een paar aanvullende opmerkingen

het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je ring is gebroken. En wel, omdat:
a) de tweedeling er op de foto niet uitziet als veroorzaakt door een breuk
b) de tweedeling niet op een plek zit waar je een breuk verwacht. Breuk zou moeten samenvallen met het gat en dan nog zou het niet tot een tweedeling leiden maar tot uitbreken van het gat. De slijtage die je ziet is ook meer een uitbreken doordat de stelschroef niet ver genoeg was ingedraaid lijkt het.

Verder was het bij mijn bankschroef geen probleem het groene en blauwe deel uit de foto van Macbookielol te scheiden. Ik hoefde daar niks speciaals vor te doen. Maar dat had je al geconcludeerd uit mijn fotos denk ik.

ik heb de bankschroef destijds gekocht omdat het de goedkoopste nieuwe bankschroef was van deze afmeting. Het moest van zakgeld he. Ik ben hem steeds mooier gaan vinden omdat hij bewezen heeft "onverwoestbaar" te zijn.

Mvg
klaas0639
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Bedankt, dat helpt mij al weer een stuk verder! Ik ben inmiddels zover, dat ik groen en blauw een centimeter of 3 uit elkaar heb gekregen door via de achterzijde op de (dikwandig genoeg zijnde) binnenbuis te rammen. Tja. Gepast geweld noemt men dat dan. De binnenbuis heeft er geen schade van ondervonden en schuift met elke klap een milimetertje op. Toch vraag ik mij af of dit de manier is, en mijn gevoel zegt natuurlijk "nee". Daarom heb ik nu kruipolie gespoten tussen de binnen en buitenwand en hoop dat dit morgen de zaak wat makkelijker maakt zodat ik ook groen en blauw kan scheiden en goed invetten met constentvet. Inmiddels heb ik WEL de stelschroef vrij, en deze kan ik nog prima in- en uitschroeven. Da's dus gelukkig OK.

Ik denk inderdaad OOK niet, dat de ring gebroken is, en jouw analyse lijkt mij heel logisch ook. Punt is nu hoe verder. Ik hoop dat je nog kans ziet die van jou te openen, om te zien hoe het nou ECHT zit/zat......
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
HoutVlooi;119322. Punt is nu hoe verder. Ik hoop dat je nog kans ziet die van jou te openen zei:
Je bedoelt de achterzijde dan neem ik aan. OK, kan ik makkelijk ook even demonteren en foto's van maken.
Hoe het bij mijn bankschroef met de ring zit is nu toch wel duidelijk van mijn foto's neem ik aan: Mijn bankschroef heeft geen ring.
Blijft wel de vraag: waarom heeft die van jou een ring en die van mij niet. Ook de ellipsvormigheid van je ring kan ik niet duiden.

waar oude bankschroeven al niet toe kunnen leiden :)

mvg
klaas0639
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Hahaha... ja precies !!
Oh, dus de jouwe heeft HELEMAAL geen ring?? Alleen maar die stelschroef dus ?

Da's toch vreemd Klaas, vindt je niet? Bij de één wél, en de ánder niet? Hmmm. Waarom zou dat zijn?
We moeten wel bedenken, dat dit natuurlijk KEI oude dingen zijn hé. Géén van beide bankschroeven van ons hoeft origineel te zijn! Ik bedoel, die ringen kunnen er bij mij wel door iemand zijn ingezet, of bij jou door iemand eruit gehaald!

Ik ben dan geneigd te denken: "wat zou dan de functie van die ring moeten zijn" ?

En dan denk ik, dat als er grote krachten op die bankschroef gezet worden (en de mijne komt uit een paar generaties loodgieters, dan weet je het wel.... LOL) dan komt dat dus allemaal op die stelschroef aan. Want die moet dat tegenhouden.
Het zou dan maar zo kunnen, dat die ringen erin gezet zijn (als 2 delen) omdat die stelschroef alleen dat niet meer hield. Door een van de vorige eigenaars van mijn bankschroef dus.

Is dat een gedachte, of lijkt jou dat onzin?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zal morgen nog eens inspecteren. Een ring is er echt niet. Misschien is er nog iets anders te ontdekken. Ik begrijp de functie van de ring niet, tenzij je moet denken aan het ronde gat in de ring dat de vlaktedruk beter opneemt, wat op zich juist is. En dat kleine stelschroefje verbaast mij ook.

mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Die ring met boring zorgt er voor dat de spindel geen "loos" heeft bij het in- en uitdraaien van de spindel. De stelschroef die in de uitsparing van de spindel valt zorgt ervoor dat het voorste deel van de bankschroef gekoppeld word aan de spindel. Als de stelschroef te veel speling heeft in de groef is de bediening van de bankschroef nogal onnauwkeurig, de twee halve ringen met de boring erin zijn dus een fikse upgrade voor deze bankschroef. Dit kan af fabriek zo uitgevoerd zijn of anders heeft er inventief gebruiker wat aan gesleuteld. De beschadiging aan de ring is waarschijnlijk gebeurt doordat de stelschroef met de tijd beginnen loskomen is en dus niet meer op de volle diepte in de boring viel.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Wellicht is de bankschroef eens of vaker gebruikt om iets uit elkaar te trekken (misbruik!!), waardoor stelschroef en spindel beschadigd zijn. groef in spindel is daarna schoongedraaid. Alleen was de groef toen te lang en heeft de loodgieter er een stukje dikwandige bui of buisklem in gefrot (wilde niet helemaal passen, dus maar beetje zagen en hameren), met een stelschroef die nu in het gaatje moet vallen.
Hoe monteren?: Wellicht met een plakbandje om de twee ringhelften, de spindel eerst in het bewegende deel laten zakken, stelschroef in het voorliggende gat draaien. Vervolgens het schuivende deel in de basis schuiven en het achterdeel met deksel monteren?
Succes!
Groet,

Baan
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Die ring met boring zorgt er voor dat de spindel geen "loos" heeft bij het in- en uitdraaien van de spindel. De stelschroef die in de uitsparing van de spindel valt zorgt ervoor dat het voorste deel van de bankschroef gekoppeld word aan de spindel.

- .


Ja, de functie van de stelschroef was van stond af aan wel duidelijk. Mijn verbazing richtte zich op de geringe diameter van het "stelschroefpiefje" dat in de groef loopt.

En het lijkt me heel aannemelijk - zoals hier boven is gesuggereerd - dat de groef in de spindel in de loop van de tijd beschadigd is geraakt en men toen de groef heeft uitgedraaid en er een ring in gezet om de dode slag op te nemen. Een halve ring volstaat in principe overigens ook.
Van origine heeft de bankschroef geen dode slag omdat de diameter van het "stelschroefpiefje" is afgestemd op de breedte van de groef. Althans dat is bij mijn bankschroef - die nog zonder ring functioneert - het geval.

Overigens blijft het me verbazen dat het zonder zo'n ring functioneert. Er komt een grote vlaktedruk tussen stelschroefpiefje en groefwand die elkaar in principe slechts over een lijn raken. Eigenlijk hebben de vooouders van houtvlooi met de ring niet alleen een reparatie bereikt maar ook een verbetering in het ontwerp. De ring zal van hard staal moeten zijn anders helpt het maar even.

tjonge jonge een wereldbroemde oude bankschroef :)

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.