robinia acacia behandeling met amoniak

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Kent iemand de techniek om acacia te behandelen met amoniak?
Dit zou een blijvende verkleuring veroorzaken.
Heeft er iemand foto's van het resultaat?
jan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals Nico al aangeeft heb ik dit al eens toegepast. Je plaats het voorwerp in een af te sluiten emmer of onder gesloten plastic en plaats daarbij in een schaaltje/kommetje ammoniak. Laat dit een dag staan en haal het voor werp te voorschijn. Pas op voor de ammoniaklucht i.v.m. je gezondheid. Ik werk met dit spul in de open lucht. Acacia krijgt een groene kleur, die onder invloed van zonlicht toch weer iets bruiner wordt. Hieronder een paar foto's als voorbeeld van een object uit een acaciavergroeiing. Dus het hout ruim inpakken - een kommetje ammoniak er bij in en wachten op het resultaat. De damp reageert op de inhoudsstoffen van het hout. De spint (zonder looizuren) blijft gewoon wit.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

houtdraaien 2011 487.jpg

houtdraaien 2011 488.jpg

houtdraaien 2011 491.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
De inhoudstoffen waar Jan over praat zijn looizuren.

Looizuur is o.a. ook aanwezig in eikenhout, hiermee kan je dus ook experimenteren met ammoniak.

Looizuur is de stof die blauw uitslaat wanneer nat eikenhout in contact komt met ijzer.

Bert
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Bert.
Fijne staalwol oplossen in azijn d w z nachtje laten staan.
Dan de vloeistof op het eiken strijken en je hebt direct resultaat. Wordt ook wel blauwen genoemd. Ik pas het veel toe in eiken. Kersen gaat trouwens ook heel goed en vele andere loofhoutsoorten. Kwestie van experimenteren met kleine stukjes en zo ervaring opbouwen.
Afwerken met olie geeft een extra verdieping.
Vr.gr. Jan pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik ijzerazijn ook op noten.
De kleur kan nabehandeling flink verschillen. Niet elk stuk heeft evenveel koolzuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.