Vlak/dikte bankje

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
hallo,

Ik zoek voor het heel fijne werk een degelijk vlak / van dikte bankje, dat mag een tafelmodel zijn. Geen chinees spul. Ik zag hier laatst een draadje waar verwezen werd naar een duitse fabrikant maar ik kan het helaas niet terugvinden.
wie kan mij helpen.

vast bedankt
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Bedoel je misschien de DH40 van Proxxon ?
Deze is echt voor het zeer fijne (en kleine) werk.
Werkt super..
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
thx voor de reacties. Heb ondertussen heel wat zitten zoeken naar een geschikte oplossing. Probleem is dat die kleine toestellen relatief duur zijn voor wat het is. Mogelijk ga ik toch iets groter met een Hammer of zo. Lijkt me ook degelijk spul.
 
A

Athanor

Guest
Zo groot is die Hammer A3-26 nou ook weer niet hoor, dáárvoor hoef je niet naar HBM....

Fons

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Vandaag, 09:32XXL66
thx voor de reacties. Heb ondertussen heel wat zitten zoeken naar een geschikte oplossing. Probleem is dat die kleine toestellen relatief duur zijn voor wat het is. Mogelijk ga ik toch iets groter met een Hammer of zo. Lijkt me ook degelijk spul.

't is een gedachte van de topicstarter die ik respecteer:)

Fons

- - - Updated - - -

HBM is chinees spul
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Probleem is de minimale doorvoer, ik werk met hele fijne stukken, bij de Hammer is dat 4mm, ik heb soms nog dunner spul nodig. Ook regelbare doorvoersnelheid zou mooi zijn. Weet iemand wat de min. doorvoer van Makita is ?

thx

- - - Updated - - -

http://www.doebeli.ch/index.asp?page=produkte-inca-maschinen

Wat zijn de mogelijkheden van deze INCA's ?

Die duitsers zitten niet eens zo ver.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Duitsers?
Inca is toch Zwitsers of heb ik het nu helemaal mis?
Volgens de site die je aangeeft zitten ze echt in Zwitserland.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Probleem is de minimale doorvoer, ik werk met hele fijne stukken, bij de Hammer is dat 4mm, ik heb soms nog dunner spul nodig. Ook regelbare doorvoersnelheid zou mooi zijn. Weet iemand wat de min. doorvoer van Makita is ?

thx

Goede vraag XXL66, de maximale doorvoer wordt wel netjes opgegeven.
Ik heb eens gemeten / getest bij mijn Makita 2012NB, ik kom op 2.4 tot 2.6 mm

Joep
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
hallo,

Ik zoek voor het heel fijne werk een degelijk vlak / van dikte bankje, dat mag een tafelmodel zijn. Geen chinees spul. Ik zag hier laatst een draadje waar verwezen werd naar een duitse fabrikant maar ik kan het helaas niet terugvinden.
wie kan mij helpen.

vast bedankt
Proxxon dh 40 ?
Die is voor het fijne werk.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik heb kleine werkstukken maar in wenge, ebben e.d. dus gaan die mini machines (proxxon) dat aankunnen ? Anderzijds zijn de werkstukken ook kort vb 300mm. Dat is voor zo'n kleine vandikte bank geen probleem, maar misschien voor een Hammer wel ?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik zou toch opletten met stukken van 30cm en kleiner op een vlak- vandiktebank, deze winter op het forum een draadje gelezen van een forummer die zijn vingertoppen kwijt was door een te kort stukje te willen schaven, met foto's en al, en mooi was het resultaat toch niet zunne!!!
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
tja, het zal toch moeten gebeuren, toch bedankt voor uw bezorgheid.
De nieuwere Kity 439, heeft iemand daar ervaringen mee ? Mogelijk niet dezelfde kwaliteit als de oude ?
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Tja, we gaan voor de korte pijn, het zal wellicht een Minimax c26 genius worden, morgen eens live bekijken, dus een combi, kunnen we ook nog wat zagen ook e.d.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Op zoek naar een vlak vandikte bankje en van een kity 439 naar een minimax C26 genius. Dat zijn behoorlijke sprongen.

De kity 439 komt wat blikkerig over en dit type wordt onder diverse merknamen aangeboden in een vergelijkbare kwaliteit. Deze kity zou zeker niet mijn keuze zijn want wat ik van dit soort types heb gezien vraagt het om het nodige instelwerk en of het zuiver blijft is een vraag.

Na een aantal vandikte bankjes bekeken te hebben een Makita 2012NB gekocht. Dit type doet wat het moet doen en kan zowel grote planken en balken aan zo ook de kleine werkstukken. Wel rollers gebruiken bij wat grover materiaal. Wat betreft het doorvoeren van kleine werkstukken altijd invoeren d.m.v. een stuk materiaal van dezelfde dikte. Zo werk je veilig en voorkom je snipe. Deze keuze had ook te maken met de beschikbare ruimte.

Dewalt, Triton enz.. maakt soortgelijke planers. Dit type neemt weinig ruimte in en werkt zuiver.

Zelf een ongelukkige start gehad met de Makita 2012NB omdat deze getordeerd uit de verpakking kwam. Prima opgelost en door Makita vervangen door een nieuw exemplaar.

Natuurlijk kun je een Makita vandikte bankje niet vergelijken met een Minimax c26 genius. Zijn totaal verschillende machines. Qua stofafzuiging kom je ook in een andere klasse terecht wil je verantwoord werken. De combinatie Makita - Festool ctl 26 werkt perfect en geen last van rondvliegende spanen.

Keuze mobiel of stationair, ben benieuwd wat het gaat worden. Succes!
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Als je erg dun wilt schaven ,kun je ook een plaatje betontriplex op de tafel leggen,en daar je hout overheen laten glijden,
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
hoi,

nu ik wat zit te zoeken op tinternet, kom ik ook uit bij Holzkraft c26 Genius ... hier spreekt men ook van Tersa schaafas etc... Hanteert men voor deze machines een andere naam in DE ?
Vreemd genoeg zie ik wel verschillen, zo heeft de minimax pootjes en de holzkraft niet ?...

weet iemand hier meer over te vertellen.

Verder stel ik vast dat de prijsverschillen tussen deze toestellen in Italië (fabricatie) en België gigantisch zijn. Als ik een machine uit Italië laat overkomen (tegen kostprijs 600€) bespaar ik nog meer dan 1000€...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.