Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Freestafel: Hoe bouw ik mijn bovenfrees onder?

Een beginnersvraag. Ik wil mijn eigen freestafel gaan bouwen. Er zijn veel goede tekeningen beschikbaar. Het onderstel en blad met geleiders lukt prima. Maar ik zit nog met het onderbouwen van de frees. Ik heb een Bosch 1200.
    Concrete vragen:
    Moet ik de frees permanent in de diepste stand vastzetten?
    Hoe bevestig ik deze bovenfrees aan de inlegplaat, zodat deze nog gesteld kan worden? Of hangt de frees los in een soort raamwerk er los onder? Met name dit deel vind ik lastig. De frees moet goed vast komen, maar je moet ook makkelijk de hoogte kunnen variëren en de freesjes verwisselen.
    Ik ga de bovenfrees permanent inschakelen en dan met een nullast schakelaar aan en uit zetten. Of is er een betere optie?

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop op een reactie.

Wim.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gateway Bekijk Berichten
    ... Moet ik de frees permanent in de diepste stand vastzetten?
    Nee, je blijft gewoon de hoogteinstelling van de frees gebruiken.

... Hoe bevestig ik deze bovenfrees aan de inlegplaat, zodat deze nog gesteld kan worden?
    Wat voor inlegplaat heb je? Zitten er misschien al gaatjes in? Anders gaatjes erin boren op de plekkenvan de bevestigingspunten van de bodemplaat van je frees. Misschien moet je de kunststofplaat van je freesbodemplaat verwijderen om de frees te kunnen bevestigen. Als de bodem dan nog vlak is, heb je ook wat meer freesdiepte.

... Of hangt de frees los in een soort raamwerk er los onder? Met name dit deel vind ik lastig. De frees moet goed vast komen, maar je moet ook makkelijk de hoogte kunnen variëren en de freesjes verwisselen.
    Nee, je gebruikt de hoogteinstelling om de freesjes te kunnen wisselen, dat kan wel eens geklooi zijn onder de tafel...

Beste Roald. Bedankt voor je snelle reactie. Als ik het goed begrijp hangt dus de machine onder de plaat ( deze moet ik nog aanschaffen). Zo'n relatief dunne plaat moet dan wel stevig zijn. Is er niet een constructie denkbaar dat ik de hoogteverstelling van bovenafkan regelen? Of moet ik dan een andere bovenfrees kopen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Is er niet een constructie denkbaar dat ik de hoogteverstelling van bovenafkan regelen? Of moet ik dan een andere bovenfrees kopen?
    Zie vanaf 1:02 minuten:

Een andere optie is het aankopen van een triton-frees...

Beste Rhynix. Bedankt voor het filmpje. Maar aks ik mijn frees op een krik plaats hoe krijg ik deze dan gemonteerd zonder dat hij alle kanten opgaat. Is er iets van een geleiderail geplaatst? Zo ja Hoe dan?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Beste Rhynix. Bedankt voor het filmpje. Maar aks ik mijn frees op een krik plaats hoe krijg ik deze dan gemonteerd zonder dat hij alle kanten opgaat. Is er iets van een geleiderail geplaatst? Zo ja Hoe dan?
    De geleiders zitten op uw frees zelf. Je moet je frees 'ontspannen', en de voetplaat hang je onderaan uw inlegplaat, die op zijn beurt in het vlak van de freestafel zit. Je frees kan geen tiende van een millimeter ontlopen...
    Laatst gewijzigd door Rhynix; 28-08-14 om 15:38.

Aha, nu wordt het mij duidelijk. Dus je gebruikt de geleiders van de frees zelf. Nu nog een stevige inlegpkaat op de kop tikken en dan ga ik los.Aanvullingen en tips zijn natuurlijk nog welkom.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Van dat soort hoogteverstellingen zijn er veel. Ik heb op youtube voorbeelden gezien met kabels, houten tandwielen, draadeinden, krikken enz. Sommige verlengen de bediening tot net onder het werkblad. Er is ook een elektrische te koop, al dan niet met een digitale display.

http://woodgears.ca/router_lift/index.html
    http://www.ibuildit.ca/Workshop%20Pr...er-lift-1.html

Je kan eventueel één van deze 2 maken
    Ik heb de tilting routerlift gemaakt, ben er heel tevreden over

Forum Rechten