Het maken van kleine houten tandwielen

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
In een nieuw kistje waar ik mee bezig ben, wil ik een slot-systeem maken op basis van kleine houten tandwielen. De precieze invulling hiervan heb ik nog niet, aangezien ik eerst bezig ben met het maken van verschillende tandwielen.

Nu zijn er op youtube filmpjes te vinden van dit process, maar de tandwielen daar zijn groot en worden feitelijk gewoon uitgezaagd. De tandwielen die ik wil maken zijn kleiner en nu zijn daar net geen filmpjes over te vinden. Ik heb zelfs helemaal geen informatie kunnen vinden, zodat ik zelf aan het experimenteren ben geslagen. Dit ziet er redelijk hoopvol uit, maar misschien heeft iemand op het forum nog goede inzichten.

Het gaat om tandwielen met een maximale diameter van twee centimeter. Ik gebruik nu lego tandwielen als referentie. Uiteindelijk is de ambitie om een diameters van 0.5 tot 1 cm te maken.

Heeft iemand inzichten in een handige manier om dit te maken?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
gewoon Matthias mailen en hem voor de uitdaging stellen...

Zelf geen idee, gewoon proberen. ..


groeten,
Ornament
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Leuke uitdaging. Als je zo klein gaat werken wordt, naast de techniek, ook de materiaalkeuze erg belangrijk. Je zult voor tandwieltjes van 5-10 mm een zo homogeen mogelijke, fijn-nervige houtsoort moeten gebruiken om alle tanden vergelijkbare eigenschappen te geven. Of het hout ook erg hard moet zijn hangt af van de te verwachten krachten en uiteraard de "draaiuren". Ik zou denken aan kersen, esdoorn, buxus/palmhout, misschien ebben of pokhout. De laatste ook vooral voor de asjes.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
handige applicatie, die gear template generator. Het grootste probleem is vooral het gegeven dat minimale onnauwkeurigheden veel invloed hebben bij kleine tandwieletjes. De grootste uitdaging lijkt mij dan ook om extreem nauwkeurig te werken.

pokhout is een goed idee voor de assen. Voor de tandwielen zelf ben ik met buxus bezig. Dat wrrkt prettig.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
voor kleine tandwielen wordt vaak hoorn gebruikt. (een oud hertengewei oid.)
materiaal is sterk en goed te bewerken.
het wordt zelfs in (houten) horloges gebruikt..
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Heeft iemand inzichten in een handige manier om dit te maken?

In deze post vertel ik kort over het laten lasersnijden van tandwielen:

http://www.woodworking.nl/showthrea...nu-voorstellen&p=113398&viewfull=1#post113398

Voor mij was het uitzoek- en tekenwerk van de tandwielen genoeg om te vinden dat ik ze grotendeels zelf gemaakt heb :) Met lasersnijden is vermoed ik een hoge preciesie te halen, ook bij kleine voorwerpen. De laser-snede is ongeveer 0.2mm breed. Nog steeds een stuk kleiner dan het formaat tandwielen die je voor ogen hebt, denk ik - zonder gehinderd te worden door meer ervaring :)

Misschien het overwegen waard?

Succes!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het maakt een verschil als je tandwielen moet maken voor een continue aandrijving, of om af en toe een slot open of dicht te doen laten gaan. De laatste zijn vaak ook niet complete tandwielen, maar kwadranten. Bij continue bewegende tandwielen is de tandvorm belangrijk, ivm het in elkaar grijpen van de tanden en de slijtage. Molenbouwers en uurwerkmakers wisten eeuwen geleden al dat je niet steeds dezelfde tanden in elkaar moest laten grijpen ivm overmatige slijtage.
In dit geval steekt het minder nauw en is het meer het beperken van de speling in het mechanisme; aan de andere kant moet het niet gaan klemmen, maar ik zou er niet te ingewikkeld over doen. Volg je gevoel en de nerf van het hout ;).

jaap
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat is wel een goed punt jaap, vooralsnog ben ik al blij als ik kleine, redelijk werkende tandwielen heb. Het uiteindelijke doel is natuurlijk perfect werkende tandwielen, die ook bruikbaar zijn voor (semi) continue aandrijving.

Wat bedoel je precies met kwadranten?

Misschien moet ik eens gaan buurten bij horlogemakers. Zij zullen wel veel ervaringen en inzichten hebben op dit gebied.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Dat is wel een goed punt jaap, vooralsnog ben ik al blij als ik kleine, redelijk werkende tandwielen heb. Het uiteindelijke doel is natuurlijk perfect werkende tandwielen, die ook bruikbaar zijn voor (semi) continue aandrijving.

Wat bedoel je precies met kwadranten?

Een kwadrant is in dit geval een kwart-tandwiel. Als je aan een rotatie van 90 graden voldoende hebt (wat in een slot best goed mogelijk is) dan hoef je geen heel tandwiel te maken. Zegmaar zoiets:
000.483.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.