geleider voor verticaal omhoog gaande deuren

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Weet iemand een systeem waar mee ik deuren in feite omhoog kan schuiven en het ook zo blijft.

Kan zelf niet iets vinden op het net.

groeten Henkie

Screen Shot 2014-08-26 at 10.09.49.jpg
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Happylift.nl heeft misschien mogelijkheden? Ik heb gegoogled op (amsterdams) schuifraam.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of nog steeds die ladegeleider, maar met een paar poelies en een touwtje naar de achterkant van achterwand.
Die achterwand 2 cm naar binnen plaatsen, en dan daar contragewichten verstoppen. Die kan je geleiden met een strak gespannen stukje staaldraad van onder naar boven, ter weerszijden van ieder contragewicht een (1). De contragewichten maak je van plaatstaal, bijv 8-10mm dik. Staal weegt 7.800 kg/m3. Een stukje van 10x10cm van 10mm dik weegt dan al 780 gram.

Door te spelen met dempende ladegeleiders en gewicht van de contragewichten kan je het geheel zo balanceren dat de deur in iedere positie blijft staan.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Moet het deurtje echt letterlijk vertikaal naar boven schuiven, of mag het ook in een boog naar boven zwaaien? Want dan is dit toch gewoon het ‘standaard’ microgolfovenluik uit onze keukens (Nu niet dat ik een link heb naar het beslag voor die luikjes, maar het zal alleszins makkelijker te vinden zijn).

Ladegeleiders kunnen toch niet werken omdat het luik in de tekening “opliggend” is? Dan schuift de bevestiging aan de geleider bovenaan tegen de bovenkant vd kast. (De tekening toont evenwel niet of er uitsparingen in de bovenzijde toegelaten zijn; zo zou het wel nog lukken maar dat lijkt me dan weer niet bepaald de meest esthetische oplossing)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ja als je iets zoekt op dit gebied heb je bij hafele altijd een grote kans. Hoe je er verder aankomt word wat lastiger volgens mij leveren ze niet aan particulieren.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Erg bedankt heren, ik ga het even uitzoeken die van hafele is precies wat ik zoek, ik kan het wel misschien via een meubelmaker bij ons in de buurt bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.