Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Binnen meubels maken met welke soort hout.

Beste houtkenners/bewerkers, ik ben Wesley en ben woonachtig in Rijswijk.

Ik wil mijn eigen binnen meubels gaan maken en ben mij daarom al een langere tijd aan het oriënteren.
    Toch vind ik het moeilijk om een juiste keuze te maken in het soort hout dat ik wil gaan gebruiken.

Op de eerste foto hieronder is een meubel te zien waarvan mijn, te maken meubels, zijn afgeleid.
    De meubels die ik wil gaan maken zijn daaronder te zien.

Mijn vraag is op de eerste plaats, welke soort hout zouden jullie adviseren om te gebruiken?
    Kan je bijvoorbeeld beter Douglas gebruiken in plaats van vuren "steiger" planken?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

In Principe kun je van alle soorten hout meubels maken. Dat is een kwestie van smaak! Belangrijk is de kwaliteit van het hout en dan met name hoor droog het is. Meeste Douglas en steiger hout is niet droog genoeg voor binnenmeubels. Het gaat dan nog te veel werken!

Dat is inderdaad een punt waar ik over gelezen heb. Nu worden er Douglas planken aangeboden die oven gedrogd zijn tot een vochtigheids graad van 18%. Is dit ook nog te hoog zodat het hele meubel krom trekt of is valt dat bij deze vochtigheidsgraad mee?

Dat hout is voor binnen gebruik nog te nat! Ovengedroogt bevat 10 tot 12% vocht bij 13 a 15% kun je het verwerken tot een meubel en binnen gebruiken. 10 % is veelal te droog voor binnen en zal dus vocht opnemen afhankelijk vd houtsoort hou hier dus rekening mee.
    Bij 55/65% relatieve luchtvochtigheid zal je hout tussen de 13 en 15 % liggen.

groet,
    Roeland

Forum Rechten