Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Het maken van kleine houten tandwielen

In een nieuw kistje waar ik mee bezig ben, wil ik een slot-systeem maken op basis van kleine houten tandwielen. De precieze invulling hiervan heb ik nog niet, aangezien ik eerst bezig ben met het maken van verschillende tandwielen.

Nu zijn er op youtube filmpjes te vinden van dit process, maar de tandwielen daar zijn groot en worden feitelijk gewoon uitgezaagd. De tandwielen die ik wil maken zijn kleiner en nu zijn daar net geen filmpjes over te vinden. Ik heb zelfs helemaal geen informatie kunnen vinden, zodat ik zelf aan het experimenteren ben geslagen. Dit ziet er redelijk hoopvol uit, maar misschien heeft iemand op het forum nog goede inzichten.

Het gaat om tandwielen met een maximale diameter van twee centimeter. Ik gebruik nu lego tandwielen als referentie. Uiteindelijk is de ambitie om een diameters van 0.5 tot 1 cm te maken.

Heeft iemand inzichten in een handige manier om dit te maken?

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Geen ervaring mee, maar misschien kan je je eens verdiepen in hoe ze houten klokken maken. Bv. http://www.woodenclocks.co.uk/

Gear template generator van Matthias Wandel?

En een kleine How-to

gewoon Matthias mailen en hem voor de uitdaging stellen...

Zelf geen idee, gewoon proberen. ..

groeten,
    Ornament

Met een Hegner figuurzaagmachine zou je behoorlijk kleine tandwieltjes kunnen maken, 1cm is vast nog wel te doen. Anders misschien met de zijkant van een (zelfgemaakt) vijltje met de dikte van de uitsparingen.

Leuke uitdaging. Als je zo klein gaat werken wordt, naast de techniek, ook de materiaalkeuze erg belangrijk. Je zult voor tandwieltjes van 5-10 mm een zo homogeen mogelijke, fijn-nervige houtsoort moeten gebruiken om alle tanden vergelijkbare eigenschappen te geven. Of het hout ook erg hard moet zijn hangt af van de te verwachten krachten en uiteraard de "draaiuren". Ik zou denken aan kersen, esdoorn, buxus/palmhout, misschien ebben of pokhout. De laatste ook vooral voor de asjes.

handige applicatie, die gear template generator. Het grootste probleem is vooral het gegeven dat minimale onnauwkeurigheden veel invloed hebben bij kleine tandwieletjes. De grootste uitdaging lijkt mij dan ook om extreem nauwkeurig te werken.

pokhout is een goed idee voor de assen. Voor de tandwielen zelf ben ik met buxus bezig. Dat wrrkt prettig.

voor kleine tandwielen wordt vaak hoorn gebruikt. (een oud hertengewei oid.)
    materiaal is sterk en goed te bewerken.
    het wordt zelfs in (houten) horloges gebruikt..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Heeft iemand inzichten in een handige manier om dit te maken?
    In deze post vertel ik kort over het laten lasersnijden van tandwielen:

http://www.woodworking.nl/showthread...l=1#post113398

Voor mij was het uitzoek- en tekenwerk van de tandwielen genoeg om te vinden dat ik ze grotendeels zelf gemaakt heb :-) Met lasersnijden is vermoed ik een hoge preciesie te halen, ook bij kleine voorwerpen. De laser-snede is ongeveer 0.2mm breed. Nog steeds een stuk kleiner dan het formaat tandwielen die je voor ogen hebt, denk ik - zonder gehinderd te worden door meer ervaring

Misschien het overwegen waard?

Succes!!

klinkt interessant. bedankt!

Forum Rechten