revisie Kity 636 vlak/vandiktebank(je)

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag beste forumdeelnemers.
Ik ben net nieuw hier en heb meteen al een tamelijk brandende questie (kwestie?).
Heb uit een nalatenschap een Kity 636 overgehouden. De erven wilden 'dat vieze ding' naar de stort brengen..... Vond ik toch wel sund. Okay, nu heb ik 'dat vieze ding' dus. Compleet met de hulpstukken, het oorspronkelijk boekje, een door de eerdere eigenaar wat slordig zelf gefabriceerde tafel, aandrijving met een Tschjechische motor van 1100W en een reserve snaar/riem.
De benaming 'dat vieze ding' was treffend juist, hij is tamelijk smerig. Smerigheid van de soort te weinig schoongemaakt en te lang ongebruikt in en stoffige schuur gestaan. Op alle plaatsen waar (ooit) smeermiddel zat, bevindt zich een uitbundige, bruinsige, aangekoekte, amorfe, kleverige, taaie, massa bestaande uit verharst smeermiddel gemengd met houtpof en gewoon stof.
Ik overweeg dat ding uit elkaar te halen, grondig schoon te maken, terug ineen te steken, opnieuw te smeren en af te stellen. En de messen te (laten) slijpen.
Een dergelijk toestel heb ik nooit eerder uiteen genomen, ik hoop dat dit forum minstens een deelnemer kent die dat al wel eens gedaan heeft en bereid is ervaring(en) te delen, enige tips en waarschuwingen kan geven, zoals bijvoorbeeld oppassen voor veren met wegspring neigingen, ringetjes die op de grond of ergens in de machine kunnen vallen, dat soort 'oppassen geblazen'.

Ik houd mij aanbevolen. Van het schoonmaak en afstelkarwei zal ik fotos maken die, bij belangstelling daarvoor, hier kunnen worden openbaar gemaakt.

Met groet,

AltaSilva
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha AltaSilva,

Ik neem aan dat het het oudere model betreft? Zoals op de foto?
Ik weet niet hoe die machine eruit ziet qua techniek, maar als het een ouder model betreft, dan is het meestal recht toe, recht aan techniek zonder onnodige componenten. Ikzelf heb ook een puur mechanisch bankje, zonder electronica enzo. Deze heb ik eens helemaal uit elkaar gehaalt, schoongemaakt, en vervolgens weer in elkaar gezet. Gewoon een kwestie van de onderdelen systematisch uit elkaar halen en op volgorde leggen, en tussentijds fotos maken van hoe het eruit zag. Ik denk dat als je een beetje handig bent, dat je dan gewoon moet beginnen.

Jammer dat je te ver weg woont, het lijkt me een erg mooi klusje om je te assisteren.

Attached files
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Uit elkaar halen en schoonmaken lijkt me inderdaad wel te doen. Maar denk wel heel goed na of je de bladen wel demonteerd, want om die daarna weer exact vlak af te stellen valt niet mee. Wat dit betreft spreek ik uit ervaring, ik heb nl. ook eens de bladen van mijn oude sicar vlak/vandiktebank los gehad en het heeft lang geduurd,( vele uren/zweetdruppels ) voordat ik beide weer redelijk vlak had!! Ik wil maar zeggen dat ik het niet meer zou doen.
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dank Nol en Woodworker voor de reactie.
Het is inderdaad het type zoals op het plaatje van Woodworker.
Nauwkeuriger: het type met een totale tafellengte van 1 meter en een horizontaal scharnierend bevestigde messenbeveiligingskap, dat is dat rode ding met parallel geleiding wat ervoor hoort te zorgen dat je niet zomaar met je tengels aan de messen kunt komen.
De opmerking van Nol, dat soort tips wil je hebben, zo van: blijf dààr vanaf want dat krijg je nooit meer goed.
Heb overigens de eerste schoonmaakstappen al gezet: de uiterst stroef gaande spindels voor de vandiktehoogte instelling met een tandenborstel schoongemaakt, de spindels een halve omwenteling gedraaid en voort gedaan met schoonmaken. Afwrijven met repen gescheurd van een oud hemd. Goh, wat kwam daar een hoop smurrie vanaf zeg. Vervolgens de ketting die de spindels verbindt of koppelt, die bleek verrassend genoeg tamelijk schoon, was dus nogal rap gedaan. Spindels vervolgens bespoten met LubritALL multispray (CFS products Goes) een goedje wat volgens het etiket vuil en vet losmaakt en verwijdert, vocht verdrijft, los maakt, beschermt en smeert. Ongelofelijk dat ze dat in een één spraytje hebben weten krijgen.
Het resultaat is nogal spectaculair, nu laten de spindels zich met één vinger aan het stelwiel bedienen, loopt ineens soepel.
Okay, 't is nog lang niet inzetbaar allemaal, er is nog wel wat werk aan en een droog smeermiddel komt in de plaats van dat LubritALL, maar laat het eerst maar eens z'n reinigende werking doen.

Alvast bedankt voor het meedenken, laat maar komen.

Groet

AltaSilva
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Okay beste lezers, het heeft even geduurd, maar het grootonderhoud aan de Kity 636 is aardig gelukt.
De doorvoeraandrijfketting was er het ergst aan toe, die zat hardstikke vol met verharst en vervuild smeermiddel.
Ik heb dat verwijderd middels een kwast met petroleum en perslucht. Uit karton een schot gesneden, met strategisch aangebrachte gleuven, die net achter de ketting aangebracht en de gleuven weer gedicht met wat er eerder uitgesneden was. Is wat gepuzzel, maar goed te doen. Dan aan de gang gegaan met de zojuist al genoemde petroleum en perslucht.
Komt er allemaal mooi uit te zien. 't Is wel volhouden vooraleer je alle vuiligheid uit de scharnieren van de ketting hebt. Daarna de ketting goed laten drogen en weer ingevet met een smeermiddel zoals ook de motocross lui gebruiken als kettingsmeermiddel. Dat heet BRUNOX, en het reinigt, smeert, beschermt tegen roest, is ook als contactspray te gebruiken en is tevens kruipolie.
Je kan en mag het ook gebruiken op spindels, eigenlijk op alles wat onder barre omstandigheden gesmeerd moet.
Ook heb ik de tafel waar één en ander op gemonteerd was onder handen genomen. De 636 staat nu precies in het midden van de tafel, d.w.z. hangt nergens meer over de rand.
Tot slot heb ik de beitels laten slijpen door een gereedschapslijperij.
Die 636 vlakt en vandikt nu (weer?) als een zonnetje. Maakt ruw gezaagde balken mooi glad, haaks en parallel. Wat een gemak.
Enig minpunt: de luidrucht tijdens bedrijf. Draagt met gemak drie huizen en tuinen ver........

Met groet

AltaSilva
 

Lumberjack

Nieuw lid
21 jun 2009
2
0
Beste AltaSilva,

Gefeliciteerd met de gereviseerde Kity 636.
Ik heb ook nog zo'n 'bankje' staan. Tot op heden is het mij niet gelukt om de tafels voor het vlakken goed horizontaal uit te lijnen. Gevolg: geen vlakke oppervlakken, etc. etc.

Heb jij tips voor mij hoe de tafels goed 'uit te lijnen'

Hartelijk dank
Lumberjack
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Beste Lumberjack en overige lezers,

De manier waarop ik in- en uitvoerblad in één vlak heb gebracht.
Kan best zijn dat ik het niet helemaal volgens de regels heb gedaan, maar het is mij wel gelukt.
Neem er de tijd voor, zorg dat je niet gestoord wordt of kunt worden, houd kinderen en huisdieren uit de buurt, en vooral, dat je van alle kanten voldoende licht hebt.
Als je eraan begint met de instelling 'dat doe ik even', dikke kans dat het mislukt.

Ik heb gebruik gemaakt van een staalplaat met een vlakheid beter dan een half tiende oftewel vijfhonderdste millimeter.
Afmetingen (ongeveer) van de plaat: lengte: 1m50, breedte: 20 cm, dik 1 cm.
Jawel dat weegt dik 20 kilo.
Hoe kom je aan zo'n plaat? Tja, had een kennis met een metaalbedrijf liggen.

Hoe ging ik te werk?
Alle instellingen op NUL zetten.
De in- en uitvoerblad bevestigingsmoeren losdraaien, zodanig dat er nog enige wrijving overblijft, dus dat de bladen nog niet uit zichzelf gaan bewegen.
Staalplaat op de tafels leggen, vier houten balkjes onder de tafel, met klemmen of lijmtangen de staalplaat en de houten balkjes op elkaar c.q. naar elkaar toe klemmen.
Zorg dat de moeren bereikbaar blijven voor steek/ringsleutels.
Dan is het vanaf hier een kwestie van voorzichtig kloppen met een houten of plastic hamer, goed kijken, met gevoel de moeren wat lossen en weer wat aandraaien, blijven kloppen, kijken, klemmen wat aandraaien, boel evenwijdig aan de messenwals (zien te) krijgen.
Vorm en breedte (of hoogte zo je wil) van lichtspleten tussen één en ander zijn prachtige indikatoren voor vlakheid en mate van evenwijdigheid.

Ik ben op die manier een uurtje of twee eraan bezig geweest en mijn bank is mooi vlak, ik kan er balken/balkjes mee maken die keurig haaks zijn in doorsnede en mooi recht in de lengte. Okay, ik ben nog niet verder gekomen dan balkjes van ongeveer 1m50 lang.
Of een 6 meter ook zo mooi vlak wordt, ik hoop het, maar durf er nog niets op in te zetten.

Moet je per sé met een staalplaat aan de gang?
Ach, met een stuk grafsteen kan het ook, maar dat lijkt mij nog zwaarder.
Een goed vlakke houten plaat gaat, denk ik, ook goed, mits de plaat dik genoeg is, d.w.z. niet doorbuigt. Is waarschijnlijk prettiger in de omgang en hanteerbaarheid.

Ik controleer voor ik aan een schaaf/vandikte klus begin, de rechtheid en dan met name of in- en uitvoertafel nog precies vlak in elkaars verlengde liggen, met een aluminium rei die eigenlijk bedoeld is voor een stucadoor. Die rei heb ik overigens nieuw, speciaal en alleen voor dat doel aangeschaft.
Door het van opzij bekijken van de lichtspleet tussen rei en tafels.
Als het goed is verdwijnt de lichtspleet volledig over de volle lengte.

Is of zijn hiermee de vraag of vragen beantwoord?

mvg
AltaSIlva
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
rendew zei:
Heb hier totaal geen verstand van maar gaat het hier over kwam het gisteren tegen .
[MEDIA=youtube]gO746cuRqV4[/MEDIA]

mocht ik de plank helemaal misgeslagen hebben dan heb ik dit niet geschreven. :roll:


Beste rendew en overige lezers,
de zojuist genoemde link behandelt inderdaad precies waar het om gaat.
Eén en ander wordt heel goed uitgelegd. Vind ik toch.
Overigens, via de site van The WoodWhisperer en dan de subpagina video (http://thewoodwhisperer.com/category/video/), zoek c.q. scroll tot je item 118 tegenkomt, toont een kwalitatief (qua beeld) net wat betere versie van die ruim een half uur durende video dan je op YouTube voorgeschoteld krijgt, en, je kunt 'm, als je dat wilt, ook in HD resolutie downloaden als .mp4.

Na het uitgebreid bekijken mag ik concluderen dat ik het allemaal net even te grof heb aangepakt en dat mijn aluminium rei waarschijnlijk net niet recht genoeg is.
Zal ik toch nog eens aan een echt goed rechte stalen liniaal van een meter of twee moeten...
Hmmm, kost wel een paar centen.

mvg
AltaSilva
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Dit zou echter ook met 2 planken kunnen.
Waar je een t-stuk maakt.

Dan is de staander de hulp middel dat de lat niet doorbuigt.

In de interieurbouw waar ik werkte hadden wij werktafel
van schragen,
Gezien de bladen door bogen,deden wij 2 dikke latten onder en monteerden wij deze aan het blad.
Een mooie vlakke tafel en tevens sterk.

De lepel of voeler hiervoor kan je ook gebruik maken van een spouwmes.
Werkt mischien niet zo secuur als de voeler.
Maar het laatste stukje zou je ook kunnen doen met een velletje papier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.