Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Question Advies nodig bij restauratie oude bankschroef

Beste mede houtvlooien !

Ik ben al geruime tijd bezig met de restauratie van een zeer oude bankschroef die uit mijn familie komt. Het ding dateert vermoedelijk nog van vóór de oorlog. Ik hecht waarde aan de bankschroef gezien het feit dat hij in diverse ambachtsbedrijven van mijn voorouders is gebruikt. Weggooien en nieuwe kopen was dus destijds niet aan de orde, en ik ben begonnen met ontroesten en opnieuw in de lak zetten met de bedoeling hem een 2e leven te geven in mijn eigen hobby werkplaats! Hier is een plaatje van hoe hij er nu uitziet:

2014-08-30 17.30.28.jpg

Het punt is, dat er op de as van de bankschroef aan het einde bij het gedeelte dat vaststaat, een ring over de as geschoven moet worden (er zit daarvoor een uitsparing in de as) die ervoor zorgt dat door het draaien van de as de bek wegschuift. Deze ring heeft dus best het één en ander aan krachten te verwerken gehad in zijn leven.
    De ring is kapot. Ik weet echter niet wat er precies aan de hand is, en ik weet óók niet hoe deze ring er uit zou moeten zien in nieuwstaat!
    Ik hoop dus, dat één van jullie mij kan helpen door mij te vertellen hoe deze ring eruit had moeten zien.

2014-08-30 17.30.05.jpg
    2014-08-30 17.29.37.jpg

Is hij gebroken? Of hóórt deze ring uit 2 delen te bestaan? Als hij uit 1 deel zou moeten bestaan (en dus gebroken is) dan zou ik eigenlijk niet weten hoe hij ooit over de as moet zijn geschoven?
    Ik ga er dus vanuit, dat hij uit 2 delen HOORT te bestaan. Klopt dat?

Ik DENK (niet gehinderd door enige kennis) dat simpelweg het gat is uitgesleten zoals op de onderstaande foto duidelijk te zien is. Dan zou dus een nieuwe 2-delige ring met gat moeten volstaan?

Graag wat hulp van jullie, ik zou deze bankschroef erg graag weer in actie willen zien in mijn hobby werkplaats !
    Alvast bedankt !!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Verdraaid, ik geloof dat ik hetzelfde type bankschroef heb. Zal morgenmiddag kijken (Ik heb mijn werkplaatsje niet aan huis en een bezoek lukt niet eerder door andere sociale "verplichtingen"). Dit type is geloof ik ook al eens eerder op ons forum langs gekomen. Zal eens zoeken.

mvg
    klaas0639

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Verdraaid, ik geloof dat ik hetzelfde type bankschroef heb. Zal morgenmiddag kijken (Ik heb mijn werkplaatsje niet aan huis en een bezoek lukt niet eerder door andere sociale "verplichtingen"). Dit type is geloof ik ook al eens eerder op ons forum langs gekomen. Zal eens zoeken.

mvg
    klaas0639
    Ja dat klopt, Klaas. Dat was ook in een post van mij, ik geloof al een paar jaar geleden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ja, ik had het ook net gevonden 9 mei 2010 :-)

Maar ik weet bijna zeker dat er (van iemand anders? ) een nog eerdee post is.
    mvg
    klaas
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 30-08-14 om 18:17.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Zeer bedankt voor de tip, Wim. Maar de ring die ik erin heb zitten (zie foto) heeft een gat, waarin een in de buis die de as omhult vastzittend palletje valt. Dat palletje lijkt aan die buis gelast, en moet dus op een of andere manier in dat gat vallen van de ring.
    Ik zie niet goed hoe dat zou moeten werken met zo'n stelring, als op die site te zien zijn? In de ring die er op zat, zit ook geen stelschroef, alleen een gat. Er zal best een soort van stelring op moeten.... maar wat/hoe ? Ik begrijp het simpelweg niet.

Méér informatie

Ik wil op deze plaats graag even een link invoegen naar een oude post over deze bankschroef die over meer informatie beschikt: http://www.woodworking.nl/showthread...ht=bankschroef.

Ik heb de bankschroef gedeeltelijk gedemonteerd, om wat foto's te kunnen maken en een beter beeld te schetsen van hoe de bankschroef er van binnen uitziet. Mede forumlid "Macboookielol" plaatste toen deze schematische dwarsdoorsnede:

doorsnee LES bankschroef ingekleurd.jpg

De betreffende ring(en) echter is daarop niet zichtbaar en zou moeten zitten onder de letters S80, waar je ook de stelschroef goed ziet. Ik kan die stelschroef van binnen zien uitsteken, maar ik kan niet meer bij het verstelmechanisme op dit moment, omodat het groene deel en het blauwe deel niet meer uit elkaar blijken te schuiven. Ik weet niet of dat zomaar zou moeten kunnen, of dat dit een behaalde manier van handelen vraagt. Misschien zitten de delen wel vast vanwege de verf, ik weet het niet. Misschien kan iemand mij vertellen of, als alle onderdelen eruit zijn gesleuteld, die twee delen zomaar zouden moeten kunnen schuiven en uit elkaar gehaald moeten kunnen worden of niet ?

Ik heb wat extra fotos gemaakt:

Foto van loshalen achterzijde:
    2014-08-31 10.16.49.jpg

Foto van loshalen voorzijde en uithalen van de as:
    2014-08-31 10.18.11.jpg

Foto van het geheel gedemonteerd op de werkbank:
    2014-08-31 10.19.07.jpg

Foto van de ring er los bij waar hij hoort:
    2014-08-31 10.19.42.jpg

Foto van de ring zoals hij erop zou moeten zitten:
    2014-08-31 10.20.16.jpg

De ring ontbreekt op de schematische tekening hierboven echter. De vraag is, of dit een oorspronkelijk ééndelige ring is geweest, of een twéédelige?
    Als het een ééndelige ring moet zijn geweest, hoe krijg je die dan OOIT in vredesnaam op de uitsparing in de as?
    Het lijkt erop (maar ja ik weet het niet zeker) dat de ring ook niet geheel rond is. Als je de delen op elkaar legt, krijg je een beetje een elips vorm in plaats van een circel. Dat zou kunnen betekenen, dat deze ring misschien meer iets van een "veer" is geweest met een gat erin waar de stelschroef in viel. Die je iets kon inveren om over de as te schuiven zodat hij in de uitsparing viel?

Ik heb werkelijk geen flauw idee. Hoe nu verder, en, hoe krijg ik bek en onderstel (groen en blauw) uit elkaar ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Potverdorie, jij hebt het draadje gevonden waarvan ik het bestaan "vermoedde". Merkwaardig dat ik het niet vond. Grom grom -.

Ws kan ik vanmiddag mijn bankschroef even demonteren. Maar moet ik via de zijdeur weg kunnen sluipen.

mvg
    klaas0639

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Potverdorie, jij hebt het draadje gevonden waarvan ik het bestaan "vermoedde". Merkwaardig dat ik het niet vond. Grom grom -.

Ws kan ik vanmiddag mijn bankschroef even demonteren. Maar moet ik via de zijdeur weg kunnen sluipen.

mvg
    klaas0639
    Hahaha !
    Spannend, ik ben zeer benieuwd !!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Mijn bankschroef lijkt er heel veel op of is misschien wel hetzelfde maar met de merkletters MM. Ik heb hem nieuw gekocht begin jaren ''60

De spindel wordt geborgd met een madeschroef van ongeveer 10 mm diameter. Ik zie geen ring.

bankschroef_01.jpg

bankschroef_02.jpg

bankschroef_03.jpg

mvg
    klaas0639

Forum Rechten