Afzuiging

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Hallo,
Ik heb sinds kort een robland hx 310 pro.
Als ik frees of van dikte schaaf werkt de afzuiging goed,maar als ik zaag raakt de buis vol zaagsel.
Het zaagsel van de zaag valt onder in een soort trechter,en gaat dan door een flexible buis van ongeveer 5cm, deze is plus minus 45cm lang,en dan heb je aan de buitenkant van de machine een aansluiting van 10cm.
Wie kent dit probleem?
Is er een oplossing?
Groeten Wim
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hallo,
Ik heb sinds kort een robland hx 310 pro.
Als ik frees of van dikte schaaf werkt de afzuiging goed,maar als ik zaag raakt de buis vol zaagsel.
Het zaagsel van de zaag valt onder in een soort trechter,en gaat dan door een flexible buis van ongeveer 5cm, deze is plus minus 45cm lang,en dan heb je aan de buitenkant van de machine een aansluiting van 10cm.
Wie kent dit probleem?
Is er een oplossing?
Groeten Wim

Heb je al gecheckt of er geen stukje hout in de buis zit, dat het schaafsel blokkeert?
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
ik zal er na kijken of er iets inzit, hij heeft nu al 4 keer dicht gezeten.
ik dacht dat het misschien aan de diameter van de buis lag.
 
A

Athanor

Guest
Ik had hetzelfde met de Robland afzuiger die ik indertijd bij de machine geleverd kreeg:(

Opgelost door het roostertje dat op het inlaatstuk van de afzuigunit zit weg te zagen, daarna het probleem niet meer gehad:)


Fons
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik heb er een van hbm, daar zit geen rooster in,maareen kruis , dus word het daar weer smaller.
Gaat de stofafzuiging niet stuk,als ik er dat ook uit knip?

wim
 
A

Athanor

Guest
Ik schreef rooster, maar het was een kruis.... Al die machines zien er hetzelfde uit. Gewoon er uitzagen nooit een probleem gehad, volgens mij loopt dat pijpdeel een beetje rond af waardoor het stevigheid houdt.

Succes!


Fons
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik had hetzelfde met de Robland afzuiger die ik indertijd bij de machine geleverd kreeg:(

Opgelost door het roostertje dat op het inlaatstuk van de afzuigunit zit weg te zagen, daarna het probleem niet meer gehad:)

Dat lijkt op het 'probleem' dat ik met mijn HBM 100 (vloer)afzuiger heb, en dat denk ik veel impeller-zuigers zullen hebben. Er zit een 'rooster' voor het inlaatgat, ik neem aan om te voorkomen dat er te grote stukken hout in de impeller komen (al het aangezogen materiaal gaat bij deze impellerzuiger 'door' de impeller heen). Dat rooster houdt ook grove spanen en houtkrullen (van draaibank, maar ook van vandiktebank) tegen en zorgt zo bij het opzuigen van grote hoeveelheden krullen regelmatig voor verstopping en wegvallen van zuigkracht. Als ik mijn werkplaats schoonmaak moet ik dan ook regelmatig de slang verwijderen om het inlaatgat vrij te maken. Op zich niet zoveel werk, maar het is wel een beetje irritant dat je niet in een keer door kunt zuigen...
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Niet uitzagen dus ?
Als ik in de gaten heb dat hij niet meer afzuigt, zit alles al verstopt, heel vervelend.
En met het losmaken zit alles onder het stof,en daar heb ik de stofafzuiging voor gekocht.
Misschien is het beter dat ik op zoek ga naar een betere afzuiging.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Volgens mij moet je er gewoon een soort opvangbak voor het zwaardere materiaal tussen steken.

Ik heb hieronder even een schema gemaakt:
Naamloos.jpg

Je kan voor het 'kruis' een T-stuk steken (gewoon pvc-rioleringsbuis met juiste diameter) waardoor de zwaardere stukken (metaal, blokjes, zware spanen,...) gewoon in de bak vallen, terwijl het licht stof de stofzuiger binnengaat.

Er is maar 1 voorwaarde: zorg dat alles luchtdicht is afgesloten.
 

tuoh

Oud hout
Hallo,
Ik heb sinds kort een robland hx 310 pro.
Als ik frees of van dikte schaaf werkt de afzuiging goed,maar als ik zaag raakt de buis vol zaagsel.
Het zaagsel van de zaag valt onder in een soort trechter,en gaat dan door een flexible buis van ongeveer 5cm, deze is plus minus 45cm lang,en dan heb je aan de buitenkant van de machine een aansluiting van 10cm.
Wie kent dit probleem?
Is er een oplossing?
Groeten Wim

Dat is inderdaad een probleem bij Robland, dat ding verstopt regelmatig. Het hele systeem van afzuigen bij de cirkelzaag is nogal ongelukkig ontworpen, met als gevolg te flauwe aanzuiging onder de zaag. Er is eerlijk gezegd niet veel aan te doen, tenzij die te kleine flexibel proberen te vervangen door een grotere, maar dat gaat zo maar niet.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Uit mijn HBM afzuiger heb ik na veel ergernissen radicaal alle kruis- en roostervormige belemmeringen weggesloopt en dat werkt prima! Geen verstoppingen meer sindsdien. Ik let er wel op dat er geen grotere stukjes hout en heel lange krullen (handmatig schaven) meegezogen worden.

Groet, Rob.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is ook de bedoeling dat je boven de zaag ook afzuigt, dus een Y aftakking van de 100mm naar onder de zaag en erboven. Zo stort de druk niet in. Van 100 naar 50 gaan is een verkleining van praktisch 75%.

Op mijn vorige Robland NXTZ was de afzuiging onder het blad niet het beste, maar verstoppen deed ze niet, de interne buis was wel 100mm dacht ik, maar de opening onder het blad was amper die van een 50mm buis.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Is het niet een oplossing om een kruis aan het begin van de slang te maken?
Dan is de impeller beschermd tegen grote stukken hout, maar kan je het makkelijker eraf pakken.

Aan de andere kant als je het T stuk van rhynix iets meer perfectioneert, heb je een cycloon.
Nog een positief puntje voor de cycloon.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat heb ik geprobeerd, Lemen, maar dat is onverwacht lastig. De slang moet tenslotte ergens aan gemonteerd worden en dan zit je al snel te klooien met een soort opzetstuk waar dan de "zeef" in zit. Werkt niet handig, en of je nou het begin of het eind los moet maken, dat maakt niet veel uit denk ik.

Cycloon, inderdaad, die heb ik op een stofzuiger zitten voor het kleinere werk en daar heb ik nooit last van opgezogen stukjes hout en/of verstoppingen. Ooit maak ik nog eens een hele grote :cool:

Groet, Rob.
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
zoals benchworks al schrijft, je gaat van 100mm ineens naar 50mm, en het is de bedoeling dat daar een t stuk word geplaatst.
daar zie ik wel wat in,
heeft iemand anders er ook een t stuk geplaatst?
Waar kun je het beste zoiets kopen?
En het kruis gaat er uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.