Beste manier om plaatmateriaal te verbinden?

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heren!

Door een klus die tegenviel qua tijd ben ik er deze week niet aan toegekomen om de beloofde testjes uit te voeren! Ik zal dit verzuim op zo kort mogelijke termijn goedmaken.

Groet, Rob.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dit topic nog eens even afstoffen :)
Volgende week ga ik een frees kopen, dan kan ik daar al wat ervaring mee opdoen.
Ik probeer zoveel mogelijk via YouTube te leren (de voornaamste kanalen zijn Jay Bates, Steve Ramsey, The Wood Whisperer, The New Brit Shop, ...), maar daar zie ik bijzonder weinig het gebruik van een frees.
Jay Bates gebruikt bijna in elk project de pocket holes.

Ik hoor wel regelmatig het woord 'dado' en 'rabbit' terug, maar wat is hier de nederlandse benaming voor?
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dan heb je het over een groef en een konijn:D en rabbet is een sponning.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Voor beide verbindingen zijn overigens aangepaste freesjes te verkrijgen. Voor de groef kun je een handig hulpstuk maken. Hieronder een mooi voorbeeld.

Fons

 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
In het filmpje zie je dat hij gebruikt maakt van een 'jig it hardware kit'.
Waar kan je eigenlijk zoiets soortgelijks bestellen?

Kun je aangeven waar precies in het filmpje je dit ziet ??

Los daarvan, waar je in NL een complete set kan kopen weet ik niet zo 1 2 3, maar als je zoekt op "sterknop" dan vind je al snel heel wat aanbieders. Baptist in Arnhem levert wel sets in combinatie met T-tracks geleidesets, veerdrukblokken etc.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dat zijn inderdaad die sterknoppen, deze stonden op zijn website bij de benodigdheden.
Binnenkort heb ik een weekje verlof en ik ben van plan om mijn werkplaats volledig in te richten (of toch al een deel).
Voordien werkte ik met meranti multiplex, mdf en osb.
Nu, die multiplex is van hele goede kwaliteit, maar wel wat duur om te gebruiken voor wat kastjes in de werkplaats (en om te leren).
Mijn houthandelaar verkoopt ook elliotis pine multiplex, deze is een fractie duurder dan een mdf-plaat, maar volgens mij veel beter om mee te werken.
Iemand ervaring met deze elliotis pine?
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
neen, wel met radiata pine.
Goe voor kasten, maar lelijke zichtbare boorden.
Moet je zeker inplannen om af te werken of met "face frames" te werken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Sterknoppen en dergelijke zijn op voorraad bij Hornbach * (tot mijn stomme verbazing, verwachtte ik niet) Ze hebben zelfs een behoorlijke keuze en het is betaalbaar.

Groet, Rob.

* althans bij Hornbach Wateringen.
 

WR1944

Oud hout
Om even terug te komen op de pocket holes, voordat ik naar Amerika ging had ik er nog nooit van gehoord maar dat lag aan mij. Ik was niet zo vertrouwd met houtbewerken als nu. Voor vol hout en multiplex is het een uitstekende manier van verbinden. Voor MDF wat minder tenzij je er wat ondersteunende elementen aan toe voegt als een groef of een steunbalkje. Bij het aanschroeven moet je er wel voor zorgen dat de delen t.o.v. elkaar niet kunnen verschuiven. Door de schuine stand van de schroef wil die het hout opzij trekken. De speciale klem is niet altijd even afdoende. Een ondiepe groef of deuvels/domino's werken in dit geval perfect. Vergeet niet dat meestal één element kops is en daarom slecht te verlijmen is.

Toen ik m'n spullen ging inpakken om naar Amerika te verhuizen heb ik een paar kistjes gemaakt met potschroeven. M'n Kreg-spullen lagen in Amerika dus heb ik een Wolfcraft setje gekocht. Dat werkt prima en er werden normale bolkopschroeven bij geleverd. Als je geen Kreg schroeven wilt gebruiken kan je bolkopschroeven gebruiken maar voor multiplex zou ik bolkopschroeven nemen met een flens onder de kop. Als je die schroeven niet kan krijgen kan je ook met onderlegringen werken. Wel opletten dat die ringen in het gat passen.

Als je potgaten toe wilt passen is het meestal wel even puzzelen waar de gaten te boren om ze niet te zien bij normaal gebruik. Bij het samenschroeven moet je ook de juiste volgorde zien te vinden om nog bij de schroeven te komen met je boormachine. Ik had gelukkig de haakse kop op m'n Festool boortol en de korte Robertson bit om m'n freestafel in elkaar te zetten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Gelukkig zijn Kreg-schroeven spotgoedkoop en in ruime mate verkrijgbaar, ook in Nederland..

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/tools/

http://www.kreg-shop.nl/products-page/?gclid=CIqP77LoyMICFWL4wgodS0UACA

Heb zelf de goedkope versie en dat werkt als een malle, al is het wat meer meten en rommelen.. M'n eetkamertafel zit er grotendeels mee in elkaar.. Staat na een jaar nog steeds overeind, dus het zal wel werken.. :)

Het belangrijkste bij Kregschroeven is het deeldraad, zo zorg je ervoor dat het ontvangende hout niet weggeduwd kan worden. Daarom zijn vlonder-of gipsplaatschroeven, afgezien van de verzinkkop, minder geschikt..
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn frees (OF1010) is verzonden. Komende weken kan ik beginnen met mijn eerste freeswerk.
Ik ben van plan om een kast te maken met enkele schappen om mijn nagels, bakjes, ... op te zetten.
Ik ga groeven van 18mm frezen en de schappen er mee verlijmen.
Moet ik deze nog verstevigen met bv schroeven? Nadeel is dat je deze dan weer ziet.
Ik heb ook een pinnailer en een bradtacker gekocht (ecotools), dus ik kan enkele kleine nagels in de wand schieten.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag wat geoefend met de bovenfrees, de allereerste keer dat ik deze machine gebruik.
Wat groeven gemaakt en eens gewerkt met een sponning.
Binnenkort ga ik kastjes maken voor mijn werkplaats en ik zou graag een sponning van 18mm maken aan de bovenkant en onderkant van de plank. Iemand een idee wat voor freesbit ik hier voor nodig heb? Ik zie bv bitjes van 31,7 x 19, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.