400v stopcontacten splitsen? hoe doen we dat

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb 2 400v krachtstroom aansluitingen in mijn werkplaats maar heb 4 apparaten en wil er tenminste 3 tegelijk ingeplugd houden. Ik heb even zitten zoeken naar dubbele stopcontacten etcetera maar kan nog niet heel veel vinden.

Iemand hier die weet wat de geëigende manier is om krachtstroom aansluitingen bij te maken?

Het liefst heb ik geen losse verdeeldozen op de grond, wil dus een 2e wandcontactdoos naast een bestaande maken, kun je er gewoon een 2e naast zetten en die dingen doorlussen?

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat de belasting van de groep geen probleem is, dat kijk ik na.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Scheppie,

Ik werk in de evenementen en met name de stroomverdeling.
Wat jij zoekt is voor ons dagelijks werk.
Het werkt hetzelfde als gewone 220V stopcontacten, je schroeft een aantal 400V wandaansluitingen naast elkaar en verbind de dezelfde aders aan elkaar.

Maar je kan ook iets kant en klaar kopen.
De bijgevoegde link is een bedrijfje waar wij onze verdeelkasten en kabels kopen.
Ik weet niet of ze aan particulieren verkopen, maar ze hebben zeker mooie spullen. En het is zeer robuust.

http://www.vello.nl/nl/producten/volrubber-verdeelkasten/kleine-verdeelkasten/v07.1-3-fasenslof/v07.1.1102-16a-4x-16a/

Daarnaast weet ik dat de fabrikanten van 400V materiaal ook kleine verdeelsloffen verkopen.
Mannekes is zo'n bedrijf.
Deze sloffen kan je bij Rexell bestellen. Maar ook dat is niet voor particulieren.

Groeten, Raymond

edit:
Ik zie net dat je niks op de grond wil hebben, maar inderdaad: gewoon eentje ernaast en de juiste aders netjes doorlussen.
Kijk wel even naar de aderdikte van de bestaande aansluiting. Er zijn wel eens 16A aansluitingen gemaakt met een vmvk kabel met 1,5mm dikte. Veelal zelf hobby projecten.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Er zijn ook verdeelkasten voor.
Dus ik neem aan dat het geen probleem is onder voorbehoud van de belasting

persoonlijk zou ik de nieuwe aansluiting wel vanuit een bestaande centraal doos halen.
Of er eerst een extra centraal doos er tussen zetten als de aansluiting rechtstreeks bij de meter vandaan komt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een nieuwe doos boven je bestaande aansluiting zetten en vandaaruit de wandcontactdozen aansluiten. Let wel dat je totale aansluitwaarde bij gelijktijdigheid niet te groot wordt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Er zijn wcd met doorlus mogenlijkheden de onderbrak heeft meer ruimte en aansluiting voor de extra kwartel.Mennekens heeft ze. Dit zijn niet de goedkoopste modellen. Verkrijgbaar bij de technische unie en andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.