ik zal me ook eens voorstellen

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
Goedenavond
de naam is Davy en kom uit Breda,
en kwam per ongeluk op dit forum terecht!

ben zelf veel met hout bezig, heb mijzelf hierin alles zelf geleerd en ben daar nu ook nog mee bezig, dus van vaktermen heb ik niet veel gehoord :p
graag zou ik veel willen leren over ambachtelijk hout bewerken. ik ben enorme fan van hand gereedschap boven elektrisch gereedschap.
heb een tijdje terug ergens op marktplaats een (misschien iets te :p) goedkope draaibank op de kop getikt, dus daar ben ik ook een beetje mee bezig nu.
ik werk ook veel met trial and error en plannen die in mijn hoofd zitten, hier en daar een mooie sketchup tekening, van bijvoorbeeld een (makkelijk demontabele) werkbank. ik ben sinds kort ook bezig met tabaks pijpen maken, die ook bruikbaar zijn.

ik ben waarschijnlijk niet een van de actiefste leden, maar het lijkt mij wel zo netjes even hoi te zeggen!
ik zal hieronder nog wat foto's plaatsen van spullen die ik gemaakt heb
(moet er wel bij zeggen dat ik me pas echt sinds kort goed aan het verdiepen ben wat betreft hout bewerking en hiervoor meer op gevoel werkten, dus dingen misschien wat knullig in elkaar kunnen zitten, maar dat is aan jullie haha)

mn draaibank toen ik hem net had.
IMAG1502.jpg

een van mn laatste gedraaide projectjes.
IMAG2765.jpg

vorige week even 2 houten hamers ge-improviseert van een oude lamp en een stoel :p
(werken best lekker eigenlijk :cool:)
IMAG3507.jpg

een van de pijpen die ik gemaakt heb, deze gebruik ik zelf en rookt geweldig naar mijn mening,
ik weer zo niet meer wat voor hout de kop is, maar de steel is gemaakt van kiwi hout(ik vind het geweldig spul!).
IMAG3424.jpg

oh en voor ik het vergeet, hier nog wat foto's van mn werkbank in progress, het is m'n eerste keer dat ik werk met pen-gat verbindingen.
10355901_733887829979604_6132848044154571370_n.jpg
10492546_733888063312914_7934572574256417448_n.jpg
en zo staat hij er nu bij, morgen ga ik de schuine balken onder het blad maken en de dwars balk onderin.
10427698_735830186452035_7351999229127148239_n.jpg
ik heb het idee dat hij vrijwel niet wiebelt als hij af is, is dit wel ga ik het dan ter plekken op lossen maar dat is het leuke van trial and error!
hij bestaat trouwens uit 3 delen: tafelblad met bovenste balk met pen verbinding, 2 poten met de gaten en dan nog de onderste dwars balk met pennen. en is zo makkelijk uit elkaar te halen en op te bouwen (meenemen naar evenementen en dat soort dingen).

maargoed! ik breid er teveel over uit...... oeps :rolleyes:

houdoe en bedankt

Davy.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Davy! Leuk dat je gelijk wat werk laat zien!

Als ik globaal naar je werkbank kijk, krijg ik de indruk dat je de bovenkant verhoudingsgewijs veel steviger hebt gemaakt dan de onderkant, de onderste liggende pootjes zijn naar mijn beleving wat ondergedimensioneerd.

Veel succes met het werk!

Fons
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
Als ik globaal naar je werkbank kijk, krijg ik de indruk dat je de bovenkant verhoudingsgewijs veel steviger hebt gemaakt dan de onderkant, de onderste liggende pootjes zijn naar mijn beleving wat ondergedimensioneerd.

Ben ik het mee eens, mijn uitgangspunt was dan ook dat de bovenkant uiteindelijk veel meer te verduren krijgt, en dat de krachten door die schuine paaltjes onder het blad de krachten meer naar het midden van de poot zouden duwen, waardoor daar de meeste kracht op komt, maar das ook maar gewoon gevoel :p
De liggende pootjes zijn wel net zo lang als de bovenste,
ik zal wel een topic maken over deze werkbank.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
.......en kwam per ongeluk op dit forum terecht! ....

Tja, een mens kan pech hebben .....
probeer nou maar eens te stoppen met forumen

Welkom op dit forum, Daikan.

De samengestelde hamers amuseren mij. Een creatieve oplossing om aan gereedschap te komen.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.