Freestafel: Hoe bouw ik mijn bovenfrees onder?

gateway

Nieuw lid
24 aug 2014
6
0
Een beginnersvraag. Ik wil mijn eigen freestafel gaan bouwen. Er zijn veel goede tekeningen beschikbaar. Het onderstel en blad met geleiders lukt prima. Maar ik zit nog met het onderbouwen van de frees. Ik heb een Bosch 1200.
Concrete vragen:
Moet ik de frees permanent in de diepste stand vastzetten?
Hoe bevestig ik deze bovenfrees aan de inlegplaat, zodat deze nog gesteld kan worden? Of hangt de frees los in een soort raamwerk er los onder? Met name dit deel vind ik lastig. De frees moet goed vast komen, maar je moet ook makkelijk de hoogte kunnen variëren en de freesjes verwisselen.
Ik ga de bovenfrees permanent inschakelen en dan met een nullast schakelaar aan en uit zetten. Of is er een betere optie?

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop op een reactie.

Wim.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Moet ik de frees permanent in de diepste stand vastzetten?
Nee, je blijft gewoon de hoogteinstelling van de frees gebruiken.

... Hoe bevestig ik deze bovenfrees aan de inlegplaat, zodat deze nog gesteld kan worden?
Wat voor inlegplaat heb je? Zitten er misschien al gaatjes in? Anders gaatjes erin boren op de plekkenvan de bevestigingspunten van de bodemplaat van je frees. Misschien moet je de kunststofplaat van je freesbodemplaat verwijderen om de frees te kunnen bevestigen. Als de bodem dan nog vlak is, heb je ook wat meer freesdiepte.

... Of hangt de frees los in een soort raamwerk er los onder? Met name dit deel vind ik lastig. De frees moet goed vast komen, maar je moet ook makkelijk de hoogte kunnen variëren en de freesjes verwisselen.
Nee, je gebruikt de hoogteinstelling om de freesjes te kunnen wisselen, dat kan wel eens geklooi zijn onder de tafel...
 

gateway

Nieuw lid
24 aug 2014
6
0
Beste Roald. Bedankt voor je snelle reactie. Als ik het goed begrijp hangt dus de machine onder de plaat ( deze moet ik nog aanschaffen). Zo'n relatief dunne plaat moet dan wel stevig zijn. Is er niet een constructie denkbaar dat ik de hoogteverstelling van bovenafkan regelen? Of moet ik dan een andere bovenfrees kopen?
 

gateway

Nieuw lid
24 aug 2014
6
0
Beste Rhynix. Bedankt voor het filmpje. Maar aks ik mijn frees op een krik plaats hoe krijg ik deze dan gemonteerd zonder dat hij alle kanten opgaat. Is er iets van een geleiderail geplaatst? Zo ja Hoe dan?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Beste Rhynix. Bedankt voor het filmpje. Maar aks ik mijn frees op een krik plaats hoe krijg ik deze dan gemonteerd zonder dat hij alle kanten opgaat. Is er iets van een geleiderail geplaatst? Zo ja Hoe dan?

De geleiders zitten op uw frees zelf. Je moet je frees 'ontspannen', en de voetplaat hang je onderaan uw inlegplaat, die op zijn beurt in het vlak van de freestafel zit. Je frees kan geen tiende van een millimeter ontlopen...
 
Laatst bewerkt:

gateway

Nieuw lid
24 aug 2014
6
0
Aha, nu wordt het mij duidelijk. Dus je gebruikt de geleiders van de frees zelf. Nu nog een stevige inlegpkaat op de kop tikken en dan ga ik los.Aanvullingen en tips zijn natuurlijk nog welkom.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Van dat soort hoogteverstellingen zijn er veel. Ik heb op youtube voorbeelden gezien met kabels, houten tandwielen, draadeinden, krikken enz. Sommige verlengen de bediening tot net onder het werkblad. Er is ook een elektrische te koop, al dan niet met een digitale display.
 

gateway

Nieuw lid
24 aug 2014
6
0
Er is inderdaad veel te zien. Ik ga ze eens bekijken en dan kiezen. Mijn bovenfrees Bosch 1200 gaat nogal lastig op en neer, dus er moet redelijk veel kracht worden uitgeoefend om hem in te stellen. Het mooiste zou zijn als dat van boven kan.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Die Bosch wil inderdaad wel eens wat stroef aanvoelen bij de diepteinstelling.
Ik heb zelf ook deze frees en zit er aan te denken om de veer te verkorten of zelfs helemaal te verwijderen bij één van de poten.

Mijn huidige idee voor een snelle freestafel.
Ik heb een stuk betonplex 18mm waar ik de vorm van de freesvoet op heb afgetekend.
Deze vorm ga ik uitfrezen tot ongeveer de helft van de dikte van de plaat. Vervolgens verwijder ik het onderste deel van de zool en schroef ik de frees hierop vast.
potkrikje eronder en dan maar eens uitproberen.
 

MarkRB

Nieuw lid
17 feb 2014
16
0
Ik heb zelf ook een Bosch 1200 en die gaat ook vrij/heel stroef. Wellicht een beetje off-topic, maar weet iemand hoe ik dat kan verhelpen of in ieder geval verminderen?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@gateway, Ik heb een eenvoudig systeem gemaakt om mijn bovenfrees naar boven en beneden te laten gaan, ook gezien hier op het forum, met behulp van 2 draadstangen, enkele moeren en 2 tandwielen, afgedrukt van woodgears en uit multiplex gezaagd. De hoogteverstelling gebeurt van op het blad (in het blad) door middel van een dubbele moer die zodanig ingeboord is in het blad dat die niet uitsteekt. Doordat ik een groot tandwiel gemaakt heb die aangedreven wordt door een kleine is een heel fijne instelling mogelijk. Ik heb een plaat melamine genomen en daar een stuk uitgezaagd, daar de vorm van de frees (Hitachi) uitgefreesd, de plastiek plaat onderaan het toestel afgeschroefd en op die plaats gaten door de melamineplaat geboord en zo vastgeschroefd. Het systeem werkt prima, ik verstel de diepte met mijn accu-schroefmachine. Mijn Hitachi durft ook stroef op en neer gaan, maar met het liftsysteem tot nu toe nog geen probleem gehad met die stroefheid.
Je kan foto's terugvinden van dit systeem bij "handgereedschappen" onder "de mftc van Benchworks". Succes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Onder mijn vorige freestafel zat een Bosch pof 500 en later een 600. Ik heb de veren eruit gehaald en gebruikte de hoogte instelling die op de frees zat. Dit werkte prima totdat ze beide vlak na elkaar de geest gaven. Toen mijn festo of 900 eronder gemaakt. Dit was geen goede combinatie. En de veer wilde ik niet verwijderen want dan raakt ie zoek. Voor mij was de oplossing de aanschaf van de triton tra001. Hier zit de hoogte instelling voor de tafel al bij/ in. Ben er zeer tevreden over met name in combinatie met de incra freesgeleider.
Ja het kost wat maar dan heb je ook wat. Wat ik je aanbevelen wil is een digitale hoogte meter voor het instellen. Dit bespaart mij veel tijd. Duur of goedkoop in het resultaat van je werk zul je geen verschil zien.
 

gateway

Nieuw lid
24 aug 2014
6
0
@Bruin: Is dat wel stevig genoeg? Er komt een aardig gewicht aan te hangen. De veer verwijderen lijkt mij moeilijk, er zit een soort borgpen in.

- - - Updated - - -

@MarkRB: Ja dat zou ik ook graag willen weten. Ik moet er soms met volle kracht op drukken of hij gaat niet terug.

- - - Updated - - -

@Seb: Lijkt mij ook een goede oplossing.

- - - Updated - - -

@Wim Kluck: Ik denk er ook aan de Bosch als losse bovenfrees te blijven gebruiken en een triton onder mijn tafel te hangen. Zo'n boveninstelmogelijkheid lijkt mij erg handig. Bedankt voor je andere twee tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.