Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: Taxusboom vellen

Taxusboom vellen

Naast ons huis in Herkenbosch staat onze taxusboom. De boom geeft veel overlast en na lang wikken en wegen hebben we nu toch maar besloten de boom te laten vellen.
    Onze boom is ongeveer 55 jaar oud en ongeveer 10 meter hoog. Het eerste deel van de stam (1.70 mtr) heeft een doorsnede van 65 cm. Daarna worden het drie delen van elk ongeveer 25 cm doorsnede en lengte tussen 5 en 8 meter, schat ik. Verder natuurlijk veel dikke en dunnere takken.
    Misschien is er wel belangstelling voor het taxushout voor houtbewerking of bogen. Ik hoop dat iemand in dit forum mij kan helpen met de volgende vragen:
    - in welke lengtes kan ik de boom het beste laten zagen zodat ze het best bruikbaar zijn voor houtbewerking en bogen?;
    - is er doorgaans ook belangstelling voor de dunnere takken?;
    - wat is de waarde van het taxushout?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

bogen moet je nooit uit een stam taxus halen van 65cm doorsnee(zeker dat dit klopt? is erg veel namelijk)
    zulke dikke stukken kun je veel beter voor andere doeleinden gebruiken(schalen, planken, etc)

is dit het Herkenbosch in Noord-limburg? want heb eventueel wel interesse in een leuke stam taxus op schalen uit te halen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13 Bekijk Berichten
    bogen moet je nooit uit een stam taxus halen van 65cm doorsnee(zeker dat dit klopt? is erg veel namelijk)
    zulke dikke stukken kun je veel beter voor andere doeleinden gebruiken(schalen, planken, etc)

is dit het Herkenbosch in Noord-limburg? want heb eventueel wel interesse in een leuke stam taxus op schalen uit te halen
    Beste Rene,
    Herkenbosch ligt in Midden-Limburg bij Roermond.
    Dus uit de stam kunt je beter gebruiken voor planken of schalen. Bedankt voor de tip.
    Ik zal de stam morgen nog eens opmeten en als het mij lukt een foto plaatsen van de boom. Ik dacht toch dat ik goed gemeten had, maar je weet maar nooit.
    Heb je belangstelling voor de hele stam (tot de boom ontspringt in drie delen)?
    Je kunt me ook whatsappen voor verdere details. Liever niet bellen, want dit is mijn werktelefoon: 06-17310132.

Blijven nog enkele vragen open staan. Wie kan me erbij verder helpen?

Hoi Rob,

Taxus is mooi hout, zowel voor meubel als draaiwerk ed.
    Ik woon redelijk in de buurt. En ik heb zeker interesse in een/enkele dikkere takken (die 25cm's).

De dikke stam zou ik ook voor planken bewaren.
    Na het verzagen van 2 vergelijkbare bomen bij ons in de tuin, zou 'm graag willen. Maar zo'n stam krijg ik niet niet achter in de auto
    Als je er zelf planken van wil zagen zijn er mobiele zagerijen, die kunnen het bij je op de oprit zagen.
    Voor planken geldt, de stammen zo lang mogelijk laten, dan kan je later makkelijker om droogscheuren heen werken, zonder teveel verlies.

Voor bogen, dénk ik idd net als René, dat je beter een tak kan nemen. Bij een plank zaag je alles in rechte stukken ongeacht de vezelrichting en dat is minder sterk/elastisch.
    Kan je dat niet terug vinden op internet, waar het beste hout zit, 'n handboog forum ofzo?

Prijs geen idee, taxus hout is volgens mij best prijzig.
    Maar dat zijn dan wel (foutloze) meubeldroge planken.

Btw taxus is heel mooi hout, maar ook super giftig het wordt niet voor niks ook venijnboom genoemd.
    Zowel het stof als de naalden en de zaden. De rode besjes (zonder pit) schijnen dan zelfs weer eetbaar te zijn.
    Om die giftige reden worden m.n. de naalden gebruikt om medicijnen (cytostatica) uit te halen. Taxol en Taxotere/Docetaxel, worden bij o.a. borst en prostaat kanker gebruikt als chemotherapie.
    Best ingenieus hoe die stoffen inwerken om de boel plat te leggen. Super vet dat jullie dat gewoon in de tuin hebben groeien, toch?

Vriendelijke groet, Robert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert Hardwoodie Bekijk Berichten
    Hoi Rob,

Taxus is mooi hout, zowel voor meubel als draaiwerk ed.
    Ik woon redelijk in de buurt. En ik heb zeker interesse in een/enkele dikkere takken (die 25cm's).

De dikke stam zou ik ook voor planken bewaren.
    Na het verzagen van 2 vergelijkbare bomen bij ons in de tuin, zou 'm graag willen. Maar zo'n stam krijg ik niet niet achter in de auto
    Als je er zelf planken van wil zagen zijn er mobiele zagerijen, die kunnen het bij je op de oprit zagen.
    Voor planken geldt, de stammen zo lang mogelijk laten, dan kan je later makkelijker om droogscheuren heen werken, zonder teveel verlies.

Voor bogen, dénk ik idd net als René, dat je beter een tak kan nemen. Bij een plank zaag je alles in rechte stukken ongeacht de vezelrichting en dat is minder sterk/elastisch.
    Kan je dat niet terug vinden op internet, waar het beste hout zit, 'n handboog forum ofzo?

Prijs geen idee, taxus hout is volgens mij best prijzig.
    Maar dat zijn dan wel (foutloze) meubeldroge planken.

Btw taxus is heel mooi hout, maar ook super giftig het wordt niet voor niks ook venijnboom genoemd.
    Zowel het stof als de naalden en de zaden. De rode besjes (zonder pit) schijnen dan zelfs weer eetbaar te zijn.
    Om die giftige reden worden m.n. de naalden gebruikt om medicijnen (cytostatica) uit te halen. Taxol en Taxotere/Docetaxel, worden bij o.a. borst en prostaat kanker gebruikt als chemotherapie.
    Best ingenieus hoe die stoffen inwerken om de boel plat te leggen. Super vet dat jullie dat gewoon in de tuin hebben groeien, toch?

Vriendelijke groet, Robert
    Beste Robert,
    bedankt voor je reactie. Dan denk ik dat ik de stukken allemaal maar zo lang als mogelijk laat zagen. Een mobiele zagerij zou de zware stam meer vervoerbaar kunnen maken. Ik zal eens naar de kosten daarvoor informeren. Weet jij toevallig op welke manier de naalden ergens aangeleverd kunnen worden voor die medicijnproductie?
    Fijn hoor, al die tips. Daar kan ik wat mee.

Zeker dat het de diameter, en niet de omtrek is?
    Bij een taxus van 55 jaar oud lijkt dit me aannemelijker...

Steven
    Laatst gewijzigd door Steven Gauwberg; 25-08-14 om 19:07.
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

ik heb zeker interesse in het dikke stuk
    zoals steven zegt even goed opmeten of het niet de omtrek is

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robvanmaurik Bekijk Berichten
    Weet jij toevallig op welke manier de naalden ergens aangeleverd kunnen worden voor die medicijnproductie?
    Kan ook via sommige gemeentes.

Het is zover. De boom wordt morgen geveld. De stukken stam en takken zullen zo lang als mogelijk worden gehouden. Ik zal foto's van de stam en takken plaatsen zodra mogelijk. Graag jullie reactie als je belangstelling hebt voor het hout.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten