FREESMACHINE en BOVENFREZEN

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Op mijn combinatiemachine heb ik een topas van 30mm (zoals de meesten). Ik heb tevens een bovenfrees (festool) die gemonteerd is onder een freestafel. Om de bovenfrees echter te gebruiken als bovenfrees, wil ik mijn frezen op de freesmachine gebruiken, enkelen hebben een schacht van 8mm en de meesten een schacht van 12mm. Hiervoor bestaan er koppelstukken, hoe noemt men deze en waar kan ik deze bestellen (Nederland of Belgie)?
 

tuoh

Oud hout
Als ik het goed begrepen heb wil je de frezen van je bovenfreesmachine ook gebruiken op de combinatiemachine?

Als dit inderdaad de bedoeling is dan heb ik slecht nieuws, bij mijn weten is er maar één merk waar dit mogelijk is, namelijk Felder, en het is vermoedelijk ook op de Hammer reeks toepasselijk.

Je hebt niet enkel een as nodig waar je de frezen in kan bevestigen, al of niet door middel van een verloopbus, maar de as moet ook min. 15000tr/min kunnen draaien.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een Robland, en daar is ook een adapter voor te krijgen om freesjes van de bovenfrees op te monteren. Probleem is wel dat je niet meer dan 7000 toeren kunt draaien, dus daar heb ik niet veel aan.

Ik heb overigens de indrukt dat hij vraagt om verloopbussen in een bovenfrees, om 8 mm frezen in een houder van 12 mm te plaatsen.? Zijn vraag is echter niet zo helder geformuleerd.

Wat vraag je eigenlijk dif?

Fons
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Bedankt. Vooral de bemerking dat de topas een veel te lage snelheid heeft (mijn Robland K26 = 6000 tr/min).
Als oplossing, om niet steeds mijn bovenfrees te demonteren, ga ik een tweede bovenfrees aanschaffen.
Groeten, Dirk
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Voor zover ik weet kan je op een bovenfrees waar standaard een 12mm spanmoer opzit wel een 8mm spanmoer gebruiken. Maar andersom werkt dat niet.

50 euro lijkt me trouwens erg duur. Zijn die spanmoeren niet unniverseel te gebruiken of heeft festool een eigen systeem?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
In een Festool OF 1010 of OF 900 krijg je geen 12mm spantang op. 12mm spantangen zijn alleen mogelijk vanaf de Festool OF1400. En nu niet verder meer eigenwijs doen hè ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De spantang in de Festool OF1400 is uitwisselbaar met die in mijn Trend T11 en omgekeerd. Bij de OF1400 heb ik de 8 en 12 mm, bij de Trend de 1/2 inch. Dat was een toevallig gelukje en ik denk dat er wel meer merken van dezelfde afmetingen spantang gebruik maken. Er zijn allerlei verloopbusjes verkrijgbaar om van een grote naar een kleinere diameter te gaan.

jaap
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Volgens mij is de buitenschroefdraad op de as van alle bovenfreesmachines hetzelfde en kan je er verschillende spanmoeren opzetten voor freesjes van 12mm, 1/2" en 8mm. De lichtere machines even daargelaten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.