Marionetten maken

cadevie

Nieuw lid
21 jun 2013
7
0
Hoi,
heeft er iemand ervaring met het bouwen en snijden van marionetten.
Ik ben al een tijdje op zoek naar plannen en ideeën om deze te maken.

Groeten Cadevie.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo cadevie,

welkom op dit forum!

Marionetten maken is blijkbaar een nieuw onderwerp op dit forum: ik vond niets met behulp van onze zoekfunctie.

Indien je op Google de term "Marionetten maken" intikt en daarna naar afbeeldingen vraagt, dan zie je er een hele hoop. Ook de constructie's worden er getoond. Dezelfde zoekterm op Youtube levert ook een flink resultaat op. bijvoorbeeld

https://www.youtube.com/watch?v=ucy9zTelssA

Er zijn ook vele boeken over dit onderwerp te verkrijgen, met plannen erin. Alhoewel, je zult waarschijnlijk eigen ontwikkelde karakters nodig hebben. Gewoon eens goed kijken hoe het allemaal werkt, hoe men oplossingen vindt voor de bewegingen en er dan zelf gaan ontwerpen.

Ik dacht dat de Tsjechen zeer bedreven zijn in dit segment, beroemd zijn voor hun marionetten en het bijhorende theater.

Heel benieuwd over wat het zal worden, we zullen graag foto's zien komen.
Moest je problemen ondervinden met het snijden zelf, dan is er hier op het forum ervaring zat , en helpen we je graag verder.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

cadevie

Nieuw lid
21 jun 2013
7
0
Bedankt Ornament voor je antwoord.

Je filmpje van Tony Sinnett had ik reeds op het internet gezien. Deze man maakt knappe marionetten en hij legt veel uit over de bewegingen ervan.
Ooit in m'n studententijd maakte ik de volgende marionet in inlandse notelaar. (Het ontwerp kwam uit een boek in de bibliotheek)
Marionet.jpg

Deze heb ik in politoer afgewerkt. Dit ging zeer gemakkelijk op de draaibank.
Nu ik terug met houtbewerken gestart ben wil ik de moeilijkheidsgraad iets hoger leggen.
M'n eerste ontwerp ben ik in autocad beginnen tekenen, er is veel sleutelwerk aan. Ik ga me verder verdiepen in de scharnieren.
Alle ideeën zijn welkom.

Groeten Cadevie.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ja , heel aardig.

Euh, euh waar zijn de touwtjes?

Waarom uittekenen in autocad? Dat is een heel technische benadering van iets dat organisch mag ( moet?) overkomen. Tenzij je aan massaproductie wil gaan doen, dat is misschien wat anders.

Er wordt heel wat marionetten en andere theater speelpoppen gemaakt uit afval, stoffen, enz, enz, en desnoods uit groenten.
De elementen worden gewoon spelend bij elkaar gebracht tot als een juiste expressie wordt bereikt.


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

cadevie

Nieuw lid
21 jun 2013
7
0
Hoi Ornament,

De noten pop had oorspronkelijk touwtjes hoor, met 'speelkruis'.
M'n basistekening momenteel is een schets die ik ingescand heb en als ondergrond gebruik in autocad.
Autocad tekenen doe ik beroepsmatig en ik vind dit programma zeer handig om m'n marionettekening symmetrisch te maken. Ook draaipunten en wentelingen kan je gemakkelijk zoeken en weergeven.
Ik geef je gelijk dat de wereld van de marionetten organisch is. M'n figuur moet ook zo organisch mogelijk zijn.

Groeten Cadevie.
 

cadevie

Nieuw lid
21 jun 2013
7
0
De pop moet zeker functioneel zijn, maar ik ga er niet met optreden, tenzij in familiekring natuurlijk.

Groeten Cadevie
 

Snipper

Nieuw lid
1 dec 2014
10
0
Dit lijkt me echt een geweldig project om te doen als ik wat meer ervaring heb :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.