Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012

Goede en betaalbare boormachine (zonder klop/hamerfunctie)

Mede houtbewerkers,

Jullie kennen het vast wel, ben je aan het schroeven en dan heb je ineens een 120*6 schroef die ergens in moet. En dat trekt je Makita 10.8 of Festool CXS niet..

Ik loop daar nog wel eens tegenaan en dan pak ik mijn klopboormachine met een bitje om dit te doen. Maar dat is eigenlijk een waardeloos ding (een oude Bosch groen van 12 jaar oud..) en ik wil graag een schroef/boormachine. Alleen heb ik wat moeite om die te vinden, eentje die echt alleen boort of schroeft. Ik kwam deze tegen: http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gb...0w-p-5671.html
    Dat doet wat ik wil, maar is qua prijs wat gek voor het doel dat ik voor ogen heb.

Nu is mijn vraag aan jullie: Wat is hierin handig en hebben jullie ervaringen met dit soort machines (en wat zijn die dan. )? En weten jullie of er zijn die beter te betalen zijn (<100).

Ik wil geen nieuwe accutol, ik heb er al 2 en dat is zat. Een losse kop in de klopboor (ik heb ook een Makita die wel goed is) is ook geen optie, da's te lomp omdat die machine geen toerentalregeling heeft. Ik heb een boorkolom waar een boormachine in geklemd kan worden, dus zo'n mof onder de kop is gewenst.

Als er iemand is die een goede heeft en er vanaf wil is dat natuurlijk ook een optie.

goed voorboren en torq nemen. dan kom je een heel eind!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matrex-online Bekijk Berichten
    goed voorboren en torq nemen. dan kom je een heel eind!
    Klopt, alleen 4mm voorboren voor een 120 of 150mm schroef is wat lastig. ;-)

Ik gebruik zelf deze om mee te schroeven. Het vraagt een gedoseerde vinger maar voor die enkele keer dat het nodig is werkt het voor mij prima.
    http://m.makita.nl/machine/hp1631.html

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klaas Bekijk Berichten
    Mede houtbewerkers, Jullie kennen het vast wel, ben je aan het schroeven en dan heb je ineens een 120*6 schroef die ergens in moet. En dat trekt je Makita 10.8 of Festool CXS niet..
    Ik loop daar nog wel eens tegenaan en dan pak ik mijn klopboormachine met een bitje om dit te doen. Maar dat is eigenlijk een waardeloos ding (een oude Bosch groen van 12 jaar oud..)
    In mijn ogen is elk stuk gereedschap waardeloos als het niet geschikt is voor de klus.
    Ik heb ook een oude groene klop/boormachine van bosch (minstens 12 jaar oud) en gebruik die als ik tegen dit soort problemen stuit (meestal met losschroeven). Met deze oude boormachine kan ik wel de snelheid/toerental variabel regelen en links en rechts boren.
    En als deze niet krachtig genoeg is gebruik ik mijn (ook oude) hamerboormachine met al deze opties.
    En wat Jeevanbee schrijft een gedoseerde vinger omdat je de in te stellen slipkoppeling mist.
    Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeevanbee Bekijk Berichten
    Ik gebruik zelf deze om mee te schroeven. Het vraagt een gedoseerde vinger maar voor die enkele keer dat het nodig is werkt het voor mij prima.
    http://m.makita.nl/machine/hp1631.html
    Met dat soort Boormachine's zonder lage overbrenging mis je toch de echte kracht, ik heb ook zo'n Bosch boor van 1000Watt, maar mist toch de echte kracht.
    Daarvoor gebruik ik een Dewalt DC900 (kocht ik 7 jaar geleden in de US voor $100 en een 2e in de UK voor 70 pond)
    Schroeven van 8x180 is geen probleem en in hout boren met een slagenboor van 18x400mm gaat prima, de Bosch red dat niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Waarom koop je geen slagschroevendraaier?
    Onlangs ook enkele langere schroeven (100 x 6) in hout moeten vijzen en mijn Makita slagschroevendraaier (18v) doet dit met de minste moeite

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Deze Bekijk Berichten
    Waarom koop je geen slagschroevendraaier?
    Onlangs ook enkele langere schroeven (100 x 6) in hout moeten vijzen en mijn Makita slagschroevendraaier (18v) doet dit met de minste moeite
    Nou, daar heb ik over gedacht. Maar wat ik al zei, ik heb er al 2 en ik ga 't niet heel veel nodig hebben. Daarom ben ik gaan denken over iets waar ik meer aan heb dan alleen schroeven en naar iets dat betaalbaarder is dan een 18V slagschoevendraaier.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Ik denk persoonlijk dat je voor zo'n vijzen bijna altijd bij een slagschroevendraaier gaat terecht komen.
    Je kan ook kijken naar bv een Festool T18, deze zijn ook vrij krachtig qua schroeven.

https://www.youtube.com/watch?v=POEUHxT9hdE

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik heb een aantal vloerbalken aan elkaar moeten zetten met 6.0x120 schroeven (correct voorgeboord). Uiteraard was de groene Bosch accutol waardeloos. Mijn B&D klopboormachine moest ik zo goed als vol indrukken, dus op vol vermogen de schroeven indraaien. Dit is niet fijn voor je polsen

Toen ik de bouwvakkers in huis een slagschroevedraaier zag gebruiken, heb ik er meteen ook één gekocht. Ik geloof een Hitachi, dat was de goedkoopste die ik kon vinden. Ben er erg tevreden over en gebruik deze nu standaard voor alle schroeven. Ik heb ook nog twee normale, maar dat is er eigenlijk één teveel.

Een schroefmachine met snoer ga je niet vinden in een goedkope variant.

Forum Rechten