pepermolen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

ik wil binnenkort gaan beginnen met het maken van een pepermolen. waar halen jullie de binnenwerken hiervoor? gewoon bij de reguliere leveranciers zoals Schulte of misschien op een andere plek?

ben zeer benieuwd


groetjes uit zwolle

rick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Ik heb een aantal maalwerkjes gekocht bij de bekende houtdraai leveranciers. In mijn geval was dat meestal in England.
Tegenwoordig koop ik goedkope pepermolens waar een goed maalwerk in zit bij Blokker. De aandrijving wordt door 4.5 mm vierkant stafmateriaal verzorgd. Die vervang ik door messing stafmateriaal dat ik per meter koop. Op die manier kun je de lengte van de molen aanpassen. Aan de bovenkant iets afronden met een vijl en met een snijblokje M5 draad aanbrengen. Ik heb de gewoonte de stelknop van hout te maken. In harde houtsoorten zoals palissander kun je gewoon M5 draad tappen, bij zachte houtsoorten een koppelmoer in de knop lijmen.

Een step-by-step beschrijving door pepermolenmeester Henk Smit.

Mijn laatste pepermolen:
20100114_ds70_9356ps03.jpg


Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een hele fraai molen hans, die zou prima bij ons in de keuken passe!! :lol:

Het beste (nou ja misschien 1 van de beste) mechaniek voor een pepermolen wordt gemaakt door Peugeot! Van het afvalmateriaal maken ze nog prima auto's!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum

het doosje van axminister is binnen met allerlei leuke snuisterijen waaronder ook de maalwerken voor de pepermolen. ik ga binnenkort beginnen met productie!!! nog goede tips hiervoor??
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Dat is een behoorlijke zolderkamer :D
Maar Hans pepermolens zijn een stuk mooier als wat ze daar maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.