Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Houtbewerking op tv, wat is er te zien?

Zet het hier maar neer, hopelijk staat het goed.

Momenteel is er op National Geographic het programma 'building wild' te zien. Hier maken ze houten hutten/huisjes in de bossen, voorzien van leuke extra's.
    Alhoewel ze niet heel gedetailleerd ingaan op het bewerken van hout, vind ik het toch een heel leuk en soms leerzaam programma

Weet iemand of er weleens eerder zulke programma's geweest zijn? Of andersinds programma's die met hout (be) werken te maken hebben?

Hoor graag, bedankt!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Op national Geographic: Treehouse Masters.

Daar maken ze alle soorten boomhutten (sommige zijn zelfs groter dan een huis), ook met leuke 'touches'.
    Vind ik best interessant.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rhynix Bekijk Berichten
    Dat vind ik ook heel boeiend, vooral ook omdat ze met levende bomen werken. Daar moeten ze heel erg rekening houden met het groeien van de boom en dat vereist toch veel inzicht.

Bedankt, die kon ik nog niet! ziet er zeker bizar uit, wat ik zo snel zie zitten er schitterende kunstwerken tussen

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    dat is ook zo. Het zijn zeker geen gewone boomhutjes zoals wij ze kennen (die amerikanen he).

De meeste zijn zelfs voorzien van water en elektriciteit.
    SOmmige van zonnepanelen, ophaalbruggen, geheime gangen en kamers, etc...

Sommige van zonnepanelen, ophaalbruggen, geheime gangen en kamers, etc...
    Ik heb er één gezien die was gemaakt in zo'n Reuzen Sequoia, waarbij je met een touwladder (inclusief klimharnas) naar een platform in de top van de boom kon klimmen. Daar moesten ze helemaal rekening houden met de groei van de boom, maar tegelijkertijd met het effect dat de wind op een boom van dergelijke hoogte heeft. Dus een combinatie van flexibiliteit voor de groei en stevigheid voor de wind.

Daar maken ze alle soorten boomhutten (sommige zijn zelfs groter dan een huis), ook met leuke 'touches'.
    Vind ik best interessant.
    Ik mag er ook graag – dromerig – naar kijken, maar hun ‘houtbewerking’ is toch vaak tenenkrullend. Zo staan ze constant te cirkelzagen met het – vaak behoorlijk kleine - werkstuk in hun andere hand, al dan niet ondersteund op de knie. Tja...

Verder vraag ik me af of de bomen het wel prettig vinden om hun gepantenteerde ankers ingeboord te krijgen. Nu ja, ze zitten al 30j in het vak dus ze zullen wel weten welke boomsoorten een gaatje kunnen verdragen.

"Tiny house nation" heb zo geen idee waar dat te zien is, heb ze gedownload, daar bouwen ze een "tiny house" voor een familie/echtpaar e.d.

Dit programma speelt in op de populariteit van de "tiny houses" in de VS, waarin mensen graag wat kleiner willen gaan wonen of een verplaatsbaar huis willen of gewoon niet zoveel geld voor een "echt" huis willen betalen.

en verder zijn er natuurlijk nog de bekende shows "New yankee workshop", "woodworks" de op youtube bekende "Woodworking for mere mortals" etc

Op TV is er inderdaad niet ontzettend veel te zien naast wat er al genoemd is, maar op Youtube kan je je hart op! New Yankee Workshop is erg verslavend en heel leerzaam, The Woodwhisperer, Mattias Wandel.... etc etc. Als je eenmaal begonnen bent vind je steeds weer nieuwe linkjes en ideeën.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Grand Designs zitten ook wel een paar prachtige houten constructies tussen. De hut in het woud en de diverse huizen met eiken spanten.

Jeroentje

Forum Rechten