Hoogglans beitsen rietveld zigzag stoel

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Goedendag!

m'n tweede maaksel is af, gebeitst en wel. Qua ontwerp getrouwheid ben ik niet helemaal eerlijk geweest, de leuning is zonder de mooie zwaluwstaarten in elkaar gezet. Later ga ik er nog een maken, die wel precies hetzelfde is als de originele. Helaas heb ik daar nu simpelweg het gereedschap nog niet voor, en wil ook niet alles in 1 keer kopen.

Naja, momenteel is de stoel 3 keer gebeitst met mahonie beits. Nu heb ik inmiddels ook blanke hoogglans beits, om het geheel mooi glimmend te maken en extra bescherming te bieden.
Nu zegt zowel het potje als de verkoper dat ik alles moet opschuren en dan de blanke lak erover moet doen.
Echter ben ik bang dat wanneer ik het lichtjes opschuur, er toch kale plekken komen die dan straks met de blanke lak erover gewoon zichtbaar zijn..

Heeft iemand hier ervaring mee?


zo ziet ie er nu uit:

WP_001172.jpgWP_001175.jpgWP_001174.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Zansa,

Is het wel beits? Het lijkt mij een kleurlak(watergedragen) zijdeglans, indien dit zo is kun je gewoon aflakken met een zelfde basis hoogglanslak.
Ik zie nog behoorlijk veel aanzetten en onregelmatigheden deze zullen met een hoogglanslak geaccentueerd worden.
Normaal is een kleurbeits geen afwerking maar het aankleuren van het hout waarna je het afwerkt met een lak, was, hardwax en of olie je dient dan altijd voor het aflakken/oliën het oppervlak licht op te schuren. Een kleurbeits kan op alcoholbasis, water of aniline zijn. De kleur pigmenten zijn in de handel verkrijgbaar bv de bekende zakjes van Clou.

Gr. Roeland
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Goedendag Roeland

bedankt voor je reactie! Volgens het potje is het beits, zo smeert het ook. Zal het stoeltje opnieuw schuren en daarna met hoogglans bewerken. Dit moet dan maar net zo lang totdat er geen aanzetten meer te zien zijn, plekken op de stoel zijn inderdaad niet mooi

Ik kan weer verder, bedankt! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.