Beste manier om plaatmateriaal te verbinden?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben momenteel bezig aan een projectje waarbij ik mijn werkmateriaal, via haaklatten, wil bevestigen mijn muren.
Waarschijnlijk zal ik MDF of multiplex voor gebruiken om een soort van kastjes te maken.
Kan iemand mij zeggen hoe ik deze best met elkaar kan verbinden?
Ik wil bvb een kastje maken waarin ik mijn vijzen en mijn oplaadstations kan kwijtgeraken (bv zoals deze).
Hier werd er gebruik gemaakt van 'pocket holes', gemaakt door een kreg jig.
Is het de moeite om zoiets te kopen? Zo gemakkelijk zijn ze precies niet te vinden in BE of NL.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Pocket holes zijn een handige, snelle en stevige manier om snel dergelijke kastjes te maken. Ik maak er met veel plezier gebruik van. Via internet zijn ze goed verkrijgbaar, wel even goed zoeken, er zijn grote prijsverschillen! Ik koop Kreg nu bij http://www.mzsgereedschap.nl/accessoires/kreg-boor-en-zaaggereedschap/kreg-jigs/, die lijken redelijk goedkoop, ook met de schroeven. Als je zo'n ding hebt vind je er steeds meer toepassingen voor!

Succes!

Groet, Rob.

PS: Let op, de prijzen op die site zijn ex btw!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Das een prima set. De nieuwere uitvoering heeft wat voordelen tov deze (beter en handiger te bedienen klemmechanisme!), maar voor normaal gebruik voldoet deze volledig.

Je kan het beste Kreg schroeven gebruiken, het is jammer dat die niet met Torx gemaakt worden maar de vierkante Robertson(?) opname werk ook goed. Ik heb wel een kleine extra investering gedaan in een extra setje bits in verschillende lengtes. Die zijn niet op iedere straathoek te krijgen dus extra is wel handig.

Andere schroeven kan je ook proberen, zolang ze maar plat en redelijk breed zijn aan de onderkant. Sommige vlonderschroeven werken redelijk, kwestie van even zoeken en uitproberen. Omdat de Kreg schroeven niet erg veel duurder zijn gebruik ik zelf alleen nog maar Kreg voor de pocket holes, werkt toch het beste.

Een lastigheidje bij het werken met pocket holes is het verschuiven van de twee aan elkaar te bevestigen onderdelen. Goed klemmen is een voorwaarde. Daarvoor zijn handige tangen te vekrijgen van Kreg, maar een veel voordeliger keus zijn deze: https://www.hbm-machines.com/produc...oren/tangen-en-scharen/hbm-griptangen-model-3

Succes!

Groet, Rob.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Welke versie neem je dan het best?
Ik denk dat deze versie wel zal voldoen?
En moet je gebruik maken van die Kreg-schroeven of kan je ook andere schroeven gebruiken?

Hey Den Deze,

uit welke streek ben je? Ik ben van Roeselare.

Ik heb een K5 kreg jig, en ben hier SUPER tevreden mee!! Je moet in je project alleen rekening houden met wat zichtbaar is en wat niet. Maar de verbindingen zijn super sterk, zonder lijm.
Maar als je pocket holes gebruik, kan je in 90% van de gevallen gewoon schroeven. En de zichtbare schroef is mooier dan een pocket hole (waar een deel van je hout is uitgeboord)

Zeker voor kasten in de werkplaats is gewoon schroeven nog steeds het stevigst.
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Je hoeft geen gebruik te maken van de kreg schroeven. gipsplaat schroeven voldoen ook prima. De kreg schroeven hebben als voordeel dat ze voorkomen dat hout splijt en ook nog alleen leverbaar zijn in de juiste lengtes. Kan dus haast niet fout gaan.

Zie http://www.kreg-shop.nl/home/schroeven/ voor meer details.

De gekozen boormal is prima. Ga je echter 12mm platen aan elkaar bevestigen zou ik de micro boorgeleider er bij adviseren. zie voor details http://www.kreg-shop.nl/products-page/kreg-jigs-boormal/5-delige-micro-boorgeleider-set/
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Je kunt ook met de bovenfrees 5mm sleuven maken waar je vervolgens de planken in lijmt. Heb je meteen een nauwkeurige positionering en heb je geen dure boormal nodig.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik verschil hier toch echt van mening met je, Vernum. Gipsplaatschroeven splijten door de v-vormige onderkant bijna alle hout en plaatmateriaal als je ze gebruikt in pot-holes en trekken door hun vorm het materiaal niet voldoende tegen elkaar met als gevolg te zwakke verbindingen. Zeker MDF splijt bijna meteen als je de schoeven op de vereiste wijze vastdraait. Zeker geen aanrader dus en al helemaal niet in dit geval waar de toppicstarter waarschijnlijk MDF wil gaan gebruiken.

En inderdaad, Roald, het gebruik is natuurlijk absoluut geen must. Wel erg handig, stevig en zeker sneller dan veel andere methodes. Kwestie van kritisch bekijken wat voor werkstukken je vaak maakt en dan besluiten of het de aanschaf waard is, zoals met alle gereedschap.

Groet, Rob.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
"Normaal" schroeven is praktisch even sterk als via een pocket hole, en soms juist sterker. Ik vind het dus erg veel moeite en geld om hier speciaal wat voor te gebruiken. Als de verbinding sterker moet, kan je wat lijm ertussen doen, of een betere bevestiging maken.

Als het netjes moet, kan je lamellen, deuvels of domino's gebruiken. Of een (betere) houtverbinding en lijmen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Pocket holes zijn voornamelijk heel gemakkelijk voor meubilair dat geen mooie afwerking vraagt (bv tuinmeubilair, of kasten voor werkplaats oid....), of voor faceframes, maar ik gebruik ze vooral voor laden te maken en de korpussen van kasten.

voor de rest gebruik ik voornamelijk lamello's en deuvels.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Pocket holes zijn voornamelijk heel gemakkelijk voor meubilair dat geen mooie afwerking vraagt (bv tuinmeubilair, of kasten voor werkplaats oid....), of voor faceframes, maar ik gebruik ze vooral voor laden te maken en de korpussen van kasten.

voor de rest gebruik ik voornamelijk lamello's en deuvels.
dat is het gebruik van schroeven/vijzen op de normale manier toch ook?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb (nog) geen frees, waardoor ik dus eerder beperkt ben.
Die pocket holes ben ik meermaals tegengekomen op het internet.
Momenteel ben ik nog geen 'mooi' meubilair aan het maken, maar eerder opbergruimte (via french cleats) om al mijn gereedschap/toebehoren te ordenen en op te ruimen.
Zo kan ik meteen ook ervaring opdoen, want buiten een werkbank heb ik nauwelijks/nooit iets in elkaar gestoken :)

Deuvels heb ik wel liggen, maar ik vind het niet makkelijk om deze uit te lijnen zodat ze exact overeen komen.
Een recht gat boren in hout is ook niet altijd zo gemakkelijk :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Met respect voor ieders mening en ervaring, maar in plaatmateriaal en zeker in MDF is een pockethole schroefverbinding sterker dan een gewone schroefverbinding van buiten af. Het deel wat "vasthoud" van de schroef steekt bij een gewone schroefverbinding tussen de lagen die daardoor uit elkaar geduwd worden met alle gevolgen van dien, bij een pockethole verbinding zit hij er "dwars" in waardoor er veel meer houvast aan zit. Probeer het maar eens ;)

Pocketholes zijn zeker niet altijd zaligmakend, maar in veel gevallen toch wel een erg goede keuze en zeker de investering waard als je veel plaatmateriaal verwerkt.

Groet, Rob.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ook met alle respect, maar zo'n Pockethole systeem is natuurlijk wel even een klap goedkoper dan een Lamello of Domino systeem. Ja, je kan er ook meer mee, maar dat moet wel nodig zijn. Met een beperkte beurs denk ik dat het Pockethole gebeuren meer dan prima voldoet.

Wanneer je merkt dat je tegen beperkingen aanloopt kan je altijd er nog een Lamello of Domino bijkopen. :)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb (nog) geen frees, waardoor ik dus eerder beperkt ben.
Die pocket holes ben ik meermaals tegengekomen op het internet.
Momenteel ben ik nog geen 'mooi' meubilair aan het maken, maar eerder opbergruimte (via french cleats) om al mijn gereedschap/toebehoren te ordenen en op te ruimen.
Zo kan ik meteen ook ervaring opdoen, want buiten een werkbank heb ik nauwelijks/nooit iets in elkaar gestoken :)

Deuvels heb ik wel liggen, maar ik vind het niet makkelijk om deze uit te lijnen zodat ze exact overeen komen.
Een recht gat boren in hout is ook niet altijd zo gemakkelijk :)
Als je ervaring op wil doen met houtbewerken en verbindingen, zou ik eerder een (tweedehands) bovenfrees kopen dan zo'n boorsysteem. De bovenfrees is zo'n beetje het meest veelzijdige houtbewerkingsapparaat dat ik ken. Het is ook leuk om steeds weer wat nieuws ermee te doen en zo je eigen mogelijkheden uit te breiden. Zo'n jig kan maar één ding.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Roald heeft wel een goed punt, een frees heeft meer toepassingsmogelijkheden. Maar de frees heeft ook een grotere leercurve. Waarschijnlijk ben je in het begin een hoop materiaal en tijd kwijt voordat je hebt gemaakt wat je wilt en hoe je het wilt.
De kastjes waar die je wilt maken zijn natuurlijk mooier en leuker met een vingerlang of een zwaluwstaart verbinding, alleen moet je dan eigenlijk een freesmal hebben. En dat is weer een aardige investering naast de frees.

Als ik advies mag geven: Begin gewoon met de kastjes. Eventueel met zo'n pockethole systeem/hulpstuk. Dan kan je terwijl je daarmee bezig bent kijken of je het wat vindt en wat je nog meer wilt gaan doen, en welk gereedschap daar voor nodig is. Dan kan je stukje bij beetje je verzameling gaan opbouwen.

ik denk dat de meesten hier dat zo gedaan hebben, ik in ieder geval wel. Beginnen met een hamer, beitels en een handzaag, dan een keer een invalzaag of cirkelzaag, een decoupeer, een frees etc. etc. En dan kan je van lieverlee na een paar jaar een nieuwe schuur bouwen omdat de fietsenschuur te klein is geworden, net als dat ik nu doe. ;-)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Met respect voor ieders mening en ervaring, maar in plaatmateriaal en zeker in MDF is een pockethole schroefverbinding sterker dan een gewone schroefverbinding van buiten af. Het deel wat "vasthoud" van de schroef steekt bij een gewone schroefverbinding tussen de lagen die daardoor uit elkaar geduwd worden met alle gevolgen van dien, bij een pockethole verbinding zit hij er "dwars" in waardoor er veel meer houvast aan zit.

Ik neem aan dat dit afhangt van de schroeflengte en houtdikte? Ook in 18mm plaat kan je maximaal 15mm schroefdiepte hebben. Dunnere platen nog veel minder. In kops hout kan je veel dieper schroeven. Echter, als dit de beperking is, dan kan je beter lijm gebruiken.

Hoeveel langer moet een schroef zijn om hetzelfde houvast te hebben? Het vraagt bijna om een test :rolleyes:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Of het de beste manier is om plaatmateriaal onderling te verbinden is maar de vraag, maar... voor een relatief beperkt budget heb je aan een Pocket Hole Jig een prima tool. Zeker als je kijkt naar hetgeen waarvoor je het wilt gebruiken. Ikzelf heb er één van Trend en die bevalt me prima.

Nog een tip die ik - volgens mij - nog niet voorbij heb zien komen: wil de "pocket holes" uit het zicht hebben, dan is er een een zgn. "pocket hole plug cutter" leverbaar waarmee je uit een stukje resthout pluggen (deuvels...) kunt maken waarmee het gat kunt dichten. Aangezien beelden meer zeggen dan 1.000 woorden, zie het volgende filmpje. (start als het goed is op het juiste moment, zo niet dan vanaf 2:54 zichtbaar).

 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hangt inderdaad ook af van de schroeflengte, maar hoe je het ook wend of keert, als je in de zijkant van plaatmateriaal schroeft duw je het materiaal verder uit elkaar dan als je in de vlakke kant schroeft. Bij dezelfde schroeflengte is de PH verbinding sterker, hoe lang de in een zijkant geschroefde schroef moet zijn om dezelfde sterkte te bereiken durf ik niet te zeggen.

Test.... Zou het een eerlijke vergelijking zijn om gelijke delen MDF haaks op elkaar te zetten dan dan met een unster aan één lange zijde gecontroleerd te gaan trekken? Hoogste aantal grammen is de winnaar? Ik zal het binnenkort eens proberen, ben altijd wel in voor dat soort dingen.


Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.