Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Oogsten in het bos

Oogsten in het bos

Het bos brengt niet alleen maar hout voort...
    Dit is de (magere) oogst van een voormiddag in het bos wandelen. De meeste paddestoelen wachten nog om hun kopje boven te steken.
    Hoedanook, het was met wat tagliatelli een hemelse schotel.
    DSCN1173.jpg
    Eekhorentjesbrood, gele stekelzwam en enkele hanenkammen.
    Groetjes,
    Pascal
    Waar orde heerst, mankeert kreativiteit

Heb ik vrienden ook al over horen vertellen, wandelingen in het bos en dan maar plukken.
    Hoe weet jij welke je kan plukken en welke je beter laat staan?

Heb een Italiaanse vriend hier, die al jaren ervaring heeft. Ik kan altijd op hem beroep doen om mijn paddestoelen te controleren. Maar het belangrijkste is volgens mij dat je allen maar "plukt" wat je kent en de rest laat staan.
    Trouwens "plukken" is echt fout, je gebruikt een mesje en snijdt de paddestoel af. "Plukken" riskeert het micelium mee te treken of te beschadigen en dan groeien er nadien geen paddestoelen meer.
    Zoals met zoveel, als je de natuur respecteert, kan ze je veel geven én blijven geven...
    Groetjes,
    Pascal

Heb het zelf nog nooit gedaan dus de term plukken is volgens jouw uitleg inderdaad slecht. I stand corrected.
    Leuk wat je allemaal leert

Neem geen risico

“Mijn advies: als je niet precies weet wat je doet, moet je er niet aan beginnen. Je neemt ontzettend veel risico”, zegt boswachter Evert Thomas. Bij Staatsbosbeheer in Noord-Nederland geldt hij als de paddenstoeldeskundige.
    Onlangs werden zeven mensen met vergiftigingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis. Onder hen ook een gezin met twee kinderen in Groningen. Een van de kinderen is in afwachting van een levertransplantatie. Het gaat om asielzoekers. Daarom worden bewoners van asielzoekerscentra gewaarschuwd voor de gevaren van paddenstoelen die voor consumptie in het wild worden geplukt.
    Welke soorten paddenstoelen kun je eten?

Zelf zoekt Thomas ook geregeld een maaltje eetbare paddenstoelen bij elkaar, maar beperkt zich tot enkele bekende en dus veilige soorten. “Eekhoorntjesbrood, heksenboleet, cantharel, oesterzwam en sponszwam, verder ga ik niet. Ik eet geen champignons uit het wild. Jonge groene knolamanieten lijken op champignons, maar behoren tot de giftigste soorten.”
    Tot zijn spijt ziet Thomas dat bepaalde gebieden nagenoeg volledig worden leeggeplukt. “Wij stimuleren het niet, maar als mensen voor eigen gebruik een champignondoosje plukken, dan moet dat kunnen.” Voor mensen die de behoefte voelen paddenstoelen uit de natuur te halen maar niet weten welke soorten veilig zijn, heeft hij een tip: “Hou het bij bramen of bosbessen.”
    Wil je het nu nog?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Eekhorentjesbrood is gemakkelijk te herkennen. Overigens even uitkijken of je geen overheidsdienaar ziet want grote kans dat naast een potentiële voedselvergiftiging ook nog een prent wegens stropen meekrijgt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Van die van het bos blijf ik nog liever af want ik ken er niets van, maar de witte die in de weides groeien dat is een ander verhaal.
    Als je nooit wilde paddenstoelen hebt gegeten dan mis je iets, de wilde hebben een heerlijke smaak, waar de gekweekte nagenoeg smaakloos zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    De plaatsing van dit onderwerp in de rubriek Kantine is wel erg toepasselijk.
    Naast de champignons uit de super doe ik weinig met paddestoelen. Maar in het verleden was dat anders. M'n ex is Italiaanse en jaarlijks gingen we eind september/begin oktober naar Noord-Italie waar haar moeder begraven was. Daar knoopten we dan meestal een korte vakantie aan vast. Zo belandden we in een hotel annex restaurant onder Bolonga. Omdat m'n ex Italiaanse is en een keukenprinses was de kok niet bij haar weg te branden. Toen ze zei dat ze gek op paddestoelen was kregen we voor een paar dagen bij zowel de lunch als het diner gerechten waar paddestoelen in waren verwerkt. Het was heerlijk, alles lokaal geplukt, maar op een gegeven moment werd het me teveel. Dan bereik je een punt dat je naar McDonalds verlangt en moet ik erg ver van het pad zijn. Als een soort van wraak heb ik de kok geleerd hoe je bloemige Hollandse aardappels maakt en dat zal waarschijnlijk het enige moment in m'n hele leven worden dat ik een chef kok iets nieuws heb kunnen leren.

Er gaat niks boven wilde paddestoelen, de meeste soorten kunnen trouwens (nog) niet gekweekt worden. Zoals ik al zei is het uiterst belangrijk om alleen dat mee te nemen waar je zeker van bent en dan nog kan het geen kwaad om je mandje te laten controleren. Aan de ingang van sommige bossen hier staan er stalletjes waarin iemand van bosbeheer zit bij wie je je paddestoelen kan laten controleren. Per persoon is hier 1 kg toegestaan.
    Groetjes,
    Pascal

Alle paddestoelen zijn eetbaar, sommigen maar 1keer.

Forum Rechten