Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

draairichting motor omdraaien?

Hallo iedereen,

Ik ben bezig om een Inca zaagmachine terug in werking te stellen, maar nu zit ik met een vervelend iets. De motor draait de verkeerde kant op voor de opstelling die ik nu voorzien heb.

Op zich kan ik de motor omdraaien, maar voor de opstelling zoals voorzien, komt dat niet zo goed uit en wordt het een beetje een geprul. Sommige motoren kan je echter de andere kant op laten draaien. En dus vraag ik me af of het met deze ook kan?

Foto's ter verduidelijking:IMG_5217.jpgIMG_5221.jpgIMG_5220.jpgIMG_5219.jpgIMG_5222.jpgIMG_5223.jpgIMG_5224.jpg

Ik ben bang dat niet de draairichting, maar het motorvermogen spelbreker is. 350 watt lijkt mij erg weinig voor een zaagtafeltje.
    Vaak staat het aansluitschema in het dekseltje. Dit motortje lijkt voorzien te zijn van twee in serie gezette 110 volt wikkelingen, dit kan je zien als een 220 volt wikkeling.

Die kan je normaal gezien probleemloos omkeren. Je moet enkel de condensator op een andere klemmen aansluiten.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling
    Hier vindt je de aansluitingen. Let wel, deze motor moet in ster aangesloten worden.
    Ik heb wel de indruk dat er aan de aansluitingen geknoeid is. De wikkelingen zitten volgens mij niet meer op de juiste klem. De sterschakeling wordt verkregen door het verplaatsen van plaatjes. Hier lijkt dit gebeurd te zijn door de aansluitingen samen te nemen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    best eerst eens zien welke draad op welke spoel hangt bij ster kan je niet eender welke draad verwisselen
    en 350 is aan de zeer lage kant

Je kan ook de v riem kruisen, hij lijkt me hier lang genoeg voor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Ik ben bang dat niet de draairichting, maar het motorvermogen spelbreker is. 350 watt lijkt mij erg weinig voor een zaagtafeltje.
    Ja, daar verbaasde ik me ook al over - en nogal lomp ook voor zo'n laag vermogen.

Vaak staat het aansluitschema in het dekseltje. Dit motortje lijkt voorzien te zijn van twee in serie gezette 110 volt wikkelingen, dit kan je zien als een 220 volt wikkeling.
    Vandaar ook dat er 110/220 op het plaatje staat.

Overigens zou de fase eenvoudig om te keren moeten zijn...

de draden van de condensator in het kroonsteentje omdraaien.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    er gaan wat teveel draden naar binnen om maar 2 spoelen te zijn
    die 110/220 markering is driehoek / ster

Op het kenplaatje staat 'kooiankermotor' en 'zelfstartend door condensator'. Het is dus een gewone driefasige motor die aangepast is om op een eenfasig net te draaien
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joopvommen Bekijk Berichten
    de draden van de condensator in het kroonsteentje omdraaien.
    Dit heeft geen zin.
    Je moet de condensator aan de andere kant van de spoel aansluiten.
    De condensator verdraait de fase van de wisselspanning en door de draden in het kroonsteentje te wisselen blijft de fasedraaiing hetzelfde.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Forum Rechten