Goede en betaalbare boormachine (zonder klop/hamerfunctie)

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mede houtbewerkers,

Jullie kennen het vast wel, ben je aan het schroeven en dan heb je ineens een 120*6 schroef die ergens in moet. En dat trekt je Makita 10.8 of Festool CXS niet..

Ik loop daar nog wel eens tegenaan en dan pak ik mijn klopboormachine met een bitje om dit te doen. Maar dat is eigenlijk een waardeloos ding (een oude Bosch groen van 12 jaar oud..) en ik wil graag een schroef/boormachine. Alleen heb ik wat moeite om die te vinden, eentje die echt alleen boort of schroeft. Ik kwam deze tegen: http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gbm-102-re-500w-p-5671.html
Dat doet wat ik wil, maar is qua prijs wat gek voor het doel dat ik voor ogen heb.

Nu is mijn vraag aan jullie: Wat is hierin handig en hebben jullie ervaringen met dit soort machines (en wat zijn die dan. ;) )? En weten jullie of er zijn die beter te betalen zijn (<100).

Ik wil geen nieuwe accutol, ik heb er al 2 en dat is zat. Een losse kop in de klopboor (ik heb ook een Makita die wel goed is) is ook geen optie, da's te lomp omdat die machine geen toerentalregeling heeft. Ik heb een boorkolom waar een boormachine in geklemd kan worden, dus zo'n mof onder de kop is gewenst.

Als er iemand is die een goede heeft en er vanaf wil is dat natuurlijk ook een optie. ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mede houtbewerkers, Jullie kennen het vast wel, ben je aan het schroeven en dan heb je ineens een 120*6 schroef die ergens in moet. En dat trekt je Makita 10.8 of Festool CXS niet..
Ik loop daar nog wel eens tegenaan en dan pak ik mijn klopboormachine met een bitje om dit te doen. Maar dat is eigenlijk een waardeloos ding (een oude Bosch groen van 12 jaar oud..)
In mijn ogen is elk stuk gereedschap waardeloos als het niet geschikt is voor de klus.
Ik heb ook een oude groene klop/boormachine van bosch (minstens 12 jaar oud) en gebruik die als ik tegen dit soort problemen stuit (meestal met losschroeven). Met deze oude boormachine kan ik wel de snelheid/toerental variabel regelen en links en rechts boren.
En als deze niet krachtig genoeg is gebruik ik mijn (ook oude) hamerboormachine met al deze opties.
En wat Jeevanbee schrijft een gedoseerde vinger omdat je de in te stellen slipkoppeling mist.
Mvg.:D
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik zelf deze om mee te schroeven. Het vraagt een gedoseerde vinger maar voor die enkele keer dat het nodig is werkt het voor mij prima.
http://m.makita.nl/machine/hp1631.html
Met dat soort Boormachine's zonder lage overbrenging mis je toch de echte kracht, ik heb ook zo'n Bosch boor van 1000Watt, maar mist toch de echte kracht.
Daarvoor gebruik ik een Dewalt DC900 (kocht ik 7 jaar geleden in de US voor $100 en een 2e in de UK voor 70 pond)
Schroeven van 8x180 is geen probleem en in hout boren met een slagenboor van 18x400mm gaat prima, de Bosch red dat niet.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Waarom koop je geen slagschroevendraaier?
Onlangs ook enkele langere schroeven (100 x 6) in hout moeten vijzen en mijn Makita slagschroevendraaier (18v) doet dit met de minste moeite :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Waarom koop je geen slagschroevendraaier?
Onlangs ook enkele langere schroeven (100 x 6) in hout moeten vijzen en mijn Makita slagschroevendraaier (18v) doet dit met de minste moeite :)

Nou, daar heb ik over gedacht. Maar wat ik al zei, ik heb er al 2 en ik ga 't niet heel veel nodig hebben. Daarom ben ik gaan denken over iets waar ik meer aan heb dan alleen schroeven en naar iets dat betaalbaarder is dan een 18V slagschoevendraaier. ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een aantal vloerbalken aan elkaar moeten zetten met 6.0x120 schroeven (correct voorgeboord). Uiteraard was de groene Bosch accutol waardeloos. Mijn B&D klopboormachine moest ik zo goed als vol indrukken, dus op vol vermogen de schroeven indraaien. Dit is niet fijn voor je polsen :(

Toen ik de bouwvakkers in huis een slagschroevedraaier zag gebruiken, heb ik er meteen ook één gekocht. Ik geloof een Hitachi, dat was de goedkoopste die ik kon vinden. Ben er erg tevreden over en gebruik deze nu standaard voor alle schroeven. Ik heb ook nog twee normale, maar dat is er eigenlijk één teveel.

Een schroefmachine met snoer ga je niet vinden in een goedkope variant.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Laat ik weer eens even lekker dwars doen: voor dat soort klussen haal ik altijd mijn oude booromslag uit de kast. Die lacht om dat soort 6x120 schroefjes.
Draadloos en nooit een lege batterijen. :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Laat ik weer eens even lekker dwars doen: voor dat soort klussen haal ik altijd mijn oude booromslag uit de kast. Die lacht om dat soort 6x120 schroefjes.
Draadloos en nooit een lege batterijen. :)

Ik denk dat het zoiets gaat worden dan, een Festool T18 is leuk, maar een beetje gek voor die paar keer. Volgens mij heb ik zelfs nog zo'n omslag liggen. :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ook niet het lawaai van een slagschroevendraaier:)
Beetje voorboren met de accuboormachine en dan gaat het best vlot denk ik.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ook niet het lawaai van een slagschroevendraaier:)
Beetje voorboren met de accuboormachine en dan gaat het best vlot denk ik.

Valt tegen hoor, en zo'n lange boor is ook lastig. En breekt ook snel. Ik kwam er van het weekend wel achter dat het probleem zich niet voordoet met vuren, dat gaan als een warm mes door de boter. Bij hardhout wil het alleen niet zo, toen ik het frame van m'n schuur op de fundering wilde schroeven. Dat ging met pijn en moeite.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
In hardhout boor ik de diameter van de schroef voor door het te bevestigen gedeelte. Breken hoeft niet, gewoon de boor het werk laten doen.
Een nadeel van een booromslag kan zijn dat je 2 handen nodig bent, je hebt dan geen hand over om je werkstuk te positioneren, voorboren kan dit ook makkelijker maken bij bepaalde werkstukken.
Zonder voorboren zal ook prima werken, maar als je een stuk of 20 6 x120 schroeven de helft van de diepte voorboort met een 6 of 5 mm boortje scheelt je dat zeker draaien. Maar ik zal wel luier aangelegd zijn dan jij:)

Ik heb trouwens zelf geen booromslag, maar ik vind het een erg goed idee.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
In hardhout boor ik de diameter van de schroef voor door het te bevestigen gedeelte. Breken hoeft niet, gewoon de boor het werk laten doen.
Een nadeel van een booromslag kan zijn dat je 2 handen nodig bent, je hebt dan geen hand over om je werkstuk te positioneren, voorboren kan dit ook makkelijker maken bij bepaalde werkstukken.
Zonder voorboren zal ook prima werken, maar als je een stuk of 20 6 x120 schroeven de helft van de diepte voorboort met een 6 of 5 mm boortje scheelt je dat zeker draaien. Maar ik zal wel luier aangelegd zijn dan jij:)

Ik heb trouwens zelf geen booromslag, maar ik vind het een erg goed idee.

Ik ben van nature ook lui hoor. ;) Maar met 6mm schroeven ga ik geen 6mm voorboren. ;) En 120mm voorboren met 4mm vind ik, als ik er veel moet doen, wel een uitdaging. Je gaat zo even scheef en dan is het snel knak..

Maar, de Makita die eerder in het topic langs kwam is misschien nog een optie, omdat ik ook wat zoek voor in de boorstandaard. Gelukkig ligt de fundering en staat het frame er al op. :D Maar voor de toekomst blijft het tobben, gelukkig heb ik de tip van de booromslag. ;)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb zowel de 18v als de 10,8v slagschroevendraaier.
Ik denk dat de 10,8 ook geen moeite heeft met die schroeven.

Zal ik dat eens testen als ik tijd heb? Je zei dat je al 10,8v accu's hebt, dan is een kale machine goedkoop in aanschaf
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb zowel de 18v als de 10,8v slagschroevendraaier.
Ik denk dat de 10,8 ook geen moeite heeft met die schroeven.

Zal ik dat eens testen als ik tijd heb? Je zei dat je al 10,8v accu's hebt, dan is een kale machine goedkoop in aanschaf

Als je wilt testen, dan zou ik kunnen overwegen om te kijken naar een Makita body. :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Heb je al eens gedacht om zoiets aan te schaffen? Als je het toch niet zoveel nodig hebt? Ik weet dat ik me met dit merk op glad ijs begeef hier. Maar zoals ik al zei voor die paar keer dat je het nodig hebt.

http://www.powerplusshop.be/2733/32...schroevendraaier-18v-li-ion-one-fits-all.aspx

Heel glad ijs Sam, heel glad ijs... ;) Ik zou dan eerder kijken naar wat Sang aangaf, een losse body voor mijn Makita. Zoiets als dit: http://www.gereedschapcentrum.nl/ma...tm_source=PLA&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA alleen dan goedkoper. Die is ook niet zo lomp als de Powerplus. (ik vind een schroeftol al snel lomp, vandaar ook de Makita en de CXS die ik heb.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.