zaagtafel gezocht

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Hey allemaal,
ik wil voor men klus-kot een zaagtafel kopen. Tot op heden ging ik altijd langs bij familie om eens eentje te lenen, maar nu ik wat meer ruimte heb dankzij men nieuwe woonst (waar ook nog wat klusjes in moeten gebeuren, maar daar is een werkruimte een ideaal uitvlucht voor :cool:)..
Mijn budget beperkt zich spijtig genoeg maar tot iets rond de 5-600euro..
Men nieuwe aankoop moet vooral dienen als hobby: ik knutsel graag is wat kastjes en schapjes in elkaar, moet voor moeder de vrouw regelmatig is iets in elkaar steken om op school te kunnen gebruiken en.. ik zaag gewoon graag (als ik men vrouw mag geloven, maar denk dat ze het eerder over een ander soort zagen heeft :confused::confused:)
Als eerste kwam ik uit op de Bosch PTS10, maar wat later viel men oog dan weer op een PPS7S van hetzelfde merk.. Metabo TS254 ziet er ook goed uit, maar die past spijtig genoeg niet in het budget. Tafel dient ook effectief als tafel en is niet onmiddellijk de bedoeling om vaak uit de werkruimte gebruikt te worden. Ben dan ook niet van plan om een eventueel bijhorende 'voet' te kopen, maar de tafel gewoon aan men toekomstige werkbank te integreren..
Zijn er mensen die me een beetje kunnen helpen met hun ervaringen te delen?
Alvast bedankt!
 

zephyr

Nieuw lid
15 sep 2011
19
0
Als beginnend houtbewerker heb ik ook lang mijn hoofd gebroken over een tafelzaag. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Axminster TS250.
Inclusief onderstel en roltafel en tafelverbreding heeft die 745€ gekost. Sommige reviews hebben commentaar op de nauwkeurigheid, mits wat afstellen kan je dit gemakkelijk verhelpen.
De TS250 heeft ook een inductiemotor, wat maakt die hij niet zoveel herrie maakt.
 

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Bedankt voor beide reacties, kunnen jullie me wat meer vertellen over de stabiliteit als jullie eigen ervaring hebben?
De Axminster lijkt in de genoemde configuratie wel wat duur naar men budget, maar zonder onderstel en roltafel moet het mss wel lukken.. Werkt de tafelverbreding makkelijk?
De genoemde Metabo past precies in het budget, maar kan je me zeggen waar je deze gevonden hebt, want de sites die ik zie zijn allemaal toch wat duurder :)

Wat ik misschien nog moest vermelden is dat ik toch graag precies zou kunnen zagen tot op ongeveer 65cm..
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Ik had in de metabo catalogus gekeken, heb erover gelezen dat de €599 ex btw is ...

Op marktplaats wel nieuw teruggevonden voor 629,95 via handelaar.

Een DeWalt DW745 is nieuw nog iets goedkoper te vinden op marktplaats. (rond de 580 incl)

Hiervan moet je natuurlijk dan wel de afweging service/garantie op je machine maken als het over grote afstanden gaat.

Ik vermoed niet dat de TS216 650mm gaat halen, de TS254 gaat tot 630mm, de DW745 tot 610mm

mvg
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi, en om je keuze moeilijker te maken: Ik heb de PTS10 van Bosch en die bevalt me prima.
Nadeel aan de machine is dat er helaas veel zaagsel uit komt die niet goed af te zuigen valt.

Ik heb 'm zonder tafel, ik heb gewoon een supergoedkope nep workmate gekocht, daar die MDF 'planken' af gehaald en vervangen door wat steviger spul.
Daar de zaag op gebout.

Als je dat met vleugelmoeren doet zou je 'm er simpel af kunnen pakken en de nepworkpate inklappen als je ruimte problemen hebt.
 

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
hehe, geen probleem hoor! Liever nu een opinie meer, en later een teleurstelling minder!
Kan je ook even je ervaring delen ivm de zaagbreedte? En dan zeker icm de stevigheid met de uitschuifbare geleiders.. Tot hoeveel cm kan je deze plaatsen en toch een stabiel gevoel houden? Doe je speciaal onderhoud ivm de slechte afzuiging?

Alvast bedankt!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Breedte moest ik opzoeken. 520mm
http://www.bosch-do-it.de/media/media/diy/diymedia/manuals/880167_160992A0VS_201406pdf..pdf

De stevigeheid van de geleiders? Tsja, wat moet ik daarvan zeggen? Ze doen hun taak. En zijn daarvoor stevig genoeg.
Je moet niet als ie helemaal uitgeschoven staat een gereedschapkist daarop zetten. Ik neem aan dat je dat niet van plan bent, maar ik zeg dat maar om aan te geven dat ze het niet foolproof is. Maar mijnsinziens is het op zijn taak berekend, meer niet.

Tegen het stof neem ik ( nog geen ) extra maatregelen. Ik wel eens gelezen dat het motortje in zijn eigen stof omkomt. Ik heb daar ( nog ) geen last van.
Ik heb ook geen idee of er verschillen zijn. Kan natuurlijk zijn dat de eerste tafels een zwak punt hadden en dat dat verbeterd is, geen idee.
Wat uit kan maken: bij mij is de onderkant vrij en kan het zaagsel vrij vallen. Ik kan me voorstellen wanneer je 'm tafel zet dat het zaagsel niet goed weg kan.

Let wel: ik ben geen expert, en heb geen ervaring met andere zaagtafels.
Oh ik lieg, ik heb eens gewerkt met een deWalt multi-ding.
Die kon je omklappen als kapzaag of als zaagtafel. Transformers zijn kinderspeelogoed en dit kan ook in die catogorie.
 

zephyr

Nieuw lid
15 sep 2011
19
0
Tafelverbreding is geen gietijzer, maar een stalen plaat. Is eenvoudig te instaleren. Mits wat handigheid zou je er zelf een kunnen maken. De roltafel is zeer stabiel en loopt zeer soepel. Er bestaat ook een ts200, in principe dezelfde zaag maar met een kleiner blad en dus iets minder zaagdiepte, maar wel goedkoper.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey kihyeon,
Ik heb net deze besteld: http://www.tendotools.com/nl/slider-tt225.html die valt ook binnen je budget. Ik heb die goed bekeken, vergeleken, geïnformeerd, en tja... Volgens mij is dit de precisio 70 van Festool met een andere motor op. De motor is wat lichter dan deze die op de Festool staat, maar de zaagtafel die maar 55mm diep gaat (precisio 55 denk ik) heeft een lichtere motor. Voor mij, en ik denk ook voor u moet die zeker zwaar genoeg zijn. Als je de foto's bekijkt, dan zie je de zaagtafel er op sommige zelfs in het festoolkleur op staan.
De accessoires van de Festool passen er ook op (tafelverlenging, verbreding, wagentje...).
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik heb de axminster TS-250M

Wat ik erover kan zeggen is dat het onderstel een must is. Als je het zaagblad kanteld, dan komt de motor onder het chassis uit.
Ik dacht hem op een rollend kastje te gaan zetten, maar moest mijn plannen helaas bij stellen.
Tafelverbreding is ook handig aangezien de tafel niet bijster breed is.
Met beide dingen ben ik nu bezig alsmede een goede langsgeleider.
De standaardgeleider is zo kort, dat deze al eindigt ongeveer bij het midden van het zaagblad.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De standaardgeleider is zo kort, dat deze al eindigt ongeveer bij het midden van het zaagblad.

Als ik het goed heb is dat uit veiligheidsoverwegingen. Als je hout gaat zagen komen er spanningen vrij die in het hout zitten. Daarbij kan het dan voorkomen dat het hout klem loopt tussen zaagblad en langsgeleider. Het resultaat wordt dan erg onvoorspelbaar, het kan dat het hout door de lucht gaat vliegen.
 

zephyr

Nieuw lid
15 sep 2011
19
0
Ik heb de tafelverbreding en de "sliding table", daarbij zat meteen ook een nieuwe langsgeleider die een stuk langer is.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je zou ook nog eens naar een Festool Basis of CMS kunnen kijken, al dan niet tweedehands met een AP85 of een TS75. Als je er 1 kan vinden met tafelverbreding en/of roltafel, dan ben je eigenlijk al klaar. En je hebt dan het voordeel dat je ook nog makkelijk platen kan zagen.
 

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Ik heb ondertussen zowat het halve internet afgespeurd :)
Van de toestellen die jullie voorstellen gaat men keuze uiteraard uit naar de Festool, maar die past nooit of te nimmer in het budget.. Zelfs aftandse 2dehandse modellen zijn te duur..
Verder lijkt de Axminster 250 men volgende keuze, maar indien deze met verbreding en sliding table gekocht w, is deze (incl de verzendkosten) ook al rond de 750, wat toch ook nog steeds een portie van het goeie te veel is.. 2dehandse versies lijk ik spijtig genoeg ook niet te kunnen vinden.
Ik zit een beetje met de handen in het haar, want ook al zou ik het geld er voor hebben weet ik nog niet of ik het er wel aan kan besteden.. Uiteraard ga je wel van deze toestellen dromen, want in vergelijking met de toestellen die wel in de prijs-range vallen zijn deze natuurlijk een enorme verbetering..
Allemaal alvast bedankt voor de hulp, ik ga nog is een avondje langs bij Mr. Google!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ach daarin ben je niet alleen!
Je kan uiteraard alleen zelf bepalen of een topmodel zaagtafel nodig is.
Je geeft in je eerste post aan dat je 'm hobbymatig wilt gebruiken. Ik zou dat zeker niet uit het oog verliezen.
Vroeger sleutelde ik veel aan auto's en kocht alleen gedore, stahlwille of hazet. Soms VBW.
Nu koop ik chinees gereedschap omdat het hier goed verkrijgbaar is, en ik heb geen klagen. ( gezien mijn leeftijd hoeft het geen 30jaar meer mee terwijl mijn gedore ratel ook mijn pensioen niet gehaald heeft)

Dus als je financieën e.e.a. niet toelaten, zou ik nadenken of een festool ( bijvoorbeeld) de investering waard is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.