figuurzaag aanschaffen

Chinace

Nieuw lid
25 aug 2014
7
0
Hallo allen, ik wil voor mijn verjaardag een figuurzaag aanschaffen. Nu heb ik al wat rondgekeken op internet maar kom er niet echt uit. Daarom hier maar een berichtje plaatsen bij de ervaringsdeskundigen!

Ik zoek dus een figuurzaag voor de hobby, letters zagen, dino's zagen voor mn neefjes en dat soort dingen, wie heeft er tips en/of suggesties?
Budget ligt rond de €275.

Alvast bedankt!
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik zeg Hegner...
Af en toe komen ze voor het bedrag dat je noemt voorbij op MP. (of ietsje meer)
Ook voor een figuurzaag: hoe zwaarder hoe beter en een instelbaar toerental is wel zo makkelijk.
Succes met je zoektocht.
 

Chinace

Nieuw lid
25 aug 2014
7
0
Ik kwam er idd 1 tegen op mp, een multicut 1, alleen kan ik nergens terugvinden of deze ook op verschillende toeren kan draaien

- - - Updated - - -

Heb even opgezocht, maar volgens mij kan je bij de multicut 1 geen toerental stellen
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
ff wachten op een multicut SE........ super zaag..
de mijne is 12 jaar en heeft behoorlijk moeten werken, ook professioneel en doet dit nog steeds, ook in eiken ed.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik heb zojuist een tweedehands proxxon DSH/E aangeschaft. 110€. Daar ben ik super tevreden over.
Heel stabiel en zaagt perfect.
De standaard DSH (twee toerentallen maar) is redelijk verkrijgbaar op MP of ebay. tegen minder dan 100€.
 

Chinace

Nieuw lid
25 aug 2014
7
0
Net gebeld, is helaas al weg

- - - Updated - - -

Net gebeld met Used Products, zaag is helaas al weg

- - - Updated - - -

http://www.gereedschapwebwinkel.nl/Webwinkel-Product-6164303/Proxxon-DSH-figuurzaagmachine.html

Had deze nog gevonden.

En heb bij bv de hornbach apparaten van einhell zien staan, is dat wat of is dat rommel?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Let ook even op de (oude) type Hegner die een trapsgewijs instelbaar toerental heeft door een v-snaartje te verleggen. Ouwerwets en daardoor tweede hands goedkoop. Ik heb er zelf een voor 100 € kunnen kopen op mp.

Superdegelijk machien. Het voordeel is dat dit type bij laag toerental een relatief groot koppel heeft. Nog een voordeel is dat alles ouwerwetse mechanisch, bereikbaar en dus "besleutelbaar" is. Er zijn overigens andere goede merken die wat handiger systeem van zaagwisseling hebben.

Voor metaal zagen vind ik dit machientje wat minder geschikt omdat ik het laagste toerental daarvoor wat hoog vind.

Ikzelf zou nooit een nieuw B merk kopen. Er is genoeg tweede hands A merk op mp.

mvg
klaas0639
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Tweedehands regelbare Hegner lijkt me het beste bij je budget passen. Geen krachtige machines (behalve die met v-snaar) maar wel heel precies.

Met de budget figuurzaagmachines valt wel te zagen maar als je veel gaat zagen gaan die wel snel irriteren. Met de Proxxons valt ook nog leuk te werken zolang je niet heel precies of dik wilt.

Excaliburs zijn ook goede zagen en sindskort in NL te koop, maar die passen niet in je budget.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hegner en Excalibur ken ik. De eerste wordt regelmatig tweede hands aangeboden. De tweede weinig en zal boven de 275 € liggen vermoed ik. Waarschijnlijk zijn er nog wel een paar heel goede merken.

Mvg
klaas0639

ps
de "klacht" dat de electronisch geregelde Hegner wat weinig vermogen zou hebben voor wat "zwaarder" werk hoor je meer. Dus dat kan een punt zijn als je 4 cm hardhout wilt zagen op je figuurzaag. De Hegner met middels v snaar in trappen instelbaar toerental doet zwaardere werk probleemloos
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Even dit topic kapen??

Op marktplaats staat best een mooie multicut 2s, vast toerental...of moet ik toch doorzoeken/doorsparen voor een variabel toerental?

Ik hoor graag!
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Licht er aan wat je er mee wilt doen natuurlijk. Voor dun hout is een hoog toerental geen probleem, maar ga je wat dikker hard hout zagen, laten we zeggen 1+cm, dan is een lagere snelheid beter. Het ideale toerental verschilt per plankje vandaar is een variabel toerental velen malen beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.