Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Afzuiging

Afzuiging

Hallo,
    Ik heb sinds kort een robland hx 310 pro.
    Als ik frees of van dikte schaaf werkt de afzuiging goed,maar als ik zaag raakt de buis vol zaagsel.
    Het zaagsel van de zaag valt onder in een soort trechter,en gaat dan door een flexible buis van ongeveer 5cm, deze is plus minus 45cm lang,en dan heb je aan de buitenkant van de machine een aansluiting van 10cm.
    Wie kent dit probleem?
    Is er een oplossing?
    Groeten Wim

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door potlood Bekijk Berichten
    Hallo,
    Ik heb sinds kort een robland hx 310 pro.
    Als ik frees of van dikte schaaf werkt de afzuiging goed,maar als ik zaag raakt de buis vol zaagsel.
    Het zaagsel van de zaag valt onder in een soort trechter,en gaat dan door een flexible buis van ongeveer 5cm, deze is plus minus 45cm lang,en dan heb je aan de buitenkant van de machine een aansluiting van 10cm.
    Wie kent dit probleem?
    Is er een oplossing?
    Groeten Wim
    Heb je al gecheckt of er geen stukje hout in de buis zit, dat het schaafsel blokkeert?

ik zal er na kijken of er iets inzit, hij heeft nu al 4 keer dicht gezeten.
    ik dacht dat het misschien aan de diameter van de buis lag.

Athanor
    Guest
    Ik had hetzelfde met de Robland afzuiger die ik indertijd bij de machine geleverd kreeg

Opgelost door het roostertje dat op het inlaatstuk van de afzuigunit zit weg te zagen, daarna het probleem niet meer gehad

Fons

Ik heb er een van hbm, daar zit geen rooster in,maareen kruis , dus word het daar weer smaller.
    Gaat de stofafzuiging niet stuk,als ik er dat ook uit knip?

wim

Athanor
    Guest
    Ik schreef rooster, maar het was een kruis.... Al die machines zien er hetzelfde uit. Gewoon er uitzagen nooit een probleem gehad, volgens mij loopt dat pijpdeel een beetje rond af waardoor het stevigheid houdt.

Succes!

Fons

oke, ga ik doen,en bedankt

Wim

Dat roostertje dient volgens mij om te voorkomen dat je blokjes hout opzuigt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Ik had hetzelfde met de Robland afzuiger die ik indertijd bij de machine geleverd kreeg

Opgelost door het roostertje dat op het inlaatstuk van de afzuigunit zit weg te zagen, daarna het probleem niet meer gehad
    Dat lijkt op het 'probleem' dat ik met mijn HBM 100 (vloer)afzuiger heb, en dat denk ik veel impeller-zuigers zullen hebben. Er zit een 'rooster' voor het inlaatgat, ik neem aan om te voorkomen dat er te grote stukken hout in de impeller komen (al het aangezogen materiaal gaat bij deze impellerzuiger 'door' de impeller heen). Dat rooster houdt ook grove spanen en houtkrullen (van draaibank, maar ook van vandiktebank) tegen en zorgt zo bij het opzuigen van grote hoeveelheden krullen regelmatig voor verstopping en wegvallen van zuigkracht. Als ik mijn werkplaats schoonmaak moet ik dan ook regelmatig de slang verwijderen om het inlaatgat vrij te maken. Op zich niet zoveel werk, maar het is wel een beetje irritant dat je niet in een keer door kunt zuigen...

Niet uitzagen dus ?
    Als ik in de gaten heb dat hij niet meer afzuigt, zit alles al verstopt, heel vervelend.
    En met het losmaken zit alles onder het stof,en daar heb ik de stofafzuiging voor gekocht.
    Misschien is het beter dat ik op zoek ga naar een betere afzuiging.

Forum Rechten