Verlengtafel en afvalbak voor paneelzaag

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dit heb ik te lang uitgesteld, de tafels op paneelzagen zijn altijd te kort om volledige panelen te kunnen zagen zonder dat ze achteraan omkantelen zodra ze te ver uitsteken. Dan beschadig je soms de onderkant door die weer over de tafel te trekken.

Een nieuwe opvangbak voor afval had ik ook nodig, de vorige van samengeschroefd OSB kon niet tegen de slagen van de soms zware stukken die erin vliegen, en hij was gewoonweg te klein.

De tafel heb ik gemaakt van een plaat grijze melamine 18mm dik, omringd met een beuken boord van 60mm hoog. Om ze vast te maken aan de machine heb ik de bestaande gaten gebruikt.

tafel1.jpg

tafel2.jpg

Langs onder vastgemaakt met hout bouten die kleiner waren dan de gaten in het metaal zodat ik de hoogte exact kon regelen zodat alles mooi op één vlak ligt.

tafel3.jpg

tafel4.jpg

Dit is de opvankbak, het is een gewone geschroefde bak van witte melamine 120x90cm omtrek en 60cm diep, op zware zwenkwielen van 15cm hoog.
De bak is volledig versterkt met beuk, uit stukken beuk van slechte kwaliteit kon ik onder andere de hoekstukken maken langs binnen om alles stevig te houden, en langs buiten als bescherming tegen schokken.

bak1.jpg

Wat ik ook wou verbeteren was de manier van leegmaken, de vorige bak moest met de hand, wat snel een uur tijd nam en de onderste laag kreeg je er nooit uit. Nu doe ik er een big bag in. Toen die er in zat bedacht ik een manier om die vast te zetten met afvalstukken van de hoekstukken.

bak2.jpg

Aan de tafel heb ik gewoon twee planken vastgemaakt die dienen als poten, later bouw ik er een soort kast onder.

bak3.jpg

Ik moet ook nog boven in de tafel een gat maken waardoor de stukken in de bak vallen, maar ik ben nog niet zeker van de vorm en de grootte, het moet praktisch zijn maar geen hinder vormen waar de werkstukken die je zaagt tegen kunnen blokkeren.

bak4.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooie en efficiënte oplossing is dat! Zeker de truc met de BigBag is goed bedacht!

Complimenten!

Fons
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik moet ook nog boven in de tafel een gat maken waardoor de stukken in de bak vallen, maar ik ben nog niet zeker van de vorm en de grootte, het moet praktisch zijn maar geen hinder vormen waar de werkstukken die je zaagt tegen kunnen blokkeren.

Misschien de randen van het gat afwerken met een schuine lat op 30-45 graden? Dan loopt het werkstuk er niet tegenaan, maar wordt bij evt. doorhangen weer netjes omhoog geleid.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien de randen van het gat afwerken met een schuine lat op 30-45 graden? Dan loopt het werkstuk er niet tegenaan, maar wordt bij evt. doorhangen weer netjes omhoog geleid.

Dat dacht ik ook, zo heb ik de randen van de tafel al gefreesd. Maar als het gat te groot is loop je de kans dat het werkstuk er toch in blijft hangen als het erin doorbuigt.
Ik zit nu te denken om het een vierkant te maken die 45 graden gedraaid is, zodat hij begint en eindigt met een punt. Zo kan er niets in blijven haken, en dat is makkelijker te doen dan het driehoekig gat waar ik eerst aan dacht.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Als die bigbag vol zit, gaat die dan niet te hard aan de vier ‘lipjes’ trekken waardoor je deze niet meer kan loshaken? Of, m.a.w., hoe krijg je die zak er ooit nog uit :)? Of is de zak gewoon ‘hoger’ dan de bak, waardoor ie niet kan gaan trekken aan de lipjes?

(Ik heb een buur omzeggens hetzelfde zien doen op zijn ruwbouw: twee schragen v.e. een metsersstelling naast elkaar, bigbag rond de vier hoeken van die schragen haken, en storten maar. Handig. Om dan 1 ton steenpuin later vast te stellen dat je het geheel niet meer van de schragen krijgt...)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Geen paniek hoor, de bak is 60cm diep en de zakken zo'n 100cm, zal dus nooit spannen. Ik doe dit ook omdat ik ze met de heftruck er zo snel uit kan halen en eventueel neerzetten in een aanhangwagen.
Dat verhaal van blijven laden tot het te laat is heb ik gisteren meegemaakt, maar met de aanhanger. Heb die volgeladen met betonnen borduren en tegels voor het containerpark. Tot dat de velgen de grond raakten, ik denk dat ik het in twee keren ga brengen!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De zaagtafel ziet er heel anders uit , met die aanbouw. Goed doordacht, mooi gemaakt.

Heb je ook eens een verlening of verbreding voor je Hammer lintzaag gemaakt?


groeten
Ornament
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het gat is gemaakt, met de invalzaag en dan afgewerkt met beuken latten die een hoek hebben van 30 graden. Hierdoor zou ik problemen moeten voorkomen met vasthaken van werkstukken.

P1000067.jpg

Het dient vooral voor kleinere stukken massief door te laten, als ik veel zaag dan schuif ik de bak wat naar achter zodat grotere stukken langs achter in de bak vallen.
Maar ik denk dat ik later een tweede bak ga maken voor stukken van plaatmateriaal en alles wat niet in de kachel mag. Ik gebruik nu zo goed als geen mdf meer, maar soms terug weer en dat samen met melamine, behandeld hout e.d wil ik apart houden

P1000065.jpg

@Ornament, op de hammer lintzaag had ik de eerste dag van gebruik al een tafel gemaakt. De originele tafel is te klein om lange stukken te zagen.
Ik heb daar een lat vastgemaakt achter en opzij van de tafel, met daarin telkens twee gaten van 6mm.
Onder de verlengtafel heb ik dan twee "shelf pegs" (kan even niet komen op het NL woord) vastgemaakt onderaan, en die vallen in de gaten van die lat.
Zo kan ik de verlengtafel achter en opzij vastzetten. Ook al heb ik ze nooit opzij gebruikt.

286138-438x.jpg


286142-438x.jpg


Het is een echte must, zo kan ik probleemloos stukken doorzagen van 2-3m lang
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je, Bechwork,

dat ziet er goed uit.

Hoe lang zou die tafel idealerwijze moeten zijn, voor die Hammer 4400N lintzaag, voor stukken van 3meter te zagen?

groeten,
Ornament

groeten
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoe lang zou die tafel idealerwijze moeten zijn, voor die Hammer 4400N lintzaag, voor stukken van 3meter te zagen?

Je moet achter het zaagblad iets meer dan de helft van de lengte hebben van het materiaal dat je wil zagen, bij 3m moet dat dan ongeveer 1m60 zijn. Zo blijft het liggen op de tafel als je het doorzaagt. In mijn geval heb ik maar 1m30 of zo, anders stond te tafel te ver in de weg. Maar daarop kan je ook 3m zagen, ze kantelen dan wel als je ze loslaat op het einde, maar er is niet veel kracht nodig om ze plat te houden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
dank je, Bechwork,

dat is eigenlijk wel logisch, natuurlijk.
De aanzet is er, ik ben aan het denken aan iets dat opklapt of een gedeelte dat gedeelte dat opklapt.

groeten,
Ornament
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De bak is voor het eerst vol, ik merk wel dat mijn werkplaats properder is geworden hiermee. Geen excuus meer om overal resten te laten liggen.
Met de vorige bak als die vol was dan bleef ik erop gooien totdat hij begraven was onder een berg hout, gewoon omdat ik geen tijd/zin had om hem handmatig leeg te maken.
Deze bak leegmaken en een nieuwe zak erin stoppen neemt ongeveer 5 minuten in, een gelijkaardige bak met de hand leegmaken is snel een uur werk.
En door de "kleine" opening in de tafel ben ik verplicht de stukken in kachelbreedte te zagen vooraleer ik ze erin doe, vroeger moest ik de lange stukken bij het leegmaken nog eens verkorten.

P1000109.jpg

De bak is groter dan de zak, hierdoor kan hij eruit zonder te spannen.

P1000110.jpg

De zak is ongeveer halfvol, het zou handig zijn een manier te vinden om de volgende zak erbij te doen.

P1000111.jpg
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Misschien een zak opofferen door er aan de onderkant iets van een rijgsluiting te maken?
Dat je een stuk stevig touw eruit kan trekken waarna alles aan de onderkant in een andere bigbag valt?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Geef de bak onderin een valluik of twee valluiken van elk de halve bakbreedte.
Een smaller valluik in het midden kan ook, maar dan moet de bodem schuin aflopen naar het valluik toe, anders geraakt de hele bak niet leeg. Een smaller valluik en schuin aflopende bodemdelen geven het geheel wel meer verband.

Maak een frame om de bigbag in de volle hoogte in op te hangen.

Sleuven in de bak voor de lepels van de heftruck, bij voorkeur in de bovenzijde van de bak, dan zitten de lepels de luiken niet in de weg.

De bak met de heftruck boven de bigbag hangen en het valluik opentrekken.

Zo passen er twee a drie bakken in een bigbag.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Bevalt het gat inmiddels? Als je nu toch problemen verwacht/krijgt met doorbuigende platen, kun je natuurlijk ook eenvoudig een deksel erop maken. Dan kun je kiezen of je wel of niet alle reststukken "automatisch" als afval wilt afvoeren.
Door de afgeschuinde beuken kanten blijft een deksel vanzelf in de opening liggen. Deksel moet wel zwaar genoeg zijn, anders zou het misschien in beweging komen door het schuivende hout erboven.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Paul,

Het gat is amper 40 cm breed, en door de vorm van het gat en de rand is het nagenoeg onmogelijk dat er iets in haakt.
Ik had het graag wat dichterbij gewild maar dat is onmogelijk, ik heb ook twee keren de bak eruit moet schuiven en de stukken hout naar de randen geduwd zodat ik hem meer kon vullen, want alles valt in het midden en vormt een berg.

@Klaas, een kip-bak of een valluik had ik ook in gedachte maar het is nogal complex. En we spreken hier over soms 2-300 kg hout.
Ik denk dat ik gewoon de zakken handmatig ga bijvullen wanneer ik bijvoorbeeld veel massieve stamdelen moet verzagen, dan heb je in een mum van tijd een berg spinthout. Dat is ook wat je bovenin de zak ziet liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.