Kistje met zwaluwstaarten in olijfhout

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Omdat olijfhout heel mooi van tekening is en in onze streken vrij zeldzaam, heb ik dit voorjaar op reis in Italie wat olijfhout gekocht met de bedoeling er een juwelenkistje voor m'n vrouw van te maken. Om er zeker van te zijn dat het hout goed droog was, heb ik het eerst nog wat laten acclimatiseren in de woonkamer onder de zetel. Toen ik eraan begon, was de relatieve vochtigheid 7 à 8%. Nu is dat wel heel relatief, want olijfhout stond niet in het lijstje van m'n vochtigheidsmeter:confused:.
Het hout is vrij hard maar tegelijk ook bros, wat het bewerken niet vergemakkelijkt. Gelukkig had ik hiervoor nog wat geoefend ;). Zagen gaat heel goed, maar met een bijtel is het wel oppassen geblazen. Ook schaven (met de hand) is niet simpel, de draad verandert veel van richting, dus dat was bijna niet te doen. De planken die ik gekocht had waren al ruw van dikte geschaafd dus kon ik ze met schuren mooi glad krijgen:cool:.
Het kistje is afgewerkt met notenolie en de inleg (van nog wat overschot eiken) met een blanke, watergedragen PU-lak.
DSC_0106.jpg

DSC_0111.jpg

DSC_0112.jpg

DSC_0113.jpg

Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@ArtHarg : De nerf op de hoeken kwam goed uit omdat het uit een grote plaat gezaagd is, jammer genoeg is dit alleen maar op die hoek zo, daarom ook dat ik deze hier gepost heb. Het was wel de moeilijkste, met het warrige verloop van de draad. Hier een andere hoek, minder mooi, maar aan de achterkant en met enkele onvolkomenheden:mad:. Er springt zo een splintertje af...
DSC_0116.jpg
@ Rick Aan een greepje heb ik wel gedacht, maar eigenlijk vond ik niet zo direct iets dat me aanstond. Dus heb ik het deksel net ietsje groter dan het kistje gemaakt, zodat het toch gemakkelijk te openen is. Voor een volgend kistje misschien een greepje of anders iets in de stijl van push-to-open...
Groetjes,
Pascal
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het moet sowieso een grote voldoening geven om van een stuk ruw hout, wat je op een reis of vakantie mee genomen hebt, zo iets moois te maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi kistje en erg mooi hout. Allemaal positieve reacties dus heb ik even gezocht naar een klein puntje of opmerking :p . Het inzetbakje rust op staande balkjes.
Ik vind dit er erg stevig uitzien. Een oplossing hiervoor zou twee dunne latjes in de lengte richting zijn.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor de positieve reacties. M'n vrouw was ook heel blij met d'r kistje en das onbetaalbaar:).
Die steuntjes voor het inzetbakje hadden inderdaad wat kleiner gekund, het waren gewoon wat overschotjes, ik heb er niet verder bij stil gestaan.
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.