sterk blad voor dj-meubel

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Hallo,

Ik ben bezig met een ontwerp voor een dj-meubel.
Bij de Ikea heb ik een Expedit-kast gehaald voor mijn dj-spullen. Ik wil een blad maken voor op de Expedit-kast zodat ik meer ruimte heb voor mijn apparatuur.
De uitdaging waar ik tegenaan loop is dat het blad een stuk uit gaat steken. Hier komt een zwaar gewicht op te staan. Het blad moet dus sterk zijn en mag niet krom gaan staan na verloop van tijd. Qua design wil ik graag het ontwerp in de basis houden zoals die is getekend.

Het blad zal 50 cm uitsteken. Op dit gedeelte wordt een platenspeler geplaatst (14 kilo) en een satelliet speaker (4 kilo).
Dikte van het blad wil ik graag op ongeveer 5 cm houden omdat het dan goed aansluit bij de maten van de Expedit.

De vraag komt naar voren wat een sterke oplossing is hiervoor, zonder al te hoge kosten. Ik wil het blad zo sterk mogelijk maken.
Ikzelf zat eerst aan 50mm dik mdf te denken, maar vond de prijzen ten opzichte van 22mm mdf verhoudingsgewijs veel duurder (korte research).
Misschien met twee mdf-platen van 22 mm op elkaar gelijmd? Of een geraamte? Multiplex?
Kan iemand mij een goede tip geven. Alvast bedankt!
Hieronder een aantal impressies.

dj 1.jpg


dj 2.jpg
dj 3.jpg
dj 4.jpg
dj 5.jpg
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Moet het geheel demontabel blijven en gaat het mee naar optredens of is het een studio meubel?
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Hij staat gewoon thuis en wordt niet meegenomen naar optredens. Hoeft niet demontabel te zijn. Alleen wil ik het blad niet fysiek vastmaken aan de expedit
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Inderdaad een belangrijk punt van Thom.

Constructief kan je dit blad maken uit 2 of 3 lagen 18mm multiplex met daarop nog een Hpl laag, onbuigbaar, maar je moet wel in de fleur van je leven zijn om het te tillen :)
Een alternatief kan zijn lichtgewicht platen als kern, wel duurder...

Bert
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Bedankt voor de snelle en bruikbare reacties zo ver!
Ben blij om te horen dat 2 platen multiplex voldoende moeten zijn.
De torsoinbox is ook een goede optie.
Ik ga nog even nadenken over welke optie voor mij het meest praktische is.

Resonantie is een goed aandachtspunt. Ik kijk dan even terug naar hoe het vroeger was: de satellietjes hebben eerder naast de draaitafels gestaan, nooit last gehad van resonantie. Satellietjes geven alleen midden en hoge tonen. Alleen het lage van de sub zorgde wel eens voor feedback via de draaitafels. Maar dat was alleen bij bepaalde frequenties op een geluidsniveau wanneer de buren niet thuis moeten zijn. Draaitafels staan op rubberen pootjes overigens.

Dank zover!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
MDF absorbeert waarschijnlijk beter trillingen, al ben ik er geen fan van in deze toepassing.

Bij een holle doos zou ik deze vullen met steenwol.
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Bedankt mensen. Hij is af.
Ik heb gekozen voor twee multiplex-platen (18 mm) met twee mdf-bladen (8 mm), omlijsting van mdf.
De pootjes heb ik maar weggelaten, bij nader inzien werd het geheel dan te hoog.
Nu nog een paar zwarte tyraps om de kabels netjes weg te werken en iets moois voor aan de muur :)

IMG_20140903_175713.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.