keukenfronten vervangen

hama61

Nieuw lid
10 jul 2014
6
0
De fronten van onze keuken hebben na 25 jaar wel hun beste tijd gehad en het fineer/folie begint bij sommige kastjes los te komen denk o.a. aan de wasemkap en vaatwasser.

Nu had ik in gedachten de keuken van een L vorm te veranderen in een U vorm. eens is de eerste keer en als je niets doet weet je zeker dat het niet lukt en dus vervolgens wat kasten/laden bij te kopen.

De fronten wil ik vervangen door eiken. (ik wil proberen eiken te kopen met zo min mogelijk kwasten en de kleur naturel te houden). Raden jullie aan bijvoorbeeld hele (meubel) panelen te kopen ( en zo ja welke leverancier zou ik kunnen benaderen voor de juiste kwaliteit) en deze op maat te zagen, maar heeft iemand enig idee hoe het dan zit met het mogelijk kromtrekken. De bovenkasten worden 100 cm hoog en 40 tot 60 cm breed en de koel/vries combinatie circa 200 cm hoog. Of is het misschien wenselijk planken te verlijmen ik kan dan eerst gaan experimenteren hoe het uitpakt.

Ik hoor graag jullie ervaringen

gr

Harry
 
A

Athanor

Guest
Welke stijl heb je in gedachten? Als je aan meubelpanelen denkt vermoed ik vlakke deurtjes en geen kader met een paneel erin. Enkel meubelpaneeldeuren lijkt me saai dus zou ik denken aan wat variatie, de plankjes liggend bijv. Of een groefje erin. Een grote deur wordt zwaar, dus wel rekening houden met een goede kwaliteit scharnieren.

Fons
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Massieve eiken deuren in één vlak is volgens mij vragen om problemen.
Er is een Belgisch bedrijf dat ze op maat maakt, en waar metaal is ingefreesd om kromtrekken te voorkomen, maar die zijn dan weer heel erg duur.
http://www.aro.be/

De traditionele deur met stijlen, regels en paneel heeft niet voor niets die opbouw. ;-)

Steven
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Je kunt hier prima een partijtje eiken vloerdelen voor gebruiken, meestal via een veiling te kopen voor weinig. Eventueel de groef eraf 'Vandicken' en aan de binnenzijde van de deurpanelen twee horizontotale balkjes lijmen en schroeven (ca 40 * 15mm). Ik heb op deze wijze de slaapkamerkastdeuren en keukenspul gedaan. Nu, 3 jaar later nog compleet recht en strak..P1090541.jpgP1090538.jpgP1090540.jpg
 
Laatst bewerkt:

hama61

Nieuw lid
10 jul 2014
6
0
Mijn vorige post was niet helemaal goed gegaan

@ Athanor zie post van Willem Limmen wat ik wil gaan doen



@ Willem Limmen mooie fronten zoiets heb ik in gedachten. Zijn de keukenfronten helemaal glad of zit er een v groef in ( bij de foto van de kast lijkt dit zo of is dit optisch bedrog? Heb jij alleen de fronten of ook het binnenwerk gedaan en hoe heb jij het opgelost met de scharnieren?

harry
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Nee, er zit geen groef meer op, de deuren zijn geheel vlak.

Als je met vloerdelen gaat werken kun je:

of de V-groef er afzagen,
of de vloedelen door de vandiktebank halen. Dan zal er ongeveer 2 mm af moeten.

Ik heb de panelen door de vandiktebank gehaald.

Als je besluit om de v-groeven er vanaf te zagen moet je vloerdelen gebruiken met een losse veer.


Bij de keuken heb ik helaas alleen de deuren opnieuw gemaakt. Bij de kasten heb ik alles gemaakt.

De scharnieren heb ik besteld bij www.profmarkt.nl. Neem een scharnierenboor met de juiste diameter maar vooral:

- Maak een gecombineerde mal voor zowel de kastzijde als de deurzijde om de gaten voor de potscharnieren juist te plaatsen.



Als je vragen heb hoor ik het!

Succes, Willem
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.