Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Kistje met zwaluwstaarten in olijfhout

Omdat olijfhout heel mooi van tekening is en in onze streken vrij zeldzaam, heb ik dit voorjaar op reis in Italie wat olijfhout gekocht met de bedoeling er een juwelenkistje voor m'n vrouw van te maken. Om er zeker van te zijn dat het hout goed droog was, heb ik het eerst nog wat laten acclimatiseren in de woonkamer onder de zetel. Toen ik eraan begon, was de relatieve vochtigheid 7 à 8%. Nu is dat wel heel relatief, want olijfhout stond niet in het lijstje van m'n vochtigheidsmeter.
    Het hout is vrij hard maar tegelijk ook bros, wat het bewerken niet vergemakkelijkt. Gelukkig had ik hiervoor nog wat geoefend . Zagen gaat heel goed, maar met een bijtel is het wel oppassen geblazen. Ook schaven (met de hand) is niet simpel, de draad verandert veel van richting, dus dat was bijna niet te doen. De planken die ik gekocht had waren al ruw van dikte geschaafd dus kon ik ze met schuren mooi glad krijgen.
    Het kistje is afgewerkt met notenolie en de inleg (van nog wat overschot eiken) met een blanke, watergedragen PU-lak.
    DSC_0106.jpg

DSC_0111.jpg

DSC_0112.jpg

DSC_0113.jpg

Groetjes,
    Pascal
    Waar orde heerst, mankeert kreativiteit

Net kistje! Mooi dat de nerf op de hoeken mooi doorloopt, had je daar speciaal op gelet?

Mooie kist! Vooral de tekening in het hout is mooi, het is net of het van marmer is.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Wow.....

Ik mis eigenlijk een soort van greepje....misschien een leuk idee voor je volgende kistje ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

@ArtHarg : De nerf op de hoeken kwam goed uit omdat het uit een grote plaat gezaagd is, jammer genoeg is dit alleen maar op die hoek zo, daarom ook dat ik deze hier gepost heb. Het was wel de moeilijkste, met het warrige verloop van de draad. Hier een andere hoek, minder mooi, maar aan de achterkant en met enkele onvolkomenheden. Er springt zo een splintertje af...
    DSC_0116.jpg
    @ Rick Aan een greepje heb ik wel gedacht, maar eigenlijk vond ik niet zo direct iets dat me aanstond. Dus heb ik het deksel net ietsje groter dan het kistje gemaakt, zodat het toch gemakkelijk te openen is. Voor een volgend kistje misschien een greepje of anders iets in de stijl van push-to-open...
    Groetjes,
    Pascal
    Laatst gewijzigd door Pascal; 26-08-14 om 07:47.

Nette zwaluwstaarten en erg mooie tekening op het hout. Leuk om zo nu-en-dan kistjes en het ouderwetse handwerk voorbij te zien komen.

Wat zijn de afmetingen?

L x B x H = 350 x 250 x 105 mm, de plankjes zijn 15mm dik.
    Groetjes,
    Pascal

Het moet sowieso een grote voldoening geven om van een stuk ruw hout, wat je op een reis of vakantie mee genomen hebt, zo iets moois te maken.

chic hoor! wat een mooi kistje, met een prachtige tekening!

Mooi kistje van prachtig hout

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten