Nieuwe handvaten voor mijn schaaf en beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een poosje terug heb ik de plastic handvaten van mijn Stanley schaaf vervangen door eigengemaakte van kersenhout. Best een lastig klusje. Vooral het handvat is meetkundig gezien best ingewikkeld. De knop is een kwestie van netjes draaien en goede gaten boren. Over het handvat ben ik nog niet helemaal tevreden, staat iets scheef en moet nog iets meer worden afgerond om lekker in de hand te liggen.

Ook ben ik begonnen met het draaien van handvaten voor mijn beitels. Sommige oude handvaten zijn te slecht om mee te werken. Ik ben nu een set aan het maken met allemaal dezelfde handvaten. Materiaal is essenhout, gekregen van Jan Pranger (nogmaals bedankt Jan).

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dank je voor je compliment Joris.

Trouwens, als je foto's plaatst, dan staat eronder hoevaak de foto al bekeken is. Nu is het mij opgevallen, dat als je er 1 keer op klikt, dat er dan 2 bijkomen ipv 1. Is daar nog een speciale reden voor? :?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Woodworker.
Met de tentamens had je je natuurlijk al warmgedraaid voor een hele serie handvatten.
Keurig werk! uit een koude schuur?
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ziet er goed uit. Ik heb ook weleens een handvat voor een schaaf gemaakt, maar omdat ik geen draaier ben, ben ik nog niet aan beitels toegekomen. Zo'n afgekloven rand voelt inderdaad niet lekker aan in je handpalm.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
Hallo Woodworker.
Met de tentamens had je je natuurlijk al warmgedraaid voor een hele serie handvatten.
Keurig werk! uit een koude schuur?
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl

Ha Jan,

Bedankt voor je compliment. Het is inderdaad uit een (erg) koude schuur. Mijn werkplaats is een hoekje van een tuinbouwschuur, te groot om warm te krijgen. De temperatuur is net genoeg om de leidingen e.d. niet te laten bevriezen. Opzich wel een verbetering in vergelijking met buiten, maar als die 4 bij 4 meter schuifdeur open moet om trekkers en heftruck te laten passeren, dan is het wel frisjes. ;) Maar ik heb dr een prachtig plekje. Ik ben momenteel bezig om een set van 8 beitels van dezelfde handvaten te voorzien, zodat ik een mooie, gelijke set heb. Uiteraard volgen er nog foto's.

Seek: als je nieuwe handvaten wilt, misschien kunnen we dan wat regelen?
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
zo,n handvat voor een schaaf is heel lastig te maken
vooral het goed boren van het gat is bewerklig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.