Anti-splinterstrip Festool liniaal vervangen

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Beste mede-houtbewerkers,

ik wil graag weten hoe jullie de splinterstrips van jullie linialen vervangen.

Ik haal ze eraf, maak het bed schoon met een plamuurmes en een doek met thinner of wasbenzine. Daarna plak ik de nieuwe strip erin.

nu heb ik dat een tijdje terug gedaan maar de strips laten los! Ik vermoed dat het aan de strip ligt, die was oud (nog een zwarte) alleen wil ik uitsluiten dat ik loop te prutsen.

dus: hoe doen jullie het, de strip vervangen?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik maak ze juist niet schoon, tenzij er bij jouw vuiligheid tussen zat? Anders haal je de laag lijm die gedeeltelijk aan de rail zit er af.
Als je dan toch schoon maakt gebruik dan ontvetter en wacht tot er absoluut niet van overblijft, anders hecht de strip nog slechter. Een andere optie kan zijn dubbel klevende tape, of een nieuwe strip kopen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik maak ze juist niet schoon, tenzij er bij jouw vuiligheid tussen zat? Anders haal je de laag lijm die gedeeltelijk aan de rail zit er af.
Als je dan toch schoon maakt gebruik dan ontvetter en wacht tot er absoluut niet van overblijft, anders hecht de strip nog slechter. Een andere optie kan zijn dubbel klevende tape, of een nieuwe strip kopen.

Ik heb net 5 meter nieuw gehaald. :) Volgens de verpakking moet het met een plamuurmes en aceton, ik ga dat maar eens testen. En dan na het schoonmaken even een nachtje laten uitwasemen om zeker te zijn dat het droog is.

Ik laat weten hoe het afloopt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht oorspronkelijk dat het ging om de strip te verplaatsen, niet vervangen. Dan zat je wel juist om alles eraf te nemen. Het probleem zat mogelijk in de thinner of wasbenzine, als daar wat van overblijft kan je er niets op plakken.
Als je zat met zwarte strips dan was het al relatief oud, ik heb enkel de doorschijnende gekend.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, ik heb het er vandaag op gewaagd. Ik heb een 5 meter strip gekocht en een fles aceton. De oude strips eraf gehaald en de boel met aceton brandschoon gemaakt. De strip er netjes opgeplakt en bij de eerste ging het best aardig, maar bij de tweede komt op de einden komt de strip omhoog.. En bij de eerste ook een beetje.

Nu ben ik met een tuinbankje bezig die uit losse balkjes bestaat en daarvan heb ik er twee per liniaal met lijmklemmen op geklemd. Nu afwachten of dat het morgen goed is opgedroogd.

Heeft niemand van jullie dit soort problemen met het wisselen van de splinterstrips? Want dit is bij mij al de tweede keer. Ik ben niet onhandig en ik denk dat ik het schoonmaken toch wel kan, ik snap er dan ook niets van waarom dit telkens gebeurd.

Als jullie nog tips hebben of een stappenplan van hoe jullie de strip vervangen, ik hoor het graag.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Mischien oude strippen gekregen in de winkel ?
Of de plakzijde aangeraakt met je handen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nee, geen oude strippen en zeker niet aangeraakt bij het plakken.

Heden ochtend zaten alle hoekjes vast, op 1 na. Die besloot tijdens het zagen los te gaan zitten.. Ik wordt er een beetje moe van. :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mischien is secondenlijm wat te veel van het goede.
Wellicht kan hotglue uit een lijmpistool.
Plakt goed en laat zich ook makkelijker verwijderen.
Mischien de strip even licht opschuren met een fijne korrel waar de plakrand komt.
Zodat de plakstrook beter aan het gladde aluminium hecht.
ontvetten gewoon met remmenreiniger en een schoon doekje.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Druppeltje secondenlijm erop?

Dat is mijn noodoplossing. Er zit nu dubbelzijdig tape tussen en dat lijkt te houden. Wel na een nachtje met lijmklemmen erop..

Is er verder niemand die er ook problemen mee heeft, bij het vervangen van de strips? Of vervangt niemand ze?

- - - Updated - - -

Mischien is secondenlijm wat te veel van het goede.
Wellicht kan hotglue uit een lijmpistool.
Plakt goed en laat zich ook makkelijker verwijderen.
Mischien de strip even licht opschuren met een fijne korrel waar de plakrand komt.
Zodat de plakstrook beter aan het gladde aluminium hecht.
ontvetten gewoon met remmenreiniger en een schoon doekje.

Remmenreiniger is ook nog wel een idee, dat is echt verschrikkelijke meuk. Dat bijt alles wel weg ja. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.