Zelfgemaakte Tormek

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag allemaal,

Deze week was het weer zover: tijd voor een grondige slijpbeurt. Alle beitels moesten weer een nieuwe primaire vouw krijgen en tevens had ik een paar beiteltjes op een rommelmarkt gekocht die echt wat liefde nodig hadden. Aangezien ik geen zin had om alles met de hand te doen, met een granieten plaat en schuurpapier en ik net een nieuwe waterslijpmachine had, was het tijd om deze laatste uit te proberen. Het probleem was echter dat er geen goede steun bij zat. Het is een el cheapo machientje (Einhell, €50) die ik bij de Duitse Aldi vandaan heb gehaald. Deze: http://www.etest.de/wohnen/Wohnen.H...ockenschleifer.Test-Details.html#Testberichte Daarom hierbij een filmpje van de steun die ik heb gemaakt, gebaseerd op het Tormek systeem. Wellicht hebben jullie er ook wat aan.


Na een dagje slijpen ben ik er erg tevreden mee. De hoogte is makkelijk in te stellen en daarmee dus ook de hoek van de vouw. En voor de prijs kan je ongeveer 6 Tormeks kopen ;-). Naast de slijpmachine was ik een ongeveer 5 euro kwijt aan wat sterknoppen en ijzerwaren. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groeten Simon
 
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goede setup! Werkt prima zo te zien!

Ben benieuwd of je er ook jog andere hulpstukken voor gaat maken, voor gutsen enzo.

Groet vanuit Twello! :)

Rene
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Handig! Ik heb die slijpmachine hier trouwens nog nooit bij de Aldi gezien.
Kijk je wel uit met je shirt zo dicht bij die (andere) draaiende steen?
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Voorlopig ga ik nog geen andere hulpstukken maken, ik kan alles slijpen wat ik nu heb aan gereedschap. Maar wie weet, in de toekomst misschien.

Ja, dat zag ik ook pas toen ik zojuist het filmpje weer zag. Zal er eens een beschermkapje voor maken. De machine heeft m'n vader meegenomen bij de Duitse Aldi. Maar hij staat ook wel op amazon.de: http://www.amazon.de/Einhell-BT-WD-150-200-Nass-Trockenschleifer/dp/B0012MIQMY Dit is volgensmij dezelfde, maar dan een ander kleurtje.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het is qua looks niet het meest gelikte werkstuk dat hier voorbij is gekomen. Maar het lijkt prima te functioneren, is snel en goedkoop gemaakt dus het lijkt mij een geslaagd project!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Met weinig middelen een prima oplossing, het geluid is bijna als van een Tormek. Ben benieuwd naar je ervaringen op termijn en verbeteringen die je bedenkt.

jaap

ps onderwerp verplaatst, het is echt een eigenbouw, een werkstuk en die horen hier in wat is persoonlijk de mooiste rubriek van het forum vind.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Beste allen,

Goed idee en praktisch uitgevoerd. Ik vraag me af of je niet net zo goed van de andere kant had kunnen werken. Je hoeft dan niet zover vooruit te reiken, hetgeen de werkhouding en veiligheid ten goede zou komen. Dat betekent misschien wel dat de beitel in een heel andere hoek gehouden moet worden. En natturlijk dat je dan 'tegen' de snijhoek slijpt. Maar dat laatste maakt eigenlijk niets uit omdat beitels toch nog nageslepen moeten worden.
Overigens, ik vond het slijpen wel lang duren. Is dat normaal?

Groeten,
Hubert
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Hubert,

Tja, het steentje van de machine is niet van top kwaliteit. Maar zo vaak slijp ik geen nieuwe vouw aan mijn beitels, dus ik vind het niet zo erg dat het een paar minuten langer duurt.
Ik had zelf ook al bedacht om de machine om te draaien maar dan draait de steen van me af. En dat leek me lastig slijpen.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik had hetzelfde idee maar in plaats van boven de 'droge' schijf te maken heb ik de draairichting van de machine gewisseld zodat ik goed de ruimte heb. Uit Veiligheidsraad overwegingen heb ik wel de droge schijf verwijderd uit angst dat deze vanzelf losloopt.

Gr. Thomas
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Dat draadeind dat je hebt gebruikt, prima idee trouwens!, is dat niet wat aan de dunne kant ? Ik kan me voorstellen dat je ongemerkt er toch druk op uitoefent en dat het standaard draadeind daarvoor niet stijf genoeg is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.