Gebogen randen tbv tafeltje - welk hout?

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Beste,

Ik wil een tafeltje maken, en de voor - en achterkant zijn rond. Deze kanten wil ik graag mooi afdekken met een latje van circa 2 cm dik en 4 cm hoog (waarbij je dan tegen het hoge gedeelte aankijkt)

Nu heb ik al iets gelezen over stomen en inzagen, maar het liefst ga ik voor de optie buigen dmv water en kracht. Welk hout zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken?

De kleinste halve circel heeft een diameter van 41 cm, de grotere circa 110 cm (moet nog wat rekenen)

Om het vage verhaal te verduidelijken heb ik een schitterende tekening gemaakt, die verre van kloppend is maar wel een idee geeft van mijn bedoeling; dat hoop ik althans.

tafeltje.jpg

Hoor graag tips en ideeen, bij voorbaat dank!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Die kleine radius wordt een probleem met onbehandeld massief hout van 2cm dik. Mijn eerste idee is om meerdere dunne latten te gebruiken in een soort van laminaat.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Beste,

Ik wil een tafeltje maken, en de voor - en achterkant zijn rond. Deze kanten wil ik graag mooi afdekken met een latje van circa 2 cm dik en 4 cm hoog (waarbij je dan tegen het hoge gedeelte aankijkt)

Nu heb ik al iets gelezen over stomen en inzagen, maar het liefst ga ik voor de optie buigen dmv water en kracht. Welk hout zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken?

De kleinste halve circel heeft een diameter van 41 cm, de grotere circa 110 cm (moet nog wat rekenen)

Om het vage verhaal te verduidelijken heb ik een schitterende tekening gemaakt, die verre van kloppend is maar wel een idee geeft van mijn bedoeling; dat hoop ik althans.

Bekijk bijlage 19405

Hoor graag tips en ideeen, bij voorbaat dank!


wel aanzicht is dit nu? vooraanzicht, bovenaanzicht of zijaanzicht?

Schets anders een tekening en maak een foto ervan :)
 

tuoh

Oud hout
Beuk is een houtsoort die zich redelijk vlot laat plooien, maar je zal er toch niet aan ontsnappen om de latten te stomen. Een lat met een sectie van 20 x 40mm laat zich niet zomaar plooien, ook niet als je ze nat maakt.
Nat hout is iets flexibeler dan droog hout om te plooien, maar het is onmogelijk om zonder breuk de gewenste radiussen te plooien op deze manier.
Om massief hout te kunnen plooien moeten de houtvezels ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven, om dit voor elkaar te krijgen heb je hitte nodig ( stomen of branden) Is dit geen optie dan zal je moeten opteren voor lamineren.
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
Er zijn volgens mij maar twee opties: buigen met stoom, je moet dat wel met een opsluitband doen tegen het uitbreken. Mooi werk om te doen maar vereist wel enige oefening. Lamineren is gemakkelijker:latten zagen van 2 mm en in een mal verlijmen. Als je de zaagvolgorde aanhoudt zie je dat nauwelijks.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
wel aanzicht is dit nu? vooraanzicht, bovenaanzicht of zijaanzicht?

Schets anders een tekening en maak een foto ervan :)

Bedankt voor de reactie's!


Dit is het bovenaanzicht. Niet m'n beste tekening so far ;)

Heb de onderligger en de pootjes af. Boven op de onderligger komen verschillend gekleurde latjes in visgraat motief.
In de binnenste bocht komt dan het bonzai boompje van ca. 100 cm eruit.

Voor de kanten wil ik dan randjes maken. De voorkant glad met de bovenkant, vanaf de zijkanten oplopend zodat er niets achter kan vallen of in de pot van de plant. Iets duidelijker dan mijn tekening zijn de foto's zoals het nu is:


WP_001201.jpg WP_001202.jpg



Ik ga toch de dunne latjes variant proberen als eerste. Weet iemand of ik daar gewoon de gele pot houtlijm voor kan gebruiken of beter iets kan kopen met 2 componenten?
 
A

Athanor

Guest
Leuke oplossing om je boompje een mooie pelk te geven! Hou je er rekening mee dat het tafeltje de neiging kan hebben te kantelen als er gewicht in het midden van de buitenste cirkel (op de rand) komt als iemand er op leunt bijvoorbeeld?


Fons
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Bedankt voor het compliment en de reactie!

Ja, heb de plaat er los opgehad en dat ging niet echt. Ga ze nu eerst tijdelijk vast maken om te make zien hoe stabiel het geheel is.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Omdat ik zo netjes antwoord ontvangen heb is het misschien ook wel leuk het eindresultaat te showen
Bij deze dus wat er van het zithoekje geworden is:
WP_001332.jpg
WP_001333.jpg
WP_001367 (1).jpg

er komt nog 1 stoelje bij (de Wiggle Chair van Frank Gehry maar dan anders), en dan kan mevrouw spelen

Tot dan!
 

Bijlagen

  • WP_001334.jpg
    WP_001334.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 234

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Ziet er leuk uit!

Hoe heb je de rand uiteindelijk gebogen? Waarom heb je de Rietveld zo donker geschilderd?

Ga je die ook laten zien? Graag incl. bouwwijze ;)

Hoi Beitel, bedankt!

Aangezien het mij compleet aan ruimte ontbreekt heb ik een wat andere manier van verhitten gebruikt dan door de profi's gedaan wordt. Omdat het hout niet zo heel dik was dacht ik wel dat dat zou kunnen (en het kon inderdaad)

Heb met balkjes en een vuilniszak een bak gemaakt. Daarin een plankje gelegd, en deze overgoten met kokend water. Een half uurtje laten staan, en het hout was wonderbaarlijk buigzaam. Vervolgens in een mal geplaatst voor een week. Toen ik het eruit haalde boog het iets terug, maar daarvoor had ik de mal al wat strakker gemaakt.
Vervolgens de randen op de onderplank vastgemaakt, oplopende zijlatjes eraan (de voorkant loopt gelijk met het blad, de achterkant steekt omhoog zodat er niets achter valt) en daarna puzzelen

Foto's van het hele gebeuren:
WP_001234.jpgWP_001235.jpgWP_001237.jpgWP_001325.jpg

O ja, de Rietveld is gebeitst met Wenge, wat inderdaad vrij donker is. In het echt zie je nog wel het patroon in het hout, maar qua kleur is het niet de beste aanvulling bij het speelhoekje. Misschien dat ik na de Wiggle Chair ( http://www.woodworking.nl/showthread.php?12585-Wiggle-(kinder)-stoel&p=128696#post128696 ) een nieuwe maak, vond het een erg leuk project en de zaagmallen heb ik bewaard..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.