Binnen meubels maken met welke soort hout.

FeRo

Nieuw lid
22 aug 2014
3
0
Beste houtkenners/bewerkers, ik ben Wesley en ben woonachtig in Rijswijk.

Ik wil mijn eigen binnen meubels gaan maken en ben mij daarom al een langere tijd aan het oriënteren.
Toch vind ik het moeilijk om een juiste keuze te maken in het soort hout dat ik wil gaan gebruiken.

Op de eerste foto hieronder is een meubel te zien waarvan mijn, te maken meubels, zijn afgeleid.
De meubels die ik wil gaan maken zijn daaronder te zien.

Mijn vraag is op de eerste plaats, welke soort hout zouden jullie adviseren om te gebruiken?
Kan je bijvoorbeeld beter Douglas gebruiken in plaats van vuren "steiger" planken?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 241
  • image.jpg
    image.jpg
    31,1 KB · Weergaven: 240
  • image.jpg
    image.jpg
    35,8 KB · Weergaven: 242
  • image.jpg
    image.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 239

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
In Principe kun je van alle soorten hout meubels maken. Dat is een kwestie van smaak! Belangrijk is de kwaliteit van het hout en dan met name hoor droog het is. Meeste Douglas en steiger hout is niet droog genoeg voor binnenmeubels. Het gaat dan nog te veel werken!
 

FeRo

Nieuw lid
22 aug 2014
3
0
Dat is inderdaad een punt waar ik over gelezen heb. Nu worden er Douglas planken aangeboden die oven gedrogd zijn tot een vochtigheids graad van 18%. Is dit ook nog te hoog zodat het hele meubel krom trekt of is valt dat bij deze vochtigheidsgraad mee?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat hout is voor binnen gebruik nog te nat! Ovengedroogt bevat 10 tot 12% vocht bij 13 a 15% kun je het verwerken tot een meubel en binnen gebruiken. 10 % is veelal te droog voor binnen en zal dus vocht opnemen afhankelijk vd houtsoort hou hier dus rekening mee.
Bij 55/65% relatieve luchtvochtigheid zal je hout tussen de 13 en 15 % liggen.

groet,
Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.