Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Steigerhout: welke houtsoort?

Steeds meer zie je meubels gemaakt van steigerhout. Weet iemand eigenlijk welke houtsoort dit is? En of hoe duurzaam het is voor buitengebruik...

Re: Steigerhout: welke houtsoort?

Hallo David,

dit is eigenlijk altijd gewoon vuren, de grijze kleur bij gebruikte steigerdelen wordt veroorzaakt door resten cement tijdens het gebruik als steiger. Tegenwoordig kun je vaak nieuwe steigerdelen kopen met dezelfde kleur, dit is gewoon een soort beits.

Een tuinsetje van steigerhout kun je moeiteloos een jaar of vijf buiten laten staan, liefst met de "voeten droog", dus met een paar klosjes of doppen eronder. Zelf heb ik ook een setje staan en die is nu, na 8 jaar, verrot. Komt mooi uit, tijd voor weer een nieuw project

Groet en succes,

Wouter

Aangezien ik toch wel een watersporter ben denk ik bij steigerhout toch aan wat ander hout dan vuren... Maar goed wat je idd populair ziet (die vergrijze of wit geverfde tuinmeubels) is idd vuren of grenen. Bouwsteigerplanken zijn volgens mij overwegend van grenen gemaakt als ik me niet vergis.

Ik had altijd het idee dat vuren en grenen hetzelfde is, soort van synoniem. Misschien een domme vraag maar wat is het verschil?

Ralph

De een komt van een den (grenen), de ander van een spar. Grenen is over het algemeen veel mooier hout. Zo zijn er nog meer naaldhoutsoorten, zoals ceder.

Tjonge, wat een prijzen waarvoor ze die meubels verkopen dan. Wist niet dat dat gewoon vuren was...

Lijkt me dan ook niet interessant om het zelf te gebruiken voor hobby-projecten. Het rot tegen de klippen op buiten natuurlijk.

Grenen is ook duurzamer dan vuren. Dat komt dat het hout een hogere dichtheid heeft. Ik heb in een woning gewoond waar nog grenen kozijnen in zaten uit de jaren 30. Als je een kozijn maakt van vuren dan houd die het waarschijnlijk geen 20 jaar uit hoe hard je ook schilderd. Die nerven van vuren gaan vaak openstaan door temp. en vocht verschillen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Lijkt me dan ook niet interessant om het zelf te gebruiken voor hobby-projecten. Het rot tegen de klippen op buiten natuurlijk.
    Dat valt wel mee David, dat valt zelf erg mee. Beetje tegen mijn zere been, want ik gebruikt bijna alleen maar grenen en vuren. En met de juiste behandeling, voor- en nazorg kun je er perfect hobby-projecten mee maken.

Grenen en vuren hebben duurzaamheidsklasse 4 of 5, afhankelijk van de kwaliteit. Dat betekend dat onbehandeld (kern)hout in contact met de grond, maximaal 10(klasse 4) of 5 jaar (klasse 5) meegaat. Dit onder ongunstige omstandigheden.

Dus met een goede lak en bescherming tegen contact met de grond, durf ik wel te zeggen dat meubels gemaakt van grenen en vuren op z'n minst 8 jaar meegaan. Als ze deugdelijk in elkaar zitten tenminste. Meubels voor binnen gaan natuurlijk veel en veel langer mee.

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België mogen steigerplanken enkel vervaardigd worden uit Yellow Pine, hetzij massief gebruikt, of als multiplex van min. 36mm dikte.

Yellow Pine is een Amerikaanse grenensoort,die wel enige gelijkenis vertoond met Noords Grenen, maar die quasi foutvrij hout levert uit het kernhout.
    Dit laatste ga je bij Noords Grenen bijna niet vinden, wat hier op de markt komt als 1° keus Grenen bestaat bijna volledig uit spinthout.
    Het spinthout is absoluut niet geschikt om de optredende buigbelasting te weerstaan, dit in tegenstelling met het kernhout van Yellow Pine welke deze krachten wel kan weerstaan.

Ik denk dus dat de bewuste steigerplanken bijna zeker in Amerikaans Grenen gemaakt zijn.

Mvg,

André

Je zal best gelijk hebben Tuoh, maar ik denk dat het hout dat hier momenteel als "echt steigerhout" verkocht wordt, bitter weinig met steigers meer te maken heeft. Het is gewoon een hype geworden en het steigerhout is niet meer aan te slepen.

Forum Rechten